نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

مقاومت حسینی

سه شنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۰۹ ق.ظ

بسم الله الرحمان الرحیم

اگر امام حسین (علیه السلام) - نعوذ بالله - با یزید بیعت می کرد چی می شد؟

جالبه بدونید خود امام حسین(علیه السلام) جواب این سوال را فرموده اند.

فَقالَ: ایُّهَا الاْمیرُ إِنّا اءَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَمُخْتَلَفُ الْمَلائِکَةِ، وَ بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ اللّهُ، وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُالْخَمْرِ قاتِلُ النَّفْسِ الْمُحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ لَیْسَ لَهُ هذِهِ الْمَنْزِلَةِ، وَمِثْلى لایُبایِعُ بِمِثْلِهِ ...

امام (علیه السلام) بعد از اینکه از ماجرای بیعت با خبر شدند به حاکم مدینه فرمودند:

ای امیر قطعا ما خانواده نبوت ومعدن رسالت وخانه ما محل آمد و شد ملائکه است و خدا با ما خلقت را آغاز و به ما ختم خواهد نمود در حالی که یزید مردی تبهکار شرابخوار وقاتل انسان بی گناه و آشکارا به فسق مشغول است این (خلافت بر مسلمین ) جایگاه او نیست و کسی مانند من با شخصی مانند او بیعت نمی کند...

فردای آن روز مروان ملعون امام (علیه السلام) را دید وبا بی شرمی تمام به ایشان گفت :

فَقالَ مَرْوانُ: إِنّى آمُرُکَ بِبَیْعَةِ یَزیدَ بْنِ مُعاوِیَةَ،فَقالَ الْحُسَیْنُ علیه السّلام : (إِنّا للّهِ وَإِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ، وَ عَلَى الاْسْلامِ السَّلامُ، إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یَزیدِ،

من صلاح تو را در این می بینم که با یزید بیعت کنی.

فکر می کنید امام چه فرمودند؟

بیعت نمی کنم؟

نه , یک جواب تاریخی,

ابتدا آیه استرجاع « انا لله و انا الیه راجعون» (بقره/156) که هنگام از دنیا رفتن یک مومن خوانده می شود را تلاوت فرمودند ! سپس فرمودند (با این اوصاف) باید با اسلام خداحافظی کرد, زمانی که امت اسلام مبتلا به امیری چون یزید گردد!

دو نکته مهم :

1.امام (علیه السلام) منش و روش خود را با منش و روش یزید مقایسه فرمودند و نفرمودند من با او بیعت نمی کنم بلکه فرمودند: نه تنها من بلکه هر کس مانند من راه و روش نورانی قرآن و سنت نبوی و علوی را برگزیند نه فقط با یزید بلکه با هر کس که راه و روش یزیدی داشته باشد هرگز هم پیمان و همراه نخواهد شد .

پس قطعا روش امام (علیه السلام) یعنی عدم بیعت با یزید ملعون , قیام علنی و خلق این حماسه بی بدیل نمی تواند محدود به زمان و مکان خاصی باشد .

حالا معنای این حدیث نبوی بیشتر آشکار می شود که فرمودند :

والذی بعثنى بالحق نبیا ان الحسین بن على فی السماء اکبر منه فی الأرض وانه لمکتوب عن یمین عرش الله عز وجل: مصباح هدى وسفینه نجاة.(عیون اخبار الرضا- شیخ صدوق -ره - ج2ص62/کمال الدین و تمام النعمة - شیخ صدوق - ره - ص265 الصراط المستقیم/علی بن یونس العاملی-ج2-ص161)

امام حسین علیه السلام چراغ درخشان هدایت و کشتی نجاتبخش است.


هر کسی که روح آزاده , منش انسانی واراده مقاومت در برابر ظلم و فساد و بی عدالتی را دارد برای موفقیت باید نگاهش به امام حسین (علیه السلام) باشد.(همانگونه که امام خمینی (رحمة الله علیه ) و مردم بزرگ ایران در پیروزی انقلاب عظیم اسلامی اینگونه بودند.)

2. به فرموده امام حسین (علیه السلام) اگر حسین و حسینیان با یزید و یزیدیان بیعت کنند دیگر باید با اسلام خداحافظی کرد واثری از آن باقی نخواهد ماند و علی الاسلام السلام .

زیرا بیعت امام با یزید ملعون به منزله یکی از دو امر بود:

1.امام روش و سیره یزید را پذیرفته

2.امام برای حفظ جان و منافع شخصی کوتاه آمده و سازش کرده

هر کدام می بود منجر به از بین رفتن اساس اسلام می شد چون یزید به عنوان خلیفه مسلمین آشکارا کمر به محو اسلام و همه مظاهر اسلامی بسته بود و به صراحت و آشکارا دست به گناهان بزرگ ومورد نهی قرآن می زد و روی منبر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) وحی و نبوت و قرآن را - نعوذ بالله - ساخته و پرداخته خود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می دانست و اگر امام به هر دلیل با چنین شخصی بیعت می فرمود دیگر کسی جرات فریاد و قیام علیه ظلم و استبداد را به خود نمی داد , و می گفت آن که امام بود با یزید بیعت کرد ما که جای خود داریم ودیگر آیات استقامت ومقاومت در قرآن معنی خود را از دست می داد , آیاتی همچون"

*«إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ » فصلت/30

به یقین کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است!

*«إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ » احقاف/13

کسانى که گفتند: «پروردگار ما اللَّه است»، سپس استقامت کردند، نه ترسى براى آنان است و نه اندوهگین می شوند.

*«وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً » جن/16

و اینکه اگر آنها [جنّ و انس‏] در راه(ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان می کنیم!

*«فَلِذلِکَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ رَبُّنا وَ رَبُّکُمْ لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ لا حُجَّةَ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ یَجْمَعُ بَیْنَنا وَ إِلَیْهِ الْمَصیرُ» شوری/15

پس ای پیامبر به همین خاطر تو نیز آنان را به سوى این آیین واحد الهى دعوت کن و آن چنان که مأمور شده‏ اى استقامت نما، و از هوى و هوس هاى آنان پیروى مکن، و بگو:«به هر کتابى که خدا نازل کرده ایمان آورده‏ ام و مأمورم در میان شما عدالت کنم خداوند پروردگار ما و شماست نتیجه اعمال ما از آن ما است و نتیجه اعمال شما از آن شما، خصومت شخصى در میان ما نیست و خداوند ما و شما را در یک جا جمع می کند، و بازگشت (همه) به سوى اوست!»

با مباحثی که خدمتتان ارائه شد علت قیامهای پی در پی و خونین فرزندان و شیعبان ائمه (علیهم السلام) بر علیه ظلم و استبداد اموی و عباسی و ...در طول تاریخ را بهتر درک می کنیم .

حالا بهتر می توانیم بفهمیم که چرا یک سید از سلاله پاک محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) علیه همه ظلمها و استبدادهای عالم قیام می کند و صدها هزارعاشق قرآن و اهل بیت در این راه از جان و مال و خانواده می گذ رند تا اینکه حکومتی تشکیل شود که امید را در دل تمام مستضعفان و ستمدیدگان عالم زنده کند و صبرها را برای آمدن منجی عالم بشریت امام زمان (ارواحنا فداه) لبریز کند.

سخن پایانی

اگر در این برهه حساس زمان ما دست از مقاومت برداریم و دچار غفلت و سستی در مسیر نورانی مقاومت حسینی شویم وبا استکبار جهانی (که مظهر آن آمریکاست و آمریکا به فرموده امام شیطان بزرگ است) بیعت کنیم جواب خون حسین و یاران باوفایش و میلیونها انسان آزاده ایی که از آن زمان تا به امروز همه چیزشان را فدای حسین و هدف والای او کردند را چه خواهیم داد؟

هیهات منا الذلة

حساسیت تا حدی است که امام خامنه ای فرمودند:

آنچه که من به شما جوانان عزیز و فرزندان خودم عرض می کنم، این است که بدانید امروز تاریخ جهان، تاریخ بشریت، بر سر یک پیچ بزرگ تاریخى است. دوران جدیدى در همه‌ى عالم دارد آغاز میشود. نشانه‌ى بزرگ و واضح این دوران عبارت است از توجه به خداى متعال و استمداد از قدرت لایزال الهى و تکیه‌ى به وحى. بشریت از مکاتب و ایدئولوژى‌هاى مادى عبور کرده است.این پیچ تاریخى‌ که گفتم، عبارت است از تحول از سیطره‌ى چنین دیکتاتورى‌اى به آزادى ملتها و حاکمیت ارزش هاى معنوى و الهى؛ این پیش خواهد آمد؛ استبعاد نکنید. 10/11/90

روزگار تازه‌اى آغاز شده است، وضع جدیدى در دنیاى اسلام به وجود آمده است، و این وضع بر روى زندگى همه‌ى ملتهاى جهان بتدریج اثر خواهد گذاشت؛ «باش تا صبح دولتت بدمد»؛ ان‌شاءاللّه. 29/05/91

التماس دعا - ابراهیم سامانی

نظرات  (۱)

  • دبیرخانه جشنواره از قلم تا قدم
  • سلام
    جهت شرکت در جشنواره کشوری وبلاگ نویسی به سایت زیر مراجعه نمائید

    bd-babol.blogfa.com


    با تشکر

    پاسخ:
    پاسخ: سلام علیکم ممنون از لطفتون . التمس دعا

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی