نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

شب سرنوشت

سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۹ ق.ظ

«تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»

در آن شب، فرشتگان و روح به اذن پروردگارشان براى انجام هر کارى فرود آیند.

لطفا تفسیر آیه و لینک اعمال امشب را در ادمه مطلب دنبال بفرمایید:

 

*****

اعمال شب بیست و یکم

*****

تفسیر

با توجه به اینکه" تنزل" فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد روشن مى‏شود که شب قدر مخصوص به زمان پیغمبر (اکرم صلی الله علیه و آله) و نزول قرآن مجید نبوده، بلکه امرى است مستمر و شبى است مداوم که در همه سال تکرار مى‏شود.

در اینجا تفسیری وجود دارد که از سایر تفاسیر نزدیک تر به نظر مى‏رسد، و آن اینکه" روح" مخلوق عظیمى است ما فوق فرشتگان، چنان که در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که شخصى از آن حضرت سؤال کرد:" آیا روح همان

جبرئیل از ملائکه است، و روح اعظم از ملائکه است، مگر خداوند متعال نمى‏فرماید: ملائکه و روح نازل مى‏شوند؟

یعنى این دو با هم متفاوتند.

منظور از" مِنْ کُلِّ أَمْرٍ" این است که فرشتگان براى تقدیر و تعیین سرنوشتها و آوردن هر خیر و برکتى در آن شب نازل مى‏شوند، و هدف از نزول آنها انجام این امور است.

یا اینکه هر امر خیر و هر سرنوشت و تقدیرى را با خود مى‏آورند .

بعضى نیز گفته‏اند منظور این است که آنها به امر و فرمان خدا نازل مى‏شوند، ولى مناسب همان معنى اول است.

تعبیر به" ربهم" که در آن تکیه روى مساله ربوبیت و تدبیر جهان شده است. تناسب نزدیکى با کار این فرشتگان دارد که آنها براى تدبیر و تقدیر امور نازل مى‏شوند و کار آنها نیز گوشه‏اى از ربوبیت پروردگار است. و در آخرین آیه مى‏فرماید:" شبى است آکنده از سلامت و خیر و رحمت تا طلوع صبح" (سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ).

هم قرآن در آن نازل شده، هم عبادت و احیاء آن معادل هزار ماه است، هم خیرات و برکات الهى در آن شب نازل مى‏شود، هم رحمت خاصش شامل حال بندگان مى‏گردد، و هم فرشتگان و روح در آن شب نازل مى‏گردند.

بنا بر این شبى است سرتاسر سلامت، از آغاز تا پایان، حتى طبق بعضى از

روایات در آن شب شیطان در زنجیر است و از این نظر نیز شبى است سالم و توأم با سلامت.

بنا بر این اطلاق" سلام" که به معنى سلامت است بر آن شب (به جاى اطلاق سالم) در حقیقت نوعى از تاکید است همانگونه که گاه مى‏گوئیم فلان کس عین عدالت است.

بعضى نیز گفته‏اند که اطلاق" سلام" بر آن شب به خاطر این است که فرشتگان پیوسته به یکدیگر یا به مؤمنان سلام مى‏کنند، یا به حضور پیامبر ص و جانشین معصومش مى‏رسند و سلام عرضه مى‏دارند.

جمع میان این تفسیرها نیز امکان‏پذیر است.

به هر حال شبى است سراسر نور و رحمت و خیر و برکت و سلامت و سعادت و بى نظیر از هر جهت.

در حدیثى آمده است که از امام باقر سؤال شد:" آیا شما مى‏دانید شب قدر کدام شب است؟ فرمود: چگونه نمى‏دانیم، در حالى فرشتگان در آن شب در گرد ما دور مى‏زنند.

برگرفته از تفسیر نمونه

  • ابراهیم سامانی

شب قدر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی