نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

نماز در قرآن 3

شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۵۳ ق.ظ

 نماز سرلوحه ی تبلیغ دین برای همه ی انبیای الاهی (صلوات الله علیهم) 

هود : 87  «قالُوا یا شُعَیْبُ أَ صَلاتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ ما یَعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فی‏ أَمْوالِنا ما نَشؤُا إِنَّکَ لَأَنْتَ الْحَلیمُ الرَّشیدُ»

گفتند: اى شعیب! آیا نمازت به تو فرمان مى ‏دهد که آنچه را پدرانمان مى‏ پرستیدند رها کنیم؟ یا از اینکه در اموالمان به هر کیفیتى که مى‏ خواهیم تصرف کنیم دست‏ برداریم؟ به راستى که تو [انسانى‏] بردبار و راه‏یافته ‏اى [پس چرا مى‏ خواهى در برابر آزادى ما نسبت به بت‏پرستى وهزینه کردن اموالمان به هر کیفیتى که بخواهیم بایستى؟

******

الأنعام : 162  «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» 

بگو: مسلماً نماز و عبادتم و زندگى کردن و مرگم براى خدا پروردگار جهانیان است‏

تفسیر

کلمه" نسک" به معناى مطلق عبادت است، و لیکن بیشتر در ذبح و یا قربانیى که به منظور تقرب به درگاه خداى سبحان ذبح مى‏شود استعمال شده است.

در این آیه شریفه خداى تعالى براى بار دوم رسول گرامى خود را دستور مى‏دهد که به مردم بگوید: او خودش به آنچه که خداوند به سوى آن هدایتش کرده عمل مى‏کند. و منظور از این اعلام این است که رسول خدا (ص) از تهمت دورتر شده و مردم بهتر دین او را تلقى به قبول کنند، چون یکى از نشانه‏هاى راستگویى این است که گوینده به گفته‏هاى خود عمل نموده و گفتارش با کردارش مطابقت داشته باشد، لذا مى‏فرماید: به مردم بگو که من نماز و تمامى عبادات و زندگیم و جمیع شؤون آن از قبیل اعمال، اوصاف، فعل‏ها و ترک‏ها که‏

مربوط به من است، و همچنین مرگم را با هر چه که از امور آن مربوط به من است- و آن امور پس از مرگ است که از زندگى دنیا سرچشمه مى‏گیرد چنان که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده:" آن چنان که زندگى مى‏کنید خواهید مرد"- همه را براى خدا قرار دادم، بدون اینکه کسى را در آنها شریک او بدانم. و خلاصه من در جمیع شؤون حیات و مماتم بنده‏اى هستم تنها براى خدا، و روى خود را تنها متوجه او نمودم. چیزى را قصد نمى‏کنم و از چیزى روى‏گردان نیستم مگر براى او، در مسیر زندگیم قدمى برنمى‏دارم و به سوى مرگ قدم نمى‏گذارم مگر براى او، چون او پروردگار همه عالمیان و مالک همه و مدبر همه است.

من به این نحو از عبودیت مامور شده‏ام، و اولین کسى که تسلیم خواسته او شود، و آن عبودیت به تمام معنا را از هر باب و هر جهتى که او خواسته قبول نماید، خودم هستم.

از اینجا معلوم مى‏شود که منظور از جمله‏" إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ" این است که آن جناب اخلاص بندگى خود را در نماز و عبادات دیگر و زندگى و مرگ اظهار کند.

 ترجمه تفسیر المیزان، ج‏7، ص: 544

******

البقرة : 277   «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» 

مسلماً کسانى که ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، و نماز را به پا داشتند، و زکات پرداختند، براى آنان نزد پروردگارشان پاداشى شایسته و مناسب است، و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى‏شوند.

******

النساء : 103   «فَإِذا قَضَیْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقیمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنینَ کِتاباً مَوْقُوتاً» 

پس هنگامى که نماز را [در میدان جنگ‏] به پایان بردید، خدا را در حال ایستاده و نشسته و خوابیده یاد کنید. و همین که [از فتنه و آشوب دشمن‏] مطمئن شدید، نماز را [به صورت معمولش‏] اقامه کنید. مسلماً نماز همواره در اوقاتى مشخص و معین وظیفه‏ اى مقرّر و لازم بر مؤمنان است.

******

انعام :71،72   «قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى‏  وَ أُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبّ‏ِ الْعَلَمِینَ*

وَ أَنْ أَقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَ اتَّقُوهُ  وَ هُوَ الَّذِى إِلَیْهِ تحُْشرَُون»‏

 بگو: به راستى هدایت [واقعى‏] همان هدایت خداوند است و فرمان یافته ‏ایم که براى پروردگار جهانیان فرمانبردار شویم 

و اینکه نماز را برپا دارید و از او پروا بدارید و اوست کسى که به نزد او محشور مى ‏گردید

******

یونس : 87   «وَ أَوْحَیْنا إِلى‏ مُوسى‏ وَ أَخیهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُیُوتاً وَ اجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ» 

و به موسى و برادرش وحى کردیم که: خانه‏ هایى در سرزمین مصر براى قوم خود فراهم آورید، و خانه ‏هایتان را روبروى هم قرار دهید، و نماز را برپا دارید، و مؤمنان را [به رهایى از چنگال فرعونیان‏] مژده ده‏

******

إبراهیم : 40   «رَبِّ اجْعَلْنی‏ مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ» 

پروردگارا! مرا بر پادارنده نماز قرار ده، و نیز از فرزندانم [برپادارندگان نماز قرار ده‏]. و پروردگارا! دعایم را بپذیر

  • ابراهیم سامانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی