نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

آیا بچه دار شدن را به تأخیر بیاندازیم؟

دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۵۵ ق.ظ


چه کسی راست می گوید؟

پرسش:

 آیا بچه دار شویم؟ آیا بچه دار شدن را به تأخیر بیاندازیم؟ آیا تعداد فرزندانمان را در حد یکی و دوتا نگه داریم آنهم بدلیل مسائل مالی؟

پاسخ:

*توصیه قرآن کریم به آنهایی که وضعیت مالی مناسب ندارند:

الأنعام : 151 «قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُم»

بگو: بیایید تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده بخوانم: اینکه چیزى را شریک او قرار مدهید، و به پدر و مادر نیکى کنید، و فرزندانتان را بخاطر تنگدستى نکشید ما هم به شما و هم به آنها روزى مى‏دهیم...

*توصیه قرآن کریم به آنهایی که علی رغم وضعیت مالی مناسب همچنان به دلیل نگرانی های مالی از بچه دار شدن یا تعداد بیشتر فرزندان امتناع می کنند:

الإسراء : 31   «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً»

فرزندانتان را از بیم تنگدستى نکشید ما هم به آنان و هم به خود شما روزى مى‏دهیم، یقیناً کشتن آنان گناهى بزرگ است.

     -----------                              -------------                             -------------

توجه:                                                      

باید بپذیریم که بسیاری از سختیهایی که در دنیا تحمل می کنیم مسبب اصلیش جهل خودمان به احکام و دستورات نورانی دین است . اینکه انسان فکر کند اوست که روزی خود را تامین می کند و مالک حقیقی اموال خود اوست در درگاه الاهی امر شگفتیست .

یاد آوری چند نکته مهم:

1. خلقت و مرگ و میر و رزق و روزی همه دست خداست:

الروم : 40   «اللَّهُ الَّذی خَلَقَکُمْ ثُمَّ رَزَقَکُمْ ثُمَّ یُمیتُکُمْ ثُمَّ یُحْییکُمْ» خدا کسی است که شما را آفرید سپس به شما روزی داد و پس از آن شما را می میراند و زنده می گرداند.

سبأ : 24   «قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ»بگو: چه کسى از آسمان‏ها و زمین به شما روزى مى‏دهد؟ بگو: خدا.

الذاریات : 58   «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ» بى‏تردید خدا همان روزى‏دهنده ی صاحب قدرت استوار است.‏

 

2. خدا بهترین روزی دهنده است:

المائدة : 114   «وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ» حضرت عیسی علیه الیلام گفت و تو ای خدا بهترین روزی دهندگان هستی.

الجمعة : 11   «وَ اللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقینَ» و خدا بهترین روزی دهندگان است.

 

3. روزی همه ی مخلوقات با خداست:

هود : 6   «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها»

و هیچ جنبده‏اى در زمین نیست مگر اینکه روزىِ او برخداست.

 

4. زیادی و کمی روزی هم بدست خداست:

النحل : 71   «وَ اللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَکُمْ عَلى‏ بَعْضٍ فِی الرِّزْقِ فَمَا الَّذینَ فُضِّلُوا بِرَادِّی رِزْقِهِمْ عَلى‏ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَهُمْ فیهِ سَواءٌ أَ فَبِنِعْمَةِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ»

خدا برخى از شما را در رزق و روزى بر برخى فزونى داده است پس (چرا) آنانکه فزونى یافته‏اند، حاضر نیستند از روزى خود [به صورتى قابل توجه و به اندازه لازم‏] به زیردستان خود بپردازند که [در برخوردارى و استفاده از] آن با هم برابر شوند پس آیا با این کار نعمت خدا را انکار می کنند.(و آن را از دیگران باز می دارند)

 

 

5. و خدا به هر که بخواهد بی حساب روزی می دهد:


الف) یکی برای امتحان آنکه روزی داده شده و دیگران که او را می بینند:

القصص : 82   «وَ أَصْبَحَ الَّذینَ تَمَنَّوْا مَکانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ وَیْکَأَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنا لَخَسَفَ بِنا وَیْکَأَنَّهُ لا یُفْلِحُ الْکافِرُونَ»

و بامدادان، آنانکه دیروز مقام و جایگاه او (قارون) را آرزو داشتند [وقتی فرو رفتن او در زمین را دیدند چنان حالى شدند که‏] مى‏گفتند: وه! گویى خدا رزق را براى هر کس از بندگانش بخواهد وسعت مى‏دهد، و [براى هر که بخواهد] تنگ مى‏گیرد، اگر خدا بر ما منت نگذاشته بود، ما را نیز در زمین فرو برده بود، وه، گویى کافران رستگار نمى‏شوند.

طه : 131   «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏»

دیدگانت را به آنچه برخى از گروهها و دسته های از مردم را بهره‏مند کردیم مدوز، [آنچه به آنان داده‏ ایم‏] شکوفه [بى‏ میوه و زیور و زینت‏] دنیاست تا آنان را در آن بیازماییم، و رزق پروردگارت بهتر و پایدارتر است‏

 

ب) یکی هم بخاطر تقوایش:

الطلاق : 2و3   «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً»

و هر که از خدا پروا کند، خدا براى او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار مى‏دهد. (2) و او را از جایى که گمان نمى‏برد روزى مى‏دهد، و کسى که بر خدا توکل کند، خدا برایش کافى است، [و] خدا فرمان و خواسته‏اش را [به هر کس که بخواهد] مى‏رساند یقیناً براى هر چیزى اندازه‏اى قرار داده است.

آل‏عمران : 37   «کُلَّما دَخَلَ عَلَیْها زَکَرِیَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ یا مَرْیَمُ أَنَّى لَکِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ»

. هر زمان که زکریا در محراب [عبادت‏] بر او وارد مى‏شد، رزق ویژه‏اى نزدش مى‏یافت. [روزى در کمال شگفتى‏] گفت: اى مریم! این رزق ویژه براى تو از کجاست؟!

گفت: از سوى خداست، یقیناً خدا هر کس را بخواهد، رزق بى‏حساب مى‏دهد.


6. کم و زیادش هم دست خداست:

الإسراء : 30   «إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبیراً بَصیراً»

یقیناً پروردگارت رزق را براى هر که بخواهد وسعت مى‏ دهد، و [براى هر که بخواهد] تنگ مى‏گیرد زیرا او به [مصلحت‏] بندگانش آگاه و بیناست‏

 

7. بعضی وقتها خدا می دهد که تو هم بدهی حتی اگر کم باشد:

الطلاق : 7   «لِیُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً»

بر توانگر است که از وسعت مالیش هزینه کند، و هر که رزق و روزى ‏اش تنگ باشد از همان که خدا به او عطا کرده هزینه دهد، خدا هیچ‏کس را جز به اندازه رزقى که به او عطا کرده است، تکلیف نمى‏ کند. خدا به زودى پس از سختى و تنگنا فراخى و گشایش قرار مى‏ دهد.

 

8. چیزی که مهمتر از نگرانی مال برای خانواده است تربیت معنوی آنهاست:

طه : 132   «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى»‏

و خانواده‏ات را به نماز فرمان بده و خود نیز بر آن شکیبایى ورز از تو رزقى نمى‏طلبیم، ما به تو روزى مى‏دهیم و عاقبت نیک براى پرهیزکارى است.‏

 

9. رزق خدا را با رزق روزی زمینیان مقایسه نکن:

ص : 54   «إِنَّ هذا لَرِزْقُنا ما لَهُ مِنْ نَفادٍ»

این بى‏تردید عطاى ماست که براى آن پایانى نیست‏.

الذاریات : 22   «وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ»

و رزق شما و آنچه به آن وعده داده مى‏شوید، در آسمان است.‏

طه : 131   «وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏»

و رزق پروردگارت بهتر و پایدارتر است.


نویسنده : ابراهیم سامانی


 

  • ابراهیم سامانی

مقالات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی