نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

سخنان امام خامنه ای در باره روش تلاوت

دوشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۴۲ ق.ظ

ما براى قرّاى قرآن احترام زیادى قائلیم و معتقد هستیم که قرّاى قرآن هم رسالت سنگین و مسئولیت بزرگى بر دوش دارند. در حقیقت، در هرجایى که صوت تلاوتتان مى‏رود، شما حضور دارید و با این حضور همه جایى، مى‏توانید خیلى مؤثر باشید. یعنى واقعاً گاهى ملتى را با یک تلاوت‏ مى‏شود منقلب کرد. در واقع به برکت آن محبتى که مردم به‏خاطر صوت قرآن و به برکت آن به شما پیدا مى‏کنند، مى‏توانید تحولى ایجاد کنید. بیانات / سال‏1368

الآن شاید دهها هزار جوان در سنین کم هستند که بدون آنکه درس و کلاس مشخصى هم داشته باشند، تلاوت‏ قرآن مى‏کنند. همین نوارهاى اساتید را گوش کردند و به تدریج رشد نمودند و الآن به برکت همین کار، یک قشر و طبقه‏ى خوبى به وجود آمدند که خودشان هم استادند؛ یعنى بدون آنکه کلاس و دوره‏یى دیده باشند، بتدریج با استماع و دقت و مطالعه‏ى کتابهاى قرائت استاد شدند. اگر ملتى بخواهد به قرآن عمل کند، قدم اولش آشنایى با همین الفاظ و ظواهر قرآن است. عامّه‏ى مردم باید با قرآن انس بگیرند. این انس، حرکت به سمت مفاهیم قرآن را تضمین مى‏کند.

بیانات / سال‏1368

توکل به خدا، نترسیدن از دشمنان خدا، مجاهدت در راه او و امید به فضل و کمک و اعانت الهى و بخصوص وحدت مسلمین. بحمداللّه آیات کریمه‏ى قرآن، مضامین فراوانى دارد. اگر شما اینها را در تلاوتها و اجتماعاتتان بخوانید و مردم قدرى به این مضامین توجه پیدا کنند، خدمت خیلى بزرگى کرده‏اید. یک آیه را که شما خوب مى‏خوانید، گاهى از یک ساعت سخنرانىِ یک نفر که درباره‏ى آن آیه بکند، بیشتر ارزش دارد؛ یعنى این تلاوت‏، واقعاً انقلابى در روح ایجاد مى‏کند. شکر هر نعمتى، عبارت است از اینکه انسان آن نعمت را در جاى خودش مصرف کند و شکر این صداى خوب و این نَفَس قوى و این آشنایى با رموز تلاوت‏، همین است که من گفتم. بیانات / سال‏1368

ما اگر بخواهیم کلّ امت با قرآن انس بگیرند، باید تلاوت‏ قرآن را در جامعه باب کنیم. اگر من این‏قدر به خواندن شما قاریان عزیز تکیه مى‏کنم و به آن اهمیت مى‏دهم، براى همین است. شما یک نفر آدمید، مى‏خوانید، هرچه هم خوب بخوانید یا نخوانید، از یک جهت به خودتان مربوط است؛ اما آن چیزى که من را وادار مى‏کند که به این مسئله این‏همه اهتمام بورزم، آن است که اگر تالیان کلام‏الله در جامعه توانستند با زمزمه‏ى ملکوتى و صحیح و پُرجاذبه، این آیات کریمه را تلاوت‏ بکنند، دل مردم با قرآن انس مى‏گیرد و به قرآن نزدیک مى‏شود. مردم ما براى ارتباط با قرآن آماده هستند. مردم ما با مردم کشورهاى دیگر اسلامى فرق دارند. مردم ما در راه قرآن صادقانه مجاهدت کردند؛ شوخى نیست. این‏قدر ما جوان دادیم، این‏قدر مردم ما رنج و زحمت متحمل شدند. همه‏ى این‏ها در راه قرآن بوده است. بیانات / سال‏1370

نکته‏ى دیگرى که مطرح است و من مکرر در این جلسه و خارج از این جلسه گفته‏ام، این است که آداب تلاوت‏ مجلسى را فرابگیرید. فرض کنید عده‏یى از این مردم و مسلمین حزب اللّه در جایى نشسته‏اند و از شما دعوت کرده‏اند که برایشان قرآن بخوانید. دأب و فکر من این است و مى‏خواهم در جامعه‏ى ما کارى بشود که براى قرّاء قرآن منبر بگذاریم و همچنان که الآن وعاظ منبر مى‏روند، قاریان قرآن هم منبر بروند و مثلًا نیم ساعت قرآن بخوانند و مردم آن زلال کلام الهى را مستقیم از او بشنوند و دلهایشان بلرزد و اشک بریزند و موعظه بشوند و بلند شوند و بروند؛ ولى ما حالا قرآن کریم را فقط مقدمه‏ى سخنرانى قرار داده‏ایم! بیانات / سال‏1370

من در سالهاى 51 و 52 و 53 در مشهد سخنرانى مى‏کردم؛ مى‏ایستادم سخنرانى مى‏کردم. بعد هم که حرف من تمام مى‏شد، روى زمین مى‏نشستم. سپس صندلى مى‏گذاشتیم، تا قارى قرآن تلاوت‏ کند. همین آقاى فاطمى و بعضى از برادران دیگر، روى صندلى مى‏نشستند و قرآن مى‏خواندند. من مى‏گفتم که حرف من مقدمه‏ى تلاوت‏ قرآن است. من ایستاده صحبت مى‏کردم؛ اما صندلى بلند و قشنگى مثل منبر گذاشته بودیم و این‏ها روى آن مى‏نشستند و بعد از صحبت من قرآن مى‏خواندند؛ همان آیاتى که من قبلًا تفسیر کرده بودم. فکر من این است. بیانات / سال‏1370

شیخ مصطفى اسماعیل، خیلى فوق‏العاده بود. چیزهایى در تلاوت‏ او بود که انصافاً قابل تقلید است. منهاى مسأله‏ى صدا و کیفیت اداى حروف و کلمات، او کلمات قرآنى را جان مى‏داد. یعنى وقتى‏که او آیه را مى‏خواند، آن احساسى به مستمع دست مى‏داد که در آیه اقتضاى آن احساس بود. مثلًا فرض بفرمایید که در سوره‏ى هود، آنجایى که راجع به قضیه‏ى پسر نوح آیات کریمه را مى‏خواند: «انّ ابنى من اهلى و انّ وعدک الحق» (42)، انسان پدرى را احساس مى‏کند که پسر کافرش دارد در مقابلش از بین مى‏رود؛ یعنى هم احساس رأفت به خاطر بُنوّت او، و هم احساس نفرت به خاطر کفر او. او این را با خواندن خودش به انسان القا مى‏کند. این، چیز خیلى مهمى است و آن تأثیر قرآنى را در خواننده مضاعف مى‏کند. شبیه این را نه به این شدت من در خواندن شیخ عبد الفتاح دیدم؛ او هم تاحدودى این‏طور است. مرحوم منشاوى هم جزو آن چهره‏هاى برجسته‏ى قرآنى است. چند نفر از مقلدان ایشان الآن در اینجا هستند. بیانات / سال‏1370

ما براى حَمَله‏ى قرآن شأن زیادى قائلیم. شماها جزو حَمَله‏ى قرآن هستید و قرآن را با صدا و طریقه‏ى خوبى مى‏خوانید و مردم را به تلاوت‏ قرآن راغب مى‏کنید. اگر قرآن با لحن بد و صوت زشت و طرایق خسته‏کننده‏یى خوانده بشود، شنوندگان از قرآن ملول مى‏شوند؛ این است که ما به این مسئله هم اهمیت مى‏دهیم؛ اما معتقدیم که اهتمام به قرآن فقط این نیست؛ این یک جانب از آن است و جوانب دیگرى هم وجود دارد. بیانات / سال‏1370

  • ابراهیم سامانی

سخنان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی