نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

احترام به قرآن

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۰۴ ب.ظ

اولین گام برای احترام قرآن، رعایت احترام ظاهری قرآن است، از این رو معصومین (علیهم السلام) پیروان خود را به احترام ظاهر قرآن هم نیز سفارش کرده اند. لذا چون رعایت احترام قرآن موجب درک مقام و تقرّب به خدای سبحان و اولیاء دین (علیهم السلام) می شود، توجه به چند توصیه بسیار لازم است.

(1) نگهداری قرآن در جای مناسب و حفظ آن. یکی از مظاهر احترام قرآن این است که قرآن به گونهای نگهداری شود که سبب هتک حرمت آن نشود. بنابراین به موارد زیر توجه شود:

الف: جلد کردن قرآن، تا هنگام استفاده از آن کثیف نشود.

ب: دور کردن قرآن از دسترس بچهها، تا خدای ناکرده وسیله بازی بچهها قرار نگیرد. از این رو استفاده از قرآن، لازم است آن را در جای مناسب قرار داد.

جــ: گذاشتن قرآن در محل تمیز و شریف، تا به قرآن شریف و مجید بخاطر بودن در محل غیر شریف و تمیز بی حرمتی نشود.

د: نگذاشتن چیزی روی قرآن، اعم از کتاب و...

(2) مؤدّب نشستن در حضور قرآن.

متأسفانه دربرخی از جلسات قرآنی؛ قرآن روی زمین گذاشته میشود و برخی پای خود را در محضر قرآن دراز میکنند و یا نشستن آنان طوری است که موجب بیاحترامی به ساحت مقدّس قرآن می شود.

مفسّر عالیقدر قرآن «مرحوم ملا محسن فیض کاشانی» در این مورد میفرماید: قاری قرآن باید در چهره خود،‌ ادب مناسب را حفظ کند... هنگام تلاوت شایسته است رو به قبله باشد و سر خود را پایین اندازد و چهار زانو بنشیند و به جایی تکیه نکند و نشستن او در چهره متکبّران نباشد. اگر چه تنها نشسته باشد چنین پندارد که در برابر استاد خویش نشسته است.

لذا برای احترام گذاشتن «رحل» زیر قرآن عمل بسیار خوبی است. کسانی که با تلاوت قرآن کریم سر و کار دارند پسندیده است که در منازل خود نیز از «رحل» استفاده کنند و با این کار به فرزندان خویش احترام گذاردن به قرآن را تعلیم دهند.

(3) خواندن قرآن در مقابل قبله.

بهتر است انسان هنگام قرائت قرآن همانند نماز رو به قبله بنشیند. استقبال قبله هنگام قرائت قرآن، سبب تمرکز فکر انسان و تأثیر بیشتری در قاری قرآن می شود.

(4) داشتن قرآن در منزل.

یکی از چیزهایی که در خانه هر مسلمان وجود دارد قرآن است و داشتن قرآن در خانه فواید زیادی دارد از جمله دور شدن شیطان.

امام صادق (علیه السّلام) از امام باقر (علیه السّلام) نقل میکند: اِنَّهُ لَیُعْجِبُنی اَنْ یَکُونَ فِی الْبَیْتِ مُصْحَفٌ یَطْرُدُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ الشَّیاطینَ.

من خوش دارم در خانه قرآنی باشد که خدای عزّوجلّ به وسیله آن شیطانها را دور کند.

(5) نخواندن قرآن در جاهای نامناسب.

آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) میفرماید: سَبْعَةٌ لا یَقْرَؤُونَ الْقُرْآن: الرّاکِعُ وَ السّاجِدُ وَ فِی الْکَنیفِ وَ فِی الْحَمّامِ وَ الْجُنُبِ وَ النَّفْساءِ وَ الْحائِضِ.

در هفت جا نباید قرآن خواند: 1. در حال رکوع، 2. در حال سجده، 3. در توالت، 4. در حمام، 5. در حال جنابت، 6. در حال حیض، 7. در حال نفاس.

البته فقهای بزرگوار شیعه این موارد را حمل بر کراهت دارد. اما: جُنب، حائض و نفساء نمیتوانند سورههای سجده دار را بخوانند. حتّی اگر یک حرف از این چهار سوره را هم بخوانند حرام است. یاحقّ.

با تشکر از : پورتال انهار

  • ابراهیم سامانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی