احادیث گوش دادن به قرآن
قال رسول الله ( صلّی الله علیه و آله ) :
مَنِ استَمَعَ إلى آیَةٍ مِن کتابِ اللّه کُتِبَت لَهُ حَسَنةً مُضاعَفةً ، ومَن تَلا آیَةً مِن کتابِ اللّه کانَت لَهُ نورا یَومَ القِیامَةِ ؛
هرکه به یک آیه از کتاب خدا گوش دهد ، برایش ثوابى دو چندان نوشته شود و هر که یک آیه از کتاب خدا تلاوت کند ، روز قیامت آن آیه نورى براى او باشد .
کنز العمّال : ۲۳۱۶ منتخب میزان الحکمة : ۴۶۰
امام على (علیهالسلام ):
لا تُخلِقُهُ کَثرَةُ الرَّدِّ ووُلوجُ السَّمعِ ؛
قرآن هر اندازه هم تکرار شود و به گوش خورد، باز کهنه نمىشود .
نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۶
امام صادق – علیه السّلام – فرمودند: می بینم که قرآن شنیدنش بر مردم سنگین است و شنیدن حرفهای باطل بر آنها سهل.
«وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۲۷۷»
قال الامام الصادق – علیه السّلام – :
من استمع حرفاً من کتاب الله من غیر قراءة کتب الله له حسنة و محاعنه سیّئةً و رفع له درجةً.
امام صادق – علیه السّلام – فرمودند:
هر کسی بشنود حرفی از قرآن را از غیر قرائت آن، می نویسد خدای برای او یک حسنه و محو می کند از او گناهی را و بالا می برد او را درجه ای.
«الکافی، ج ۲، ص ۴۸۸»
قال الامام الحسین – علیه السّلام – :
من استمع القرآن کتب الله بکل حرفٍ حَسنَةً.
امام حسین – علیه السّلام – فرمودند:
هر کس بشنود (تلاوت) قرآن را، خداوند برای او به ازای هر حرفی حسنه ای مینویسد.
«الکافی، ج ۲، ص ۶۱۱»
قال الامام الباقر – علیه السّلام – :
یُستحب الانصات و الاستماع فی الصلاة و غیرها للقرآن.
امام باقر – علیه السّلام – فرمودند:
مستحب است سکوت و گوش دادن در نماز و غیر نماز، به قرآنی که خوانده می شود.
«مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۹۵»
قال الامام الباقر – علیه السّلام – :
و اذا قریء القرآن فی الفریضه خلف الامام فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون.
امام باقر – علیه السّلام – فرمودند:
زمانی که در فریضه (نماز) پشت سر امام، قرآن خوانده می شود، پس گوش دهید به آن و ساکت باشید، شاید مورد رحمت خدا قرار گیرید.
«بحار الأنوار، ج ۸۸، ص ۱۰۸»
قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – :
یدفع الله عن مستمع القرآن بلوی الدنیا و عن قاریه بلوی الاخره.
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمودند:
خداوند از شنونده قرآن سختی های دنیا را بر می دارد و از قاری آن گرفتاری های آخرت را.
«وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۸۳۱»
قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – :
قاری القرآن و المستمع فی الاجر سواء.
پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمودند:
قاری و شنونده قرآن در اجر و پاداش با هم مساوی هستند.
«مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۹۳»
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم :
مَنِ استَمَعَ إلى آیَةٍ مِن کتابِ اللّه کُتِبَت لَهُ حَسَنةً مُضاعَفةً ، ومَن تَلا آیَةً مِن کتابِ اللّه کانَت لَهُ نورا یَومَ القِیامَةِ ؛
هرکه به یک آیه از کتاب خدا گوش دهد ، برایش ثوابى دو چندان نوشته شود و هر که یک آیه از کتاب خدا تلاوت کند ، روز قیامت آن آیه نورى براى او باشد .
کنز العمّال : ۲۳۱۶ منتخب میزان الحکمة : ۴۶۰
امام على علیهالسلام :
لا تُخلِقُهُ کَثرَةُ الرَّدِّ ووُلوجُ السَّمعِ ؛
قرآن هر اندازه هم تکرار شود و به گوش خورد، باز کهنه نمىشود .
نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۶
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الدّاعی و المؤمّن فی الأجر شریکان و القاری و المستمع فی الأجر شریکان و العالم و المتعلّم فی الأجر شریکان؛
آنکه دعا میکند و آنکه آمین گوید در پاداش شریکند و قارى و مستمع در پاداش شریکند و دانشمند و دانش آموز در پاداش شریکند.
نهج الفصاحه
امام على علیهالسلام می فرمایند :
مَنِ اسْتَمَعَ إلى قارىءٍ یَقرَؤُها [بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ] کانَ لَهُ بِقَدرِ ما لِلْقارِئ؛
هر کس به صداى قارىاى که بسم اللّه الرحمن الرحیم را قرائت مىکند گوش دهد، براى او آن خواهد بود، که براى قارى است.
عیون أخبار الرضا علیهالسلام ، ج ۲، ص ۲۷۱ .