نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

چرا برخی دعاها به اجابت نمی رسد؟

شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۳۰ ق.ظ

بسم الله الرحمان الرحیم

یکی از علل به تاخیر افتادن یا عدم اجابت دعا در این آیه نورانی بیان شده که با شرح آن از کتاب عده الداعی خدمتتان تقدیم می گردد .

یونس : 11 «وَ لَوْ یُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجالَهُمْ بِالْخَیْرِ لَقُضِیَ إِلَیْهِمْ أَجَلُهُمْ»

یعنى: «اگر همان مقدار که مردم در طلب خیر عجله به خرج مى‏ دهند، خداوند سبحان نیز در شرّ، عجله نشان مى‏داد، مرگ آنان فرا مى‏رسید».


در دعاى ائمه- علیهم السّلام- مى‏خوانیم:

19- «یا من لا تغیّر حکمته الوسائل».

یعنى: «اى کسى که وسیله‏ ها (مانند دعا) موجب تغییر حکمتش نمى ‏شوند».

بنا بر این، چون علم غیب بر بندگان پوشیده است، چه بسا شخصى از روى غلبه قواى شهوانى (یعنی غلبه هوای نفس) بر عقلش، چیزى را از خدا طلب کند یا خیالاتش (بوسیله وسوسه شطان) باعث شود که کار فاسدى را نیک ببیند و آن را درخواست کرده و حتى اصرار و پافشارى نیز بکند .

در این صورت، اگر خداوند منّان، پاسخ مثبت به او بدهد و خواهشش را بر آورده سازد، موجب هلاکت او خواهد شد.

این مسأله بسیار واضح و روشن است و نیازى به توضیح ندارد که یک وقت چیزى را طلب مى ‏کنیم، اما پس از مدتى از شرّ آن به خدا پناه مى ‏بریم. و در مقابل، از چیزى فرار مى‏ کنیم، اما پس از گذشت مدتى، به دنبالش مى‏ گردیم.

سخن امام على- علیه السّلام- نیز همین معنا را مى‏ رساند آنجا که مى‏ فرماید:

«رُبَ‏ أَمْرٍ حَرَصَ‏ الْإِنْسَانُ عَلَیْهِ فَلَمَّا أَدْرَکَهُ وَدَّ أَنْ لَمْ یَکُنْ أَدْرَکَهُ»

یعنى: «چه بسا انسان نسبت به چیزى حریص است و آن را مى‏ طلبد و چون به آن دسترسى پیدا کرد، آرزو می کند که اى کاش! اصلا به آن نمى‏ رسید».

جان کلام در آیه شریفه سوره بقره نهفته است که ما را از دیگر سخنها بى‏ نیاز مى‏ سازد، مى ‏فرماید:

بقره : 216 «وَ عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏»

یعنى: «چه بسا از چیزى بدتان مى‏آید، در حالى که آن چیز برایتان خیر است. و چه بسا چیزى را خوش دارید و حال آنکه برایتان شرّ مى‏باشد، خدا مى‏داند ولى شما نمى‏دانید».

اصل تشریع دعا و ثواب دادن بر آن از باب رحمت خدایى است که رحمتش بر غضبش پیشى گرفته، بنا بر این، نباید چنین دعایى را اجابت نماید، چون غرض بنده از دعا، این است که خیرى به او برسد و حالش اصلاح گردد، نه اینکه روزگارش بدتر شود.

آیین بندگى و نیایش (ترجمه عدة الداعی) ؛ ؛ ص32

  • ابراهیم سامانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی