سخنان امام خامنه ای در باره روش تلاوت
ما براى قرّاى قرآن احترام زیادى قائلیم و معتقد هستیم که قرّاى قرآن هم رسالت سنگین و مسئولیت بزرگى بر دوش دارند. در حقیقت، در هرجایى که صوت تلاوتتان مىرود، شما حضور دارید و با این حضور همه جایى، مىتوانید خیلى مؤثر باشید. یعنى واقعاً گاهى ملتى را با یک تلاوت مىشود منقلب کرد. در واقع به برکت آن محبتى که مردم بهخاطر صوت قرآن و به برکت آن به شما پیدا مىکنند، مىتوانید تحولى ایجاد کنید. بیانات / سال1368
الآن شاید دهها هزار جوان در سنین کم هستند که بدون آنکه درس و کلاس مشخصى هم داشته باشند، تلاوت قرآن مىکنند. همین نوارهاى اساتید را گوش کردند و به تدریج رشد نمودند و الآن به برکت همین کار، یک قشر و طبقهى خوبى به وجود آمدند که خودشان هم استادند؛ یعنى بدون آنکه کلاس و دورهیى دیده باشند، بتدریج با استماع و دقت و مطالعهى کتابهاى قرائت استاد شدند. اگر ملتى بخواهد به قرآن عمل کند، قدم اولش آشنایى با همین الفاظ و ظواهر قرآن است. عامّهى مردم باید با قرآن انس بگیرند. این انس، حرکت به سمت مفاهیم قرآن را تضمین مىکند.
بیانات / سال1368
توکل به خدا، نترسیدن از دشمنان خدا، مجاهدت در راه او و امید به فضل و کمک و اعانت الهى و بخصوص وحدت مسلمین. بحمداللّه آیات کریمهى قرآن، مضامین فراوانى دارد. اگر شما اینها را در تلاوتها و اجتماعاتتان بخوانید و مردم قدرى به این مضامین توجه پیدا کنند، خدمت خیلى بزرگى کردهاید. یک آیه را که شما خوب مىخوانید، گاهى از یک ساعت سخنرانىِ یک نفر که دربارهى آن آیه بکند، بیشتر ارزش دارد؛ یعنى این تلاوت، واقعاً انقلابى در روح ایجاد مىکند. شکر هر نعمتى، عبارت است از اینکه انسان آن نعمت را در جاى خودش مصرف کند و شکر این صداى خوب و این نَفَس قوى و این آشنایى با رموز تلاوت، همین است که من گفتم. بیانات / سال1368
ما اگر بخواهیم کلّ امت با قرآن انس بگیرند، باید تلاوت قرآن را در جامعه باب کنیم. اگر من اینقدر به خواندن شما قاریان عزیز تکیه مىکنم و به آن اهمیت مىدهم، براى همین است. شما یک نفر آدمید، مىخوانید، هرچه هم خوب بخوانید یا نخوانید، از یک جهت به خودتان مربوط است؛ اما آن چیزى که من را وادار مىکند که به این مسئله اینهمه اهتمام بورزم، آن است که اگر تالیان کلامالله در جامعه توانستند با زمزمهى ملکوتى و صحیح و پُرجاذبه، این آیات کریمه را تلاوت بکنند، دل مردم با قرآن انس مىگیرد و به قرآن نزدیک مىشود. مردم ما براى ارتباط با قرآن آماده هستند. مردم ما با مردم کشورهاى دیگر اسلامى فرق دارند. مردم ما در راه قرآن صادقانه مجاهدت کردند؛ شوخى نیست. اینقدر ما جوان دادیم، اینقدر مردم ما رنج و زحمت متحمل شدند. همهى اینها در راه قرآن بوده است. بیانات / سال1370
نکتهى دیگرى که مطرح است و من مکرر در این جلسه و خارج از این جلسه گفتهام، این است که آداب تلاوت مجلسى را فرابگیرید. فرض کنید عدهیى از این مردم و مسلمین حزب اللّه در جایى نشستهاند و از شما دعوت کردهاند که برایشان قرآن بخوانید. دأب و فکر من این است و مىخواهم در جامعهى ما کارى بشود که براى قرّاء قرآن منبر بگذاریم و همچنان که الآن وعاظ منبر مىروند، قاریان قرآن هم منبر بروند و مثلًا نیم ساعت قرآن بخوانند و مردم آن زلال کلام الهى را مستقیم از او بشنوند و دلهایشان بلرزد و اشک بریزند و موعظه بشوند و بلند شوند و بروند؛ ولى ما حالا قرآن کریم را فقط مقدمهى سخنرانى قرار دادهایم! بیانات / سال1370
من در سالهاى 51 و 52 و 53 در مشهد سخنرانى مىکردم؛ مىایستادم سخنرانى مىکردم. بعد هم که حرف من تمام مىشد، روى زمین مىنشستم. سپس صندلى مىگذاشتیم، تا قارى قرآن تلاوت کند. همین آقاى فاطمى و بعضى از برادران دیگر، روى صندلى مىنشستند و قرآن مىخواندند. من مىگفتم که حرف من مقدمهى تلاوت قرآن است. من ایستاده صحبت مىکردم؛ اما صندلى بلند و قشنگى مثل منبر گذاشته بودیم و اینها روى آن مىنشستند و بعد از صحبت من قرآن مىخواندند؛ همان آیاتى که من قبلًا تفسیر کرده بودم. فکر من این است. بیانات / سال1370
شیخ مصطفى اسماعیل، خیلى فوقالعاده بود. چیزهایى در تلاوت او بود که انصافاً قابل تقلید است. منهاى مسألهى صدا و کیفیت اداى حروف و کلمات، او کلمات قرآنى را جان مىداد. یعنى وقتىکه او آیه را مىخواند، آن احساسى به مستمع دست مىداد که در آیه اقتضاى آن احساس بود. مثلًا فرض بفرمایید که در سورهى هود، آنجایى که راجع به قضیهى پسر نوح آیات کریمه را مىخواند: «انّ ابنى من اهلى و انّ وعدک الحق» (42)، انسان پدرى را احساس مىکند که پسر کافرش دارد در مقابلش از بین مىرود؛ یعنى هم احساس رأفت به خاطر بُنوّت او، و هم احساس نفرت به خاطر کفر او. او این را با خواندن خودش به انسان القا مىکند. این، چیز خیلى مهمى است و آن تأثیر قرآنى را در خواننده مضاعف مىکند. شبیه این را نه به این شدت من در خواندن شیخ عبد الفتاح دیدم؛ او هم تاحدودى اینطور است. مرحوم منشاوى هم جزو آن چهرههاى برجستهى قرآنى است. چند نفر از مقلدان ایشان الآن در اینجا هستند. بیانات / سال1370
ما براى حَمَلهى قرآن شأن زیادى قائلیم. شماها جزو حَمَلهى قرآن هستید و قرآن را با صدا و طریقهى خوبى مىخوانید و مردم را به تلاوت قرآن راغب مىکنید. اگر قرآن با لحن بد و صوت زشت و طرایق خستهکنندهیى خوانده بشود، شنوندگان از قرآن ملول مىشوند؛ این است که ما به این مسئله هم اهمیت مىدهیم؛ اما معتقدیم که اهتمام به قرآن فقط این نیست؛ این یک جانب از آن است و جوانب دیگرى هم وجود دارد. بیانات / سال1370