نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

خرمشهر را خدا آزاد کرد

جمعه, ۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۵۳ ب.ظ

الأنفال : 17  «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى‏ وَ لِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنینَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ»

پس شما ،آنها را نکشتید؛ بلکه خداوند آنها را کشت! و این تو نبودى (اى پیامبر که خاک و سنگ به صورت آنها) انداختى؛ بلکه خدا انداخت! و خدا مى‏خواست مؤمنان را به این وسیله امتحان خوبى کند؛ خداوند شنوا و داناست‏. 

 

عملیات آزادسازی خرمشهر از نظر نظامی یکی از پیچیده ترین و مشکل ترین عملیات ها در تاریخ جنگهای کلاسیک جهان بود. اما متاسفانه کشورهای غربی از اقرار به این مطلب واهمه دارند . آنها نمی خواهند تایید کنند که ایران از نظر نظامی و استراتژی نظامی کشوری فوق العاده  خلاق است . به همین دلیل  در آکادمی های نظامی خود اسمی از عملیات پیچیده بیت المقدس به ویژه عملیات آزادسازی خرمشهر نمی آورند.

 

 این سخن ناخدا یکم تکاور اسماعیل بنیادی است که آموزشهای ویژه نظامی خود را درپیش از انقلاب ، در دانشکده نظامی  سلطنتی انگلستان  گذرانده است.

 

1-استحکامات و خطوط دفاعی دشمن در خرمشهر

 

خط تدافعی بعثی ها در خرمشهر منطبق با پیشرفته ترین آموزشهای آکادمی های نظامی بلوک شرق و غرب بود .بعثی ها برای اطمینان از حفظ خرمشهر از کارشناسان و متخصصان نخبه بلوک شرق و غرب و حتی اسراییل کمک گرفته بودند .

 

وقتی عراق خرمشهر را اشغال کرد، مستشاران روسی و آمریکایی به پیشنهاد صدام، طرح ۲۰ ساله‌‌ی دفاع از خونین‌شهر را طرح‌‌ریزی و اجرا کردند و در این طرح، میادین وسیع مین، احداث کانال‌‌ها و خندق‌‌هایی در دور شهر و نیز تمام پیش‌‌بینی‌‌های بازدارنده برای ادامه‌‌ی اشغال خرمشهر انجام شده بود؛ به‌طوری که سه رده خاکریز (دژ اول، دژ دوم و خاکریز مارد از کارون تا جاده‌‌ی آسفالت اهواز ـ خرمشهر) و از جاده‌‌ی آسفالت تا شلمچه هم یک خاکریز ممتد شرقی ـ غربی احداث کرد.

 

استحکامات دفاعی بعثی ها از  چندین خط تدافعی تو در تو تشکیل شده بود که در مقابل هر خط دفاعی، انبوهی از میادین مین با عمق دویست تا چهارصد متر کانالهای رو باز و تله گذاری شده برای جلوگیری از عبور نفرات و تجهیزات تله های انفجاری فراوان به همراه سنگرهای مستکم بتونی وجود داشت. بطوری که فقط در خط دفاعی یکم ، یازده شبکه مواد آتش زا وجود داشت که از طریق لوله هایی به ساحل رودخانه کارون متصل شده بود که در صورت احساس خطر با اشتعال آنها سطح رودخانه  برای مدت تقریبی چهل تا پنجاه دقیقه شعله ور می شد.

 

همچنین منطقه کارون و خرمشهر با یک شبکه تلویزیونی مدار بسته پوشش داده شده بود و تمامی حرکات کنترل می شد.

 

ناخدا یکم تکارور  بنیادی در باره  نظر کارشناسان انگلیسی در مورد حمله نظامی ایران به خرمشهر  می گوید:

 

کارشناسان نظامی انگلیسی  که تجربه دو جنگ بزرگ جهانی را پشت سر داشتند در جراید و رسانه ها دایم اعلام میکردند که ایران قادر به فتح خرمشهر نیست .

رادیو بی‌بی‌سی نیز ضمن تأکید بر دشواری بازپس‌گیری خرمشهر به دلیل تبدیل شهر به سنگر دفاعی مستحکم ارتش عراق، گفت: «چنان‌چه ایرانیان درصدد بازپس‌گرفتن خرمشهر برآیند، سخت‌ترین گردو را برای شکستن برگزیده‌‌اند.

 

همه این عوامل موجب شده بود که صدام با اطمینان خاطر  ، آزاد سازی خرمشهر توسط نیروهای ایرانی را  غیر ممکن بداند و با غرور اعلام کند در صورت بازپس‌‌گیری خرمشهر از سوی ایران، کلید بصره را تقدیم ایرانیان خواهد کرد.

 

رادیو  "مونت‌کارلو " نیز  بازپسگیری خرمشهر ، با وجود موانع پدافندی متعدد عراق در منطقه‌ی عملیاتی را برای ایران غیر ممکن قلمداد کرد.

سرهنگ چنعانی از فاتحان خرمشهر  نیز در این زمینه می گوید: وقتی که عملیات بیت المقدس در دهم اردیبهشت سال شصت و یک آغاز شد همه تئوریسینهای بزرگ نظامی جهان متفق القول بودند که شاید ایران بتواند بخشی از خاک خود را در خوزستان از رژیم بعثی پس بگیرد. اما هیچگاه نخواهد توانست دژ آهنین و استحکامت نفوذ ناپذیر رژیم بعثی صدام را در خرمشهر ویران کند.

 

آری  دژدفاعی بی نقص و بسیارپیچیده ارتش حزب بعث  چنان خرمشهر را محصور کرده بود که کارشناسان شرق و غرب یقین داشتند که هیچ نیرویی نظامی قادر به شکستن آن نیست اما این دژمستحکم  با پیروزی قاطع ایران در عملیات بیت المقدس شکسته شد و تعجب جهانیان را برانگیخت.

 

دقیقا به همین دلیل بود که رادیو دولتی صدای امریکا پس از آزاد سازی  خرمشهر توسط نیروهای ایران، سرانجام درگزارش ویژه هشتم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ خود می گوید: با وجود مشکلات تدارکاتی، ناآرامی های ناشی از انقلاب و کاهش تدریجی قدرت عملیات نیروهای هوایی ایران، ماشین نظامی ایران به گونه ای اعجاب آور عمل کرد.

 

2- کثرت نیروهای زرهی دشمن :

 

ناخدا بنیادی  می گوید :  تاکتیک نظامی استفاده از نیروهای زرهی انبوه برای نخستین بار توسط فرماندهان و تئوریسین های نظامی آلمان در جنگ جهانی دوم ارائه شد .این تاکتیک نظامی مهمترین حربه نیروهای ارتش آلمان در حمله به دشمنانش بود. استفاده از همین تاکتیک نظامی بود که ارتش آلمان موفق شد کشور فرانسه را در کمتر از 45 روز فتح کند و نیز توانست با سرعتی برق آسا به پشت دروازه های مسکو برسد.

 

ژنرالهای ارتش حزب بعث نیز با استفاده از همین تاکتیک نظامی پیشرفته و کلاسیک حمله به ایران را آغاز کردند . این تاکتیک نظامی کارایی خود را در جنگ جهانی دوم نشان داده بود .جالب اینکه نیروهای متفقین نیز برای حمله به آلمان نازی از همین تاکتیک نظامی استفاده کردند .

 

ارتش حزب بعث در دفاع از خرمشهر نیز از همین شگرد نظامی استفاده کرد ، بعثی ها برای مقابله با نیروهای ایرانی بیش از 2  هزار و 760 تانک و نفربر زرهی را در منطقه متمرکز کرده بودند .

 

تعداد تانکهایی که ارتش حزب بعث در منطقه  متمرکز کرده بود  بیش از  مجموع تانکهای اسراییل و مصر در نبرد یوم کیپور  ، به عنوان دومین نبرد زرهی جهان ، و نیز 5 و نیم برابر کل نیروهای زرهی ارتش آلمان  در شمال آفریقا ، در جنگ جهانی دوم بود. این در حالی است که ادوات زرهی ایران در نبرد خرمشهر کمتر از یک پانزدهم تجهیزات زرهی بعثی ها بود .

 

همچنین  نیروهای زرهی ارتش حزب بعث  با  530 قبضه توپ سنگین و صدها خمپاره اندازه کوچک و بزرگ حمایت می شد که در نوع خود کم نظیر بود.

 

در واقع رزمندگان ارتش اسلام در شرایطی به خرمشهر حمله ور شدند که تراکم نیروهای زرهی  وحتی پیاده دشمن در بیشترین میزان خود قرار داشت . اما همه این تدابیر نیروهای بعثی و نیز کارشناسان غربی و شرقی نتوانست مانع اراده پولادین رزمندگان اسلام شود.

 

3- تاکتیکهای نوین نیروهای ایرانی :

 

در اینجا سوال دیگری نیز مطرح است و آن اینکه نیروهای ایرانی از چه تاکتیک نظامی برای آزاد سازی خرمشهر استفاده کردند؟ این چه شگرد نظامی بود که همه معادلات دفاعی جنگهای  نوین جهان را بهم  ریخت و تعجب همگان برانگیخت؟

 

سرهنگ عقیلی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این زمینه می گوید : علت موفقیت نیروهای ایران را علاوه بر انگیزه های قوی دینی و ملی باید در تاکتیکهای نوین و ابداعی ایران در نبرد ضد نیروهای بعثی دانست.جنگ با نیروهای انبوه و بسیار زیادی ارتش حزب بعث در خرمشهر نیازمند یک تاکتیک نظامی نوین بود و خوشبختانه نیروهای ایرانی در دروان دفاع مقدس شیوه ای از عملیات ضد دشمن را ابداع کردند که این شیوه جنگ هنوز جزء بهترین تاکتیکهای نظامی است.نیروهای ایرانی در همان ابتدای جنگ دریافتند که به دلیل کمبود تجهیزات و ادوات جنگی ،نیازمند اتخاذ  تاکتیکهای جدیدی برای مقابله با دشمن  بعثی هستند . به همین دلیل از شگردهایی که تکاوران برای نفوذ به خطوط دشمن استفاده میکردند بهره بردند. .به عبارتی  نیروهای ایرانی از شیوه جنگهای چریکی برای نفوذ به خطوط دشمن استفاده کردند . با این تفاوت که تکاوران برای نفوذ به خطوط دشمن از تعداد کمی از نفرات بهره می برند اما در شیوه ابداعی فرماندهان ایرانی از همین شیوه به صورت گسترده و انبوه استفاده شد . به عبارتی نیروهای ایرانی  تاکتیکهای جنگ چریکی را با استفاده از ده ها هزار نفر نیرو انجام میدادند.

 

البته استفاده از شیوه جنگهای چریکی به صورت انبوه و گسترده که شیوه ابداعی نیروهای ایرانی بود مشکلات و پیچیدگی های خاصی داشت که خوشبختانه نیروهای رزمنده ایرانی بخوبی از عهده آن برآمدند.

 

این شیوه ابداعی نیروهای ایرانی برای نخستین بار در عملیات شکست حصر آبادان استفاده شد و از آن پس این تاکتیک نظامی نوین در سایر عملیاتهای ایران استفاده شد و کارایی خود را به اثبات رساند.

 

استفاده از همین تاکتیک نظامی جدید، به علاوه روحیه و انگیزه بسیار قوی نیروهای ایرانی ، موجب شد که خطوط دفاعی تودرتو وپیچیده نیروهای بعثی یکی پس از دیگری فرو ریزد و تعجب جهانیان را برانگیزد.

 

در واقع تاکتیکهای نوین جنگی فرماندهان ایرانی به علاوه روحیه ، انگیزه و شجاعت بی نظیر رزمندگان ایرانی رمز موفقیت این عملیات بسیار سخت و دشوار بود.

 

این تاکتیک ابداعی فرماندهان ایرانی بعدها توسط رزمندگان حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه  در سال 2006 میلادی و نیز رزمندگان فلسطینی در غزه  مورد استفاده قرار گرفت . این رزمندگان  موفق شدند با استفاده از همین تاکتیک ابداعی نیروهای ایران  برای نخستین در تاریخ تشکیل رژیم اشغالگر قدس ، شکستهای سختی را به این رژیم وارد کنند.

 

نغمه های خاطره انگیز

 
  • ابراهیم سامانی

جنگ

خرمشهر

دفاع مقدس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی