نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

ماء معین

چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۱۷ ق.ظ

الملک : 30   «قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتیکُمْ بِماءٍ مَعینٍ»

بگو: به من خبر دهید اگر آب مورد بهره ‏بردارى شما [چون آب رودها، چشمه‏ها، سدها و چاه‏ها] در زمین فرو رود [تا آنجا که از دسترس شما خارج گردد] پس کیست که برایتان آب روان و گوارا بیاورد؟!

تفسیر

کلمه" غور" به معناى فرو رفتن آب در زمین است، و کلمه" معین" به معناى آب جارى در روى زمین است. و معناى آیه این است که: مرا خبر دهید اگر آب شما به زمین فرو رود، و روى زمین آبى نماند، چه کسى است که در روى زمین برایتان آب جارى سازد؟

ترجمه تفسیر المیزان/ ج‏19/  612   

تأویل

عن أبی جعفر- علیه السّلام- فی قول اللّه- تعالى-:قُلْ أَ رَأَیْتُمْ‏ (الآیة) فقال: هذه نزلت فی الإمام‏ القائم- علیه السّلام-. یقول: إن أصبح إمامکم غائبا عنکم لا تدرون أین هو، فمن یأتیکم بإمام ظاهر یأتیکم بأخبار السّموات و الأرض و حلال اللّه و حرامه. ثمّ قال: و اللّه، ما جاء تأویل هذه الآیة، و لا بدّ و أن یجی‏ء تأویلها.

امام باقر علیه السلام در باره این آیه فرمودند : این آیه در باره امام قائم نازل شده است و مى‏ فرماید: اگر امام شما از چشمها پنهان گردد، و نمى‏ دانید کجاست؟

چه کسى براى شما امامى مى‏ فرستد که اخبار آسمانها و زمین، و حلال و حرام‏ خدا را براى شما شرح دهد".سپس امام باقر علیه السلام فرمود:" به خدا سوگند تاویل این آیه هنوز نیامده ولی سرانجام حتما خواهد آمد.

تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب    ج‏13    367   

  • ابراهیم سامانی

روایات

نظرات  (۱)

  • عبدالحمید
  • به نظر من ربطی به امام زمان ندارد.
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از اینکه به سراج منیر سر زدید و نظر دادید.
    در فهم معنای آیات مراحلی وجود دارد که خود یکی از جنبه های اعجاز آن کتاب مقدس است یعنی هر کسی در هر سطحی می تواند از آیات قرآن بهره ببرد به عنوان مثال بنده کم سواد یک جور و شخص مطلع با سواد یک جور و یک مرحله بالاتر.
    از طرفی در قرآن یک ظاهر داریم و یک باطن، ترجمه داریم و تفسیر و تأویل، که هر کدام جایگاه خود را دارد که در یک مطلب ان شاء الله به این موضوع خواهیم پرداخت، اما مختصرا عرض می کنم که این روایت در مقام بیان تأویل است نه ترجمه و نه حتی تفسیر ظاهر آیه یعنی معنا را به حقیقتی بر می گرداند که ورای معنای ظاهری آیه است و این تأویلات را کسی نمی داند مگر خدا و آن کسی که خدا بخواهد یعنی راسخون در علم که پیامبر اکرم و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین هستند.
    برای فهم بهتر معنای تأویل و تفاوت آن با تفسیر به ویکی فقه عنوان تأویل قرآن یا پیوند زیر مراجعه فرمایید.
    https://tat.atu.ac.ir/article_1313.html

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی