نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر
باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۹، ۰۵:۱۹ - محمد وحدانی
    احسنت
سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۴۲ ق.ظ

احکام قرآنی 9 : احکام قرآنی بانوان

درس نهم : احکام قرآنی بانوان

کلام نور

حضرت زهرا (سلام الله علیها) :

از زندگانی دنیای شما تنها سه چیز را دوست دارم:

تلاوت قرآن

نگاه کردن به چهره رسول خدا

و انفاق در راه خدا

1) تمام چیزهایی که بر جنب حرام است بر حائض نیز حرام می‌باشد.[1]

توضیح: بنابراین رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن برای حائض حرام بوده و حکم مسّ اسامی متبرکه نیز مطابق آنچه در درس اوّل و دوّم گذشت می‌باشد. (البته به اختلاف فتاوی توجه فرمایید)

2) توقف در مسجد و رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن و کارهای دیگری که بر حائض حرام است بر نفساء هم حرام می‌باشد و آنچه بر حائض واجب و مستحب و مکروه است، بر نفساء هم واجب و مستحب و مکروه می‌باشد.[2]

3) در جواز مسِّ قرآن، مجردِ پاک شدن حائض کافی نیست بلکه حائض تا غسل نکرده مسّ خط قرآن بر او حلال نمی‌شود.[3]

4) مطابق با نظر حضرات آیات عظام امام، اراکی، بهجت، فاضل: خواندن سوره‌ای که سجده واجب دارد بر حائض و نفسا حرام می‌باشد گرچه یک حرف از این چهار سوره را هم بخواند.[4] ولی به نظر حضرات سیستانی، تبریزی، مکارم، صافی و شبیری زنجانی ، فقط خواندن آیۀ سجدۀ واجب بر حائض و نفساء حرام می‌باشد.[5]

5) خواندنِ قرآن گرچه کمتر از هفت آیه باشد و نیز همراه داشتنِ قرآن و رساندنِ جایی از بدن به حاشیه و مابین خطهای قرآن، برای حائض مکروه است.[6]

6) بنا به نظر برخی که برای حائض خواندن هیچ قسمت از سورۀ سجدۀ واجب‌دار را جایز نمی‌دانند، حائض اگر دعای کمیل بخواند اقوی این است که آیۀ «اَفَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُون» را نخواند چون جزء سورۀ «سجده» است.[7]

7) مستحب است حائض در وقت هر نمازی لباس و بدنش را تطهیر نماید و در جای نماز خود رو به قبله نشسته به ذکر و دعا و صلوات مشغول شود و قرائت قرآن نیز مستحب است هر چند در غیر این وقت (وقت نماز) مکروه است.[8]

8) اگر زنی بوسیله خوردن قرص از عادت ماهانه جلوگیری کند می تواند در آن حال قرآن تلاوت کند.[9]

9) مستحاضه قلیله اگر بخواهد غیر از نماز کاری انجام دهد که شرط آن وضو داشتن است مثلاً بخواهد جایی از بدن را به خط قرآن برساند باید وضو بگیرد و وضویی که برای نماز گرفته کافی نیست.[10]

10) برای مستحاضه خواندن سوره‌ای (یا آیه‌ای) که سجدۀ واجب دارد، جایز است.[11]

11) اگر بانوان در استحاضه کثیره یا متوسطه بخواهند پیش از وقتِ نماز جایی از بدن خود را به خط قرآن برسانند باید غسل کنند و وضو هم بگیرند.[12]

12) در هنگام ازدواج می توان مهریه را فقط یک جلد کلام الله مجید قرار داد ولی در این صورت باید مشخصات قرآن از جمله ویژگی ها و قیمت آن معلوم باشد.[13]

13) بانوان برای کسب معارف اعتقادی که دانستن آن ضروری است و نیز برای یادگیری وظایف شرعی می توانند بدون کسب اجازه از همسر خود ، از منزل خارج شوند.

توضیح: بنابراین خارج شدن بانوان برای شرکت در جلسات آموزش علوم و فنون قرآنی و سایر معلوماتی که دانستن آن در عین شایسته بودن واجب نیست باید با اجازه همسر باشد.[14]

14) بانوان می توانند در هنگام اجرای عقد نکاح با همسر خود شرط نمایند که در جلسات شرکت کرده و یا تدریس و آموزش قرآن را بدون محدودیت ادامه دهند.[15]

پی نوشت

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص249 مسأله 450 مطابق با فتوای تمامی مراجع تقلید

[2] . همان، ص286 مسأله513 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، بهجت ، فاضل ، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی.

[3] . همان ، ص 254 مسأله 467 ، مطابق با فتوای تمامی مراجع عظام                                

[4] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص205 مسأله 355.

[5] . همان .

[6] . حجت هادی ، قرآن در آئینه احکام،ص28. توضیح: کراهت در اینجا به معنی کمتر بودنِ ثوابِ عبادت است نه به معنای بهتر بودنِ ترک عمل.

[7] . همان، ص28.

[8] . همان،ص28.

[9]. برگرفته از کتاب استفتائات قرآنی اثر غلامرضا نیشابوری ص59 مطایق با نظر حضرات آیات مکارم شیرازی ، تبریزی و فاضل لنکرانی. 

[10] . بنی‌هاشمی خمینی سیدمحمدحسن ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص239 مسأله 427 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی ، فاضل لنکرانی ، بهجت ، مکارم شیرازی ، سیستانی و مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی چنین فردی باید این کارها را در حال اختیار ترک کند مطالق با فتوای مرحوم آیت الله العظمی تبریزی و آیت الله العظمی شبیری زنجانی بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار نمی تواند مس کلمات قرآن نماید و در صورت اضطرار باید وضو بگیرد.

[11] . همان،ص240  مسأله 428 مطابق با نظر حضرات آیات امام خمینی ، فاضل لنکرانی ، صافی گلپایگانی ، سیستانی ، تبریزی ، شبیری زنجانی ، مستحاضه در صورتی که غسلهای واجب خود را انجام دهد می تواند آیه و یا سوره سجده دار را بخواند (ادامه مسأله از آیت الله العظمی سیستانی و تبریزی : و بعید نیست که این کار بدون غسل نیز جایز باشد هر چند احتیاط مستحب ترک آنست)

[12]. همان صفحه 240 مسأله 429 مطابق با فتوای حضرات آیات امام خمینی و فاضل لنکرانی

[13]. برگرفته از کتاب استفتائات قرآنی اثر غلامرضا نیشابوری ص56 مطایق با نظر حضرات آیات مکارم شیرازی ، تبریزی و فاضل لنکرانی.  

[14]. مطابق با نظر حضرات آیات ... فاضل لنکرانی جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی ص460 سؤال1625

[15]. برگرفته از کتاب استفتائات قرآنی اثر غلامرضا نیشابوری ص58 مطایق با نظر حضرات آیات مکارم شیرازی ، تبریزی و فاضل لنکرانی.  

 

منبع : پایگاه اینتر نتی سازمان دارالقرآن الکریم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۳
ابراهیم سامانی

احکام قرآن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی