نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

صحیفه سجادیه

سه شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ق.ظ

الصحیفة السجادیة

این کتاب شریف، مجموعه دعاهایى است که امام زین العابدین علیه السلام انشاء فرموده ‏اند و امام محمد باقر علیه السلام فرزند بزرگوارشان آن‏ها را نوشته‏ اند و امام جعفر صادق علیه السلام نیز در مجلس حاضر بوده و آنها را مى‏ شنیده است.


حجم کتاب‏

کتاب صحیفه سجادیه داراى پنجاه و چهار دعا است که شامل مباحث عرفانى، اخلاقى، اعتقادى، اجتماعى و سیاسى مى‏باشد.

منزلت و اعتبار

کتاب صحیفه سجادیه در میان علماى شیعه به‏ انجیل اهل بیت‏ و زبور آل محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم‏ ملقب گردیده است و همانطور که انجیل عیسى علیه السلام و زبور داود علیه السلام دو کتاب آسمانى حاوى علوم و حکم بوده ‏اند، صحیفه هم علوم و حکمى را در بر دارد که جهانیان را به سعادت و نیکبختى مى‏ رساند.

شیوه ه‏اى ابتکارى‏

کتاب صحیفه سجادیه بسیارى از حقایق و علوم و معارف اسلامى را از راه دعا و درخواست از خداوند متعال به مردم جهان گوشزد مى‏فرماید و خدا و رسول و امام را با برهانى که روى دو پایه عقل و علم استوار است به همگان معرفى مى‏کند.

این کتاب خفتگان راه حق و حقیقت را بیدار کرده و اوصاف حسنه و اخلاق نیکو را، که سزاوار خردمندان است، مى ‏آموزد و چگونگى حاجت خواستن از خداى تعالى و دعا نمودن درباره یکدیگر را یاد مى‏دهد و همگان را به راه خدا شناسى راهنمایى مى‏کند.

توصیه به حاکمان‏

امام علیه السلام در کتاب صحیفه، بزرگان و فرمانروایان و زمامداران را به فروتنى و مهربانى در برابر زیر دستان و ضعیفان جامعه تشویق مى‏نماید و به هنگام جنگ راه‏هاى کمک خواستن از خداوند متعال را براى غلبه بر دشمن نشان مى‏دهد.

سند صحیفه سجادیه‏

صحیفه سجادیه را علاوه بر امام محمد باقر علیه السلام، زید بن على علیه السلام- برادر آن حضرت- نیز، نوشته است. این نسخه بعد از شهادت زید، به وسیله فرزندشان یحیى بن زید و توسط متوکل بن هارون در اختیار محمد و ابراهیم، پسر عموهاى یحیى بن زید قرار گرفته است.

متوکل بن هارون مى ‏گوید: من نسخه زید بن على علیه السلام را با نسخه امام محمد باقر علیه السلام که نزد امام صادق علیه السلام بود، مقایسه کردم و حتى یک حرف با هم فرق نداشتند.

امام جعفر صادق علیه السلام صحیفه سجادیه را بر برخى از یاران خود مانند متوکل بن هارون نیز املا کرده ‏اند و نسبت کتاب صحیفه سجادیه به امام زین العابدین علیه السلام در میان علما و فقهاى شیعه متواتر و قطعی است.

ضمن اینکه چنین معانی و الفاظ بلند و شگفتی جز لز منبع وحیانی صادر نمی شود.

منبع : نرم افزار جامع الاحادیث(نور)



  • ابراهیم سامانی

کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی