نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

برتری قرآن

چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲ ق.ظ

«فَضْلُ الْقُرآنِ عَلی سائِر الکَلام کَفَضْل اللهِ عَلی خَلْقِهِ».[1] 

برتری قرآن بر هرسخن دیگری مانند برتری خداست بر مخلوقاتش.

***

توجه : در صورتی که علاقه مند به دانستن مطالب بیشتر در باره این مطلب هستید، روی عبارات آبی رنگ کلیک فرمایید.

در ترجمه روایت باید گفت همانطور که مخلوقاتِ محدود قابل مقایسه با خدای نامحدود نیستند ،سایر سخنان هم که از غیر خدا باشند قابل مقایسه با کلامی که از خدا صادر شده باشد نیستند و قرآن فراتر از این است که به دیگر سخنان تشبیه شود .

مثلا بنده خدایی می گفت من شنیده ام که اگر قرآن را بخوانیم و نفهمیم خواندنش فایده ندارد، مانند یک متن عربی یا انگلیسی که ما می خوانیم ولی نمی فهمیم و این چه اثری در ما دارد ؟! 

در پاسخ به این پرسش باید گفت : چگونه است که نگاه به چهره  پدر و مادر و عالم ربانی عبادت است ولی نگاه به قرآن عبادت نیست ؟  در حالی که قرآن نور محض و سخن خدا و بزرگترین معجزه جاویدان تاریخ انبیاء و بشریت و قانون اساسی زندگی تا قیام قیامت است ، تا جایی که روایات متعدد در باب ثواب نگاه به قرآن وارد شده تا چه رسد به خواندن قران ، و این غیر از آیات متعددی است که در فضیلت خواندن قرآن وارد شده .

شخص دیگری که مطالبی را در باره خواندن بدون تدبر در روایات شنیده بود گفت: پس روایتی که می گوید خواندن بدون تدبر خیری ندارد چه می شود؟ این هم مطلب عجیبی است که متاسفانه دهان به دهان می چرخد و کسی هم زحمت پاسخ به این مسأله را به خود نمی دهد . چرا که پاسخ از نظر محققین کاملا واضح است و در همین وبلاگ مفصلا در موضوع تدبر در روایات مطرح و بررسی کردیم . لطفا مراجعه فرمایید.

«اِنَّ کَلامَ الباری سُبحانَهُ لایَشْبَهُ کَلامَ الخَلْقِ کَما لایَشْبَهُ أفعالُهُ أفعالَهُم»[2]

بدرستی که سخن خدای پاک و منزه شباهتی با کلام مخلوقات ندارد چنانکه کارهای خداوند شباهتی به کارهای مخلوقاتش ندارد.

***

فعل و کار خدا همان اراده خداست یعنی خدا آنچه را اراده فرماید انجام می گیرد اما مخلوقات برای انجام هر کاری نیاز به مقدمات فراوان و زحمت زیاد دارند و برای خدا انجام امور سخت و آسان و کوچک و بزرگ و ممکن و غیر ممکن ندارد و همه یکسان است و به محض اراده، انجام می شود.

 پس حواسمان باشد که در دام شیطان گرفتار نشویم و کلام خدا را با چیز دیگری مقایسه نکنیم و تا می توانیم با خواندنش انس بگیریم که دفع کننده وسوسه شیاطین و برکت دهنده به زندگی و دریچه ورورد به در ک معارف و عمل به آن است.

حشر 21 :   «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ» 

اگر این قرآن را بر کوهی نازل می‌کردیم، آن را می‌دیدی که از ترس خدا فرو پاشیده است.

پی نوشت

[1] . بحار، ج 92، ص 19.

[2] . بحار الانوار، ط بیروت، ج 89، ص 107 و ج 90، ص 90. وسایل الشیعه ج 27 ص 201

  • ابراهیم سامانی

مقالات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی