نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

اعتراف شیطان

يكشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۰۵ ب.ظ

                               

 
اعتراف شیطان

سخن‏ شیطان به حضرت نوح که مرا در سه جا یاد کن‏ :

جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل میکند که فرمود: چون نوح براى نفرین به قومش خدا را خواند، شیطان نزد او آمد و گفت: اى نوح! تو را نزد من حقى است، میخواهم عوض آن را بدهم. نوح گفت: به خدا سوگند که براى من بسیار ناگوار است که حقى بر تو داشته باشم، آن حق چیست؟ گفت: آرى، تو نزد خدا به قوم خود نفرین کردى و آنان را غرق ساختى و کسى نماند که من گمراهش کنم، و من در راحتى هستم تا اینکه نسل دیگرى به وجود آید و آنها را گمراه سازم. نوح گفت: چگونه میخواهى به من عوض بدهى؟

شیطان گفت: مرا در سه جا یاد کن که در آن سه جا به بنده از هر وقتى نزدیک‏ترم: هنگامى که غضب کردى مرا به یادآور و هنگامى که میان دو نفر قضاوت می‏کنى مرا به یادآور و هنگامى که با زنى همنشین شدى و کسى با شما نبود، مرا به یاد آور. (الخصال/ترجمه جعفرى/ج‏1/167)

-------------------------------------------------------------------------------

[1] الشورى : 37 «وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ»

و هنگامى که [به مردم‏] خشم مى‏گیرند، راه چشم ‏پوشى و گذشت را برمى‏گزینند.

[2]  النساء : 58  «وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیراً»

و هنگامى که میان مردم داورى مى‏کنید، به عدالت داورى کنید. یقیناً [فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داورى‏] نیکو چیزى است که خدا شما را به آن موعظه مى‏کند بى‏تردید خدا همواره شنوا و بیناست.

[3] پیامبر گرامی اسلام - صلوات الله علیه - فرمود:

ألا لا یخلونّ رجل بامرأة إلّا کان ثالثهما الشّیطان.

بدانید که هیچ مردى با زن نا محرم خلوت نمى‏کند، جز آن که سومى آن ها شیطان است.

 پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحة، ص 247


خوب است به این حکایت که در زمان امام صادق - سلام الله علیه - اتفاق افتاده است، توجه جدی کنیم:

محمّد طیّار گفته است: وارد مدینه شدم و منزلى مى‏طلبیدم تا اجاره کنم. به خانه‏اى وارد شدم که داراى دو اطاق بود و درى میان آن دو قرار داشت و در یکى از آن ها زنى زندگى مى‏کرد. آن زن به من گفت: این اطاق را اجاره کن. گفتم: این دو اطاق به هم راه دارد و من جوان هستم و تو نیز جوانى و صلاح نیست. زن گفت: تو اجاره کن، من در را مى‏بندم. من پذیرفتم و متاعم را به آن جا بردم. بدو گفتم: در را ببند. گفت: از این جا نسیم مى‏آید، بگذار باز باشد. گفتم: من و تو هر دو جوان هستیم، در را ببند. گفت: تو در اتاقت بنشین و من در اطاق خود، نزد تو نمى‏آیم و به تو نزدیک نمى‏شوم و از بستن در سر باز زد. من خدمت امام صادق - علیه السّلام - رسیدم و ماجرا را عرض کردم و پرسیدم مى‏توانم آن جا بمانم؟ فرمود: از آن جا به جاى دیگر برو؛ زیرا هیچ مرد و زنى در مکانى خلوت نکنند، مگر آن که شیطان سومى آن ها باشد.
شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ترجمه علی اکبر غفارى، ج ‏4، ص 343، انتشارات نشر صدوق.



  • ابراهیم سامانی

تلنگر

روایات

نظرات  (۱)

  • محمدرضا فلاح
  • حکایت آموزنده ای بود
    موفق باشید
    پاسخ:
    ممنون از اظهار نظرتان
    سلامت باشید
    التماس دعا - یا علی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی