نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

ثقلین

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۴۶ ب.ظ

بسم الله الرحمان الرحیم

ثقلین

ییامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)در روز غدیر در بخشی از سخنان خود فرمودند:

مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ عَلِیّاً وَالطَّیِّبینَ مِنْ وُلْدی (مِنْ صُلْبِهِ) هُمُ الثِّقْلُ الْأَصْغَرُ، وَالْقُرْآنُ الثِّقْلُ الْأَکْبَرُ، فَکُلُّ واحِدٍ مِنْهُما مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ وَ مُوافِقٌ لَهُ، لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَی الْحَوْضَ.
أَلا إِنَّهُمْ أُمَناءُ الله فی خَلْقِهِ وَ حُکّامُهُ فی أَرْضِهِ.

 

ای مردم! همانا علی و فرزندان پاکم از نسل او، یادگار گران قدر کوچک ترند و قرآن یادگار گران قدر بزرگ تر. هر یک از این دو از دیگر همراه خود خبر می دهد و با آن سازگار است. آن دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من وارد شوند.
هان! بدانید که آنان امانت داران خداوند در میان آفریدگان و حاکمان او در زمین اویند.

وبارها و بارها به مناسبت های گوناگون می فرمودند:

«انّى‏ تارک‏ فیکم الثقلین کتاب اللَّه و عترتى اهل بیتى ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابدا انّهما لن یفترقا حتى یردا علىّ الحوض»

همانا من در میان شما دو چیز بسیار گران قدر و با ارزش را بجا می گزارم کتاب خدا(قرآن) و عترتم که همان اهل بیتم هستند ,تا زمانی که به دامان آن دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد , آن دو هیچگاه از هم جدا نخواهند شد تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند.

ودر جای دیگر فرموده اند:

«أنا أوّلُ وافدٍ علی العزیز الجبّار یوم القیامة و کتابُه و أهلُ بیتی ثُمّ اُمَّتی، ثُمّ أسألُهُم: ما فَعَلتُم بکِتابِ اللَّهِ وبأهلِ بَیتی؟»

من و کتاب خدا و اهل بیت من، نخستین گروهى هستیم که در روز قیامت بر خداى عزیز جبار وارد مى‏شویم و سپس امت من. آنگاه من از آنها مى‏پرسم که با کتاب خدا و اهل بیتم چه کردید؟

این کلمات نورانی چه حقایق و دقایقی را به همراه دارند؟

باید فکر کنیم

نه!

اصلا باید بیشتر فکر کنیم

این همه تاکید و سفارش بر این دو چیز و بر جدا نشدنی بودن آن دو و برمستمسک بودن آن دو برای همه و همیشه و...

برای چیست؟

هر گاه مسلملنان به یکی از این دو ثقل بی اعتنایی و بی توجهی کرده اند قطعا در حق دیگری هم انجام داده اند .اگر کسی بگوید فقط قرآن قطعا قرآن را نشناخته و اگر کسی بگوید فقط اهل بیت قطعا اهل بیت را نشناخته.

اگر در ثقیفه حق الهی امیرالمومنین(علیه السلام) غصب شد ودر حق دردانه پیامبر فاجعه آفریدند در حقییقت حق قرآن هم غصب و در باره قرآن هم آن فجایع پیش آمد, و اگر در صفین قرآن بر سر نیزه کردند در واقع سر امام را هم بر سر نی آوردند و...تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

و این برداشت و یا توضیح نیست بلکه صریح کلام پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) است.

این جملات زندگی بخش و روح نواز خطوط مهمی را در برابر مسلمانان ترسیم می‎کنند که به برخی از آنها اشاره می کنیم .

۱. قرآن و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ همیشه همراه یکدیگر و جدایی ناپذیرند و آن‎ها که طالب حقایق قرآن‎اند، باید به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ رجوع کنند.

«فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» اگر نمی دانید از اهل ذکر بپرسید. (نحل/43- انبیاء/7)

«وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ‏ فِی الْعِلْم‏» تاویل قرآن را کسی نمی داند مگر خدا و راسخون در علم. (آل عمران /7)


۲. همان گونه که پیروی از قرآن بدون هیچ گونه قید و شرط بر همه مسلمانان واجب است، پیروی از اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ نیز بدون قید و شرط واجب می‎باشد.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم‏» اى کسانى که ایمان آورده‏ایداز خدا و پیامبر او و از اولو الأمر . (نساء/59)

۳. اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ معصوم‎اند؛ زیرا جدایی ناپذیر بودن آن‎ها از قرآن از یک سو و لزوم پیروی بدون قید و شرط از آنان از سوی دیگر، دلیل روشنی بر معصوم بودن آن‎ها از خطا و اشتباه و گناه است؛ چرا که اگر آن‎ها گناه یا خطایی داشتند از قرآن جدا می‎شدند، و پیروی از آنان، مسلمانان را از ضلالت وگمراهی بیمه نمی‎کرد و این که می‎فرماید: با پیروی از آنان در برابر گمراهی‎ها مصونیّت دارند، (لن تضلوا) دلیل روشنی بر عصمت آن‎ها است.

« إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ‏ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد. (احزاب/33)

۴. پیامبر گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ در این حدیث شریف فرمود: «این دو همیشه با هم هستند تا در کنار حوض کوثر نزد من آیند، این به خوبی نشان می‎دهدکه در تمام طول تاریخ اسلام فردی از اهل بیت ـ علیه السّلام ـ به عنوان پیشوای معصوم وجود دارد و همان گونه که قرآن همیشه چراغ هدایت است، آن‎ها نیز همیشه چراغ هدایت‎اند، پس باید کاوش کنیم و در هر عصر و زمان آن‎ها را بیابیم؛ این مطلبی است که برخی از دانشمندان اهل سنّت مانند «سمهودی»، بدان تصریح کرده است. (رک: خلاصه عبقات الانوار، ج 22، ص 285 )

«بَقِیَّتُ‏ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» آنچه خداوند براى شما باقى گذارده ، برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید. (هود/86)

۵. آن‎ها جانشینان پیامبر اعظم و ولی سرپرست همه بعد از حضرت رسول واز همه افضل و اعلم و برترند. (پیام قرآن، ج 9، ص 75)

«إِنَّما وَلِیُّکُمُ‏ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‏اند؛ همانها که نماز را برپا مى‏دارند، و در حال رکوع، زکات مى‏دهند. (مائده/55)

براستی مردم با قرآن و اهل بیت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ چه کردند؟

بله قرآن را پاره پاره کرده : «الَّذینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضینَ » آنچه را به سودشان بود پذیرفتند، و آنچه را بر خلاف هوسهایشان بود رها نمودند.(حجر/91) و اهل بیت را کشتند:«بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» به کدامین گناه گشته شدند.(تکویر/9)

«فَوَ رَبِّکَ لَنَسْئلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ» به پروردگارت سوگند، از همه آنها سؤال خواهیم کرد .(حجر/۹۲)

«عَمَّا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ» از آنچه عمل مى‏کردند! (حجر/۹۳)

براستی مردم با قرآن و اهل بیت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ چه خواهند کرد؟

امروز ما در حق ثقلین چه می کنیم ؟

وظیفه ی ما چیست؟

اگر گوش دل را خوب باز کنیم ندای هل من ناصر ینصرنی فرزند مظلوم حسین(علیه السلام) امام خامنه ای وندای تهدید به بیعت و خواری و ذلت استکبار و صهیونیزم جهانی را به خوبی می شنویم .

اگر عاشقانه وبا اخلاص می گویی یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما ( ای کاش ما هم با شما بودیم و به رستگاری بزرگ دست می یافتیم)

الآن زمان اثبات این آرزوست.

هیهات منا الذلة

التماس دعا – ابراهیم سامانی

  • ابراهیم سامانی

قرآن و امام حسین

مقالات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی