نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

عبرتی از قرآن

شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۳۰ ق.ظ

درسی از قرآن درباره مسائل روز :

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمان الرحیم

«یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّى وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ تُلْقُونَ إِلَیهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُواْ بِمَا جَاءَکُم مِّنَ الْحَقّ‏ِ  یخُرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاکُمْ  أَن تُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ رَبِّکُمْ إِن کُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فىِ سَبِیلىِ وَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتىِ  تُسِرُّونَ إِلَیهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَیْتُمْ وَ مَا أَعْلَنتُمْ  وَ مَن یَفْعَلْهُ مِنکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِیلِ (1) إِن یَثْقَفُوکُمْ یَکُونُواْ لَکُمْ أَعْدَاءً وَ یَبْسُطُواْ إِلَیْکُمْ أَیْدِیهَمْ وَ أَلْسِنَتهَم بِالسُّوءِ وَ وَدُّواْ لَوْ تَکْفُرُونَ(2)»(سوره مبارکه ی ممتحنه)

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، دشمن من و دشمن خودتان را دوست مگیرید [به طورى‏] که با آنها اظهار محبت ودوستى کنید، و حال آنکه قطعاً به آن حقیقت (قرآن و اسلام) که براى شما آمده کافرند [و] پیامبر [خدا] و شما را [از مکّه‏] بیرون مى‏کنند که [چرا] به خدایی که پروردگارشماست ایمان آورده‏اید، اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنودى من بیرون آمده‏اید پس پنهانى با آنان رابطه دوستى برقرار مکنید در حالى که من به هرآنچه پنهان و آشکار نمودید داناترم. و هر کس از شما چنین کند، قطعاً از راه درست منحرف گردیده است. (1) اگر آنها بر شما مسلّط شوند، دشمنانتان خواهند بود و دست و زبان خود را به بدى کردن نسبت به شما مى‏گشایند، و دوست دارند شما به کفر بازگردید! (2)

تفسیر :

یعنى آنها فقط دشمنان خدا هستند که با شما نیز عداوت و دشمنى دارند، با این حال چگونه دست دوستى به سوى آنها دراز مى‏ کنید؟! سپس مى‏ افزاید:" شما نسبت به آنها اظهار محبت مى‏ کنید در حالى که آنها نسبت به آنچه از حق براى شما آمده (اسلام و قرآن) کافر شده‏ اند، و رسول خدا و شما را به خاطر ایمان به خداوندى که پروردگار همه شما است از شهر و دیارتان بیرون مى ‏رانند.

آنها هم در عقیده با شما مخالفند، و هم عملا به مبارزه برخاسته‏اند، و کارى را که بزرگترین افتخار شما است، یعنى ایمان به پروردگار، براى شما بزرگترین جرم و گناه شمرده ‏اند، و به خاطر همین شما را از شهر و دیارتان آواره کردند، با این حال آیا جاى این است که شما نسبت به آنها اظهار محبت کنید، و براى نجاتشان از چنگال مجازات الهى به دست توانمند رزمندگان سپاه اسلام تلاش کنید؟! سپس براى توضیح بیشتر مى‏افزاید:" اگر شما براى جهاد در راه من و جلب خشنودیم هجرت کرده ‏اید پیوند دوستى با آنها برقرار نسازید.

اگر به راستى دم از دوستى خدا مى‏ زنید و به خاطر او از شهر و دیار خود هجرت کرده ‏اید، و طالب جهاد فِی سَبِیلِ اللَّهِ و جلب رضاى او هستید این مطلب با دوستى دشمنان خدا سازگار نیست.

سپس براى توضیح بیشتر مى ‏افزاید:" شما مخفیانه با آنها رابطه دوستى برقرار مى‏سازید، در حالى که من آنچه را پنهان یا آشکار مى ‏کنید از همه بهتر مى ‏دانم.

بنا بر این مخفیکارى چه فایده‏ اى دارد با علم خداوند به غیب و شهود.

و در پایان آیه به عنوان یک تهدید قاطع مى ‏فرماید:" هر کس از شما چنین کارى کند از راه راست منحرف و گمراه شده است

هم از راه معرفت خدا منحرف گشته که گمان کرده چیزى بر خدا مخفى مى‏ ماند، و هم از راه ایمان و اخلاص و تقوى که طرح دوستى با دشمنان خدا ریخته، و هم تیشه به ریشه زندگانى خود زده است که دشمنش را از اسرارش با خبر ساخته و این بدترین انحرافى است که ممکن است به شخص مؤمن بعد از وصول به سرچشمه ایمان دست دهد.

در آیه بعد براى تاکید و توضیح بیشتر مى‏ افزاید: شما براى چه طرح دوستى با آنها مى ‏ریزید؟ با این که" اگر آنها بر شما مسلط شوند دشمن شما خواهند بود، و دست و زبان خود را به هر گونه بدى بر شما مى‏ گشایند.

شما براى آنها دلسوزى مى‏ کنید در حالى که عداوتشان با شما آن چنان ریشه‏ دار است که اگر بر شما دست یابند از هیچ کارى فروگذارى نمى‏ کنند، و شما را با دست و زبان خود مورد هر گونه آزار قرار مى ‏دهند، آیا دلسوزى براى چنین جمعیتى سزاوار است.

و از همه بدتر این است که" آنها دوست دارند شما از اسلام به سوى کفر باز گردید" و بزرگترین افتخار خود یعنى گوهر ایمان را از دست دهید (وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ).

و این درست دردناکترین ضربه‏ هایی است که می ‏خواهند بر شما وارد کنند.(نمونه ج/24 ص/15)

توهین اخیر به پیامبر نور و رحمت را در نظر بیاورید و رفتار دواتمردان با آنها را...

  • ابراهیم سامانی

درسها و عبرتها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی