نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

ضرورت ترویج قرآن

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰ ق.ظ

ضرورت ترویج قرآن امام خامنه ای:

انقلاب، ما را وارد وادىِ آشنایى با قرآن کرد. ما تازه وارد این وادى شده‏ایم. وقتى در کشورى، مثلًا بیست یا بیست و پنج میلیون جوان از زن و مرد هست، جا دارد که در میان این‏ها، اقلًّا یک دو، سه میلیون تالى قرآن، با آداب و شرایطش باشد؛ اقلًّا یک میلیون از این جوانان، حافظ کلام خدا باشند؛ تعداد معتدٌبهى از جوانان، عارف به معانى قرآن و قادر به فهم الفاظ و ظواهر قرآن باشند؛ تعداد معتدٌبهى، عالم به قرائات مختلف و نوافل قرائت و زینتهاى تلاوت قرآن باشند و بدون استثنا، همه‏ى مردم در این کشور، قادر به روخوانى قرآن باشند. این، قاعده است. نمى‏شود قبول کرد، در کشورى که مردمش معتقد به اسلام هستند، احدى از آحاد مردم غیر از اطفال بسیار کوچک باشند که نتوانند قرآن را بخوانند؛ چه رسد به اینکه در نظامى، مردم بر پایه‏ى اسلام زندگى کنند.


این دورى ما از قرآن را رژیم کافر ملحد معاند پهلوى به وجود آورد. لذا وقتى‏که من مى‏گویم اگر ما پنجاه میلیون نفر هستیم غیر از چند میلیون بچه‏هاى کوچکِ زیر پنج سال بقیه باید بتوانند قرآن را از رو تلاوت کنند، شما تعجب مى‏کنید؛ در حالى که تعجب ندارد. مگر این‏طورى نبود؟ قبل از دوران رژیم گذشته، تقریباً این‏گونه بود. بى‏سوادها اکثریت قاطع بودند؛ اما غالب آن‏ها قرآن را بلد بودند. شما جوانان ندیده‏اید؛ ولى من و کسانى که در سنین من هستند، به تکرار و تکرار، کسانى را دیده‏ایم که سواد روخوانى نداشتند و حروف فارسى را نمى‏شناختند؛ لیکن مى‏توانستند قرآن را از رو بخوانند.

مکتبهاى قرآن، بچه‏هاى چهارساله و پنج‏ساله را قرآن درس مى‏داد. من خودم در سن پنج‏سالگى به مکتب رفتم و قرآن یاد گرفتم. امثال من، در همان مکتبى که ما مى‏رفتیم، زیاد بودند و اصلًا مکتب‏خانه‏ها همین‏طور بود. این مکتب‏خانه‏هایى که رژیم منحوس پهلوى، شجاعت و شهامت بخرج داد! و رعد و برق کرد و آن‏ها را برچید، خانه‏هایى براى تعلیم قرآن بودند. یک زن یا مردى مى‏نشست، بچه‏هاى مردم را قرآن یاد مى‏داد، بعد این بچه‏ها در جامعه‏اى مى‏افتادند که در آن، سواد و علم و فرهنگ، متعلق به عده‏ى خاصى بود؛ اما قرآن را بلد بودند. جامعه‏ى اسلامى، این‏طورى است. جایى که مسلمانان هستند، این گونه‏اند.

باید همه قرآن را بلد باشند. امروز، فردى داراى تحصیلات عالیه و احیاناً قادر به نطق به چند زبان بیگانه، بلد نیست یک سطر قرآن را بخواند! شما را به خدا، این در جامعه‏ى ما طبیعى است، یا تصنعى و تحمیلى؟! طبیعى نیست. مگر این مى‏شود؟ انسان مى‏بیند که کاسب، تاجر، کارگر، دانشجو، حتّى طلبه‏، در صحیح‏خوانى قرآن کمبود دارند. این، نقص بزرگى است؛ این را باید برطرف کنیم. قبل از انقلاب، کسى از ما توقع نداشت. همان قدر که مى‏توانستیم، در یک‏گوشه یا در یک مسجد، چهار نفر بچه‏ى کوچک یا جوان را دور هم جمع مى‏کردیم که این‏ها قرآن یاد بگیرند؛ اما امروز چه؟

همت را بر این مسئله بگمارید که تمام مردم بتوانند قرآن را یاد بگیرند[1]



[1] آیت‏اللّه العظمى سید على خامنه‏اى، بیانات، 25جلد.

بیانات ؛ سال‏1369

  • ابراهیم سامانی

سخنان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی