نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام

کتاب بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام در پانزدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه، با حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بعنوان یکی از آثار شایسته تقدیر انتخاب و معرفی شد.


نویسنده این کتاب ارزشمند حجت‌الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی، پژوهشگر پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و عضو گروه تحقیق و تنظیم کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات است که توضیحات در باره کتاب و انگیزه نگارش آن را از زبان خودشان می شنویم :

این کتاب شامل بررسی علمی تاریخ ولادت‌ها و شهادت‌های 14 معصوم (علیهم السلام) است و در آن نقل‌ها و گزارش‌های مختلف مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است .

 

ما نه در زبان فارسی و نه در زبان عربی، یک نوشته منسجم و تحقیقی در این موضوع نداشتیم، بلکه تاریخ ولادت‌ها و شهادت‌های ائمه (علیهم السلام) به صورت جسته و گریخته در کتاب‌های مختلف آمده است. بنابراین و با لحاظ این که در جامعه شیعی به این زمان‌ها و تأثیرات آن‌ها توجه ویژه می‌‌شود، لازم بود که پراکندگی موجود در نقل اقوال سامان داده شود، که این کار در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) به سامان رسیده    .

با توجه به این که کتاب‌های متأخر، مطالب خود را از کتاب‌های متقدم دریافت کرده‌اند، ما تأکید خود را بیشتر بر کتب و منابع متقدم قرار داده‌ایم؛ هرچند به کتاب‌های متأخر نیز مراجعه شده است. با این مبنا گزارش‌های و اقوال مختلف بررسی شده و طبعاً قولی که قابل استدلال و ترجیح بود، مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است.

ما در این پژوهش به شیوه‌ای بین رشته‌ای عمل کرده‌ایم؛ یعنی گاه از روش تحقیقی فقهی و اصولی استفاده کرده‌ایم؛ چرا که گاهی برخی از این نقل‌ها، روایاتی بوده است که از ائمه (علیهم السلام) نقل شده است، و هم از روش‌ها و فنون پژوهش تاریخی بهره برده‌‌ایم.

این اثر پس از ارزیابی متخصصان و صاحب‌نظران و انتقادها و پیشنهادات، مورد بررسی مجدد قرار گرفت و اصلاحات لازم در آن لحاظ شد ، می‌توان گفت این کتاب، کتابی بی‌رقیب در زمینه تاریخ ولادت و شهادت معصومین (علیهم السلام) است.

آن چه سبب انجام این پژوهش شد، درخواست مقام معظم رهبری بود که حدود 10 سال پیش از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواستند که شخصی درباره شهادت امام حسن مجتبی(علیهم السلام) تحقیقی انجام دهد تا مشخص شود که از میان نقل‌های موجود بر کدامیک می‌توان تکیه کرد. در آن زمان تصدی آن پژوهش به من سپرده شد که با همکاری برخی از دوستان انجام و نتیجه اجمالی بحث برای مقام معظم رهبری ارسال شد.

مقام معظم رهبری پس از آن توصیه کرده بودند که خوب است این کار برای سایر معصومان(علیهم السلام) نیز انجام شود و لذا به دنبال این قضیه، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) بر آن شد که این کار انجام گیرد و این پژوهش نیز به بنده سپرده شد و ما بعد از پنج سال توانستیم با بررسی منابع بی‌شماری، این پژوهش را به سرانجام برسانیم و امیدواریم که خداوند متعال و ارواح بزرگ معصومان (علیهم السلام) از این اثر راضی و خشنود باشند     . 

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ -

منبع: خبرگزاری ایکنا  

دریافت کتاب 

دریافت
حجم: 19.1 مگابایت
توضیحات: تألیف حجت الاسلام مقدسی

تصاویر بخشی از کتاب


 

  • ابراهیم سامانی

کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی