نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

توصیه های استاد قرائتی برای شب قدر - باز نشر

شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۶ ب.ظ

توصیه های استاد قرائتی برای شب قدر

شب قدر گناهان همه بخشیده می‌شود، جز دو نفر که امام صادق می‌فرماید: «یَأْمُرُ اللَّهُ مَلَکاً یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فِی الْهَوَاءِ أَبْشِرُوا عِبَادِی فَقَدْ وَهَبْتُ لَکُمْ ذُنُوبَکُمُ السَّالِفَةَ وَ شَفَّعْتُ بَعْضَکُمْ فِی بَعْضٍ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ إِلَّا مَنْ أَفْطَرَ عَلَى مُسْکِرٍ أَوْ حَقَدَ عَلَى أَخِیهِ الْمُسْلِمِ»(الدعوات راوندى، ص‏207) کسی که در ماه رمضان شراب بخورد. مسلمانی که از مسلمان دیگر کینه داشته باشد. کینه‌ی مسلمان در کنار شراب خوردن آمده است. خدا درماه رمضان شراب خور را نمی‌بخشد. خدا کسی را که از مسلمان دیگر کینه داشته باشد، نمی‌بخشد.

در قرآن سه تا قلب داریم: 1- قلب سلیم، 2- قلب منیب، 3- قلب مریض «فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»(بقره/10) «إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ»(شعراء/89) «وَ جاءَ بِقَلْبٍ مُنیبٍ»(ق/33) قلب سلیم قلبی است که سالم است. روح سالم است. روح سالم روحی است که در آن شرک نباشد. ممکن است دل آزرده باشد ولی برگردد و عذر خواهی کند. حالا چه کار کنیم که خدا ما را ببخشد؟ داریم که همدیگر را ببخشید. «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ»(نور/22) نمی‌خواهی خدا تو را ببخشد. از یک پیرمردی خیلی خوشم آمد. جوان او مرد. خودش در قبر رفت و جوانش را در قبر گذاشت. در قبر یک جمله‌ای گفت که خیلی‌ها گریه کردند. گفت: خدایا این پسر خیلی من را اذیت کرد. من از حق پدری‌ام می‌گذرم. تو هم از حق خدایی خودت بگذر. در شب اول قبر او را راحت کن.

 اگر می‌خواهید که خدا شما را ببخشد بگویید: خدایا هرکس غیبت مرا کرده است یا به من تهمت زده است، من او را می‌بخشم. هرکس به من ظلم کرده است، من او را می‌بخشم. تو هم من را ببخش. قرآن می‌گوید: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ» از سر تقصیر همدیگر بگذرید. اگر می‌خواهی خدا تو را ببخشد، کینه نداشته باش. نگو می‌خواهیم چند سال با هم قهر باشیم. مگر سرکه است که می‌گویی هفت ساله‌اش خوب است. بعضی آدمها هستند که چهل سال، سی سال با همدیگر قهر هستند. پیغمبر فرمود: اگر دو مسلمان سه روز با هم قهر کنند و در روز چهارم با هم آشتی نکنند، هیچکدام مسلمان نیستند. پیغمبر فرمود: شب قدر خدا همه‌ی گناهان را می‌بخشد. ملکی ندا می‌زند که خداوند گناهان را بخشیده است و در روز قیامت بعضی‌ها را برای بعضی دیگر شفیع قرار می‌دهد. «إِلَّا مَنْ أَفْطَرَ عَلَى مُسْکِرٍ أَوْ حَقَدَ عَلَى أَخِیهِ الْمُسْلِمِ» مگر کسی که با شراب افطار کند یا کسی که از مسلمانی کینه داشته باشد.

همین که شب قدر تمام شد همه مشمول رحمت هستند. اگر کسی با بستگان خود قطع رابطه کرده باشد هم بخشیده نمی‌شود. حدیث داریم وقتی خون شهید به زمین ریخته می‌شود، خدا تمام گناهان او را می‌بخشد. ولی اگر به مردم بدهکار باشد خدا او را نمی‌بخشد. پس معلوم می‌شود که حق الناس خیلی مهم است. شب قدر شب مهمی است. به همدیگر دعا کنیم. حضرت زهرا شب جمعه تا صبح به دیگران دعا می‌کرد. امام حسن می‌فرمود: مادر چقدر به دیگران دعا می‌کنی؟ فرمود: «یَا بُنَیَّ الْجَارُ ثُمَّ الدَّارُ»(علل‏الشرائع، ج‏1، ص‏181) حدیث داریم که وقتی می‌خواهید دعا کنید، دستهایتان را بالا بیاورید. دست‌ها را تا مقابل صورت بالا بیاورید و ده مرتب یا الله بگویید. خدا گفته است: دستی که بالا بیاید، محروم بر نمی‌گردد.
 

از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر فرات کوفی، نقل شده که فرمودند:

إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ.اَللَیْلَهُ: فاطمه والقدر: اَللَّهُ. فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر، و انّما سُمّیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها ... و قوله: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، یعنى: خیر من الف مؤمن و هى ام المؤمنین.تَنَزَّلُ اَلْمَلائِکَهُ وَ اَلرُّوحُ فِیها و الملائکه المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد(صلی الله علیه و آله

) و الروح القدس هى فاطمه. بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ. یعنى حتى یخرج القائم.

اللیله، حضرت فاطمه، است. القدر ،«اللَّه» است. پس هر کس که فاطمه و مقام ایشان، را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است. و علت نام‏گذارى آن حضرت به فاطمه، به خاطر این است که مردم از شناختنش، ناتوان هستند. اما معناى «لیله القدر، بهتر از هزار ماه است»؛ یعنى، بهتر از هزار مؤمن است و آن نیز ام‌‏المؤمنین حضرت زهرا (سلام الله علیها) مىیباشد. مراد از ملائکه، مؤمنان عالِم به علوم آل محمد و مراد از روح یا روح‌‏القدس همانا، فاطمه است و مراد طلوع فجر، ظهور حضرت مهدی و قائم (علیه السلام) است.

تفسیر فرات کوفی ج 1 ص 582

 با توجه به اینکه حضرت فاطمه سلام الله علیها اولین فدایی و شهید راه ولایت و امامت است و خود نیز دارای مقام ولایت است شب قدر را می توان شب ولایت دانست و چون به دستور ولایت،قرآن به سر گذاشته و خدا را به حق 14 نور مقدس قسم می دهیم باید گفت شب قدر همان درک درست این حدیث گرانقدر است که اگر کسی سعادت و موفقیت دنیا ، برزخ و قیامت را می طلبد بجز از راه تمسک (*) به قرآن و 14 نور مقدس راه دیگری نیست.انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ...

(*) تمسک یعنی مطالعه و الگوگیری و عمل به دستورات ایشان و وسیله قرار دادن ایشان برای رسیدن به بنگی واقعی و رضایت الهی و سعادت دنیا و آخرت.

  • ابراهیم سامانی

شب قدر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی