امام زمان (علیه السلام) در قرآن و روایات
بسم الله الرحمان الرحیم
بمناسبت نیمه شعبان و ولادت با سعادت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برخی از آیات و روایات که در باره امام زمان علیه السلام است را خدمت شما کاربران عزیز ارائه می کنم.
آیات قرآن کریم:
بسم الله الرحمان الرحیم
بمناسبت نیمه شعبان و ولادت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برخی از آیات و روایات که در باره امام زمان نازل و وارد شده را خلاصه وار خدمت شما کاربران عزیز ارائه می کنم.
آیات قرآن کریم:
۱. وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ (5)قصص
ما مىخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم!
۲. وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ (55)نور
خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند وعده مىدهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روى زمین را بخشید و دین و آیینى را که براى آنان پسندیده، پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل مىکند، آن چنان که تنها مرا مى پرستند و چیزى را شریک من نخواهند ساخت. و کسانى که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.
۳.هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ (33)توبه
او کسى است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!
۴. هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفى بِاللَّهِ شَهیداً (28)فتح
او کسى است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاده تا آن را بر همه ادیان پیروز کند و کافى است که خدا گواه این موضوع باشد!
۵. هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ (9)صف
او کسى است که رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!
روایات :
پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) در تمام دوران رسالت خود و ائمه طاهرین (صلوات الله علیهم اجمعین)همیشه متناسب با زمان به معرفی حضرت مهدی (ارواحنا له الفدا) میپرداختند و همواره سعی بر این داشتند که افکار مسلمانان را به سمت ایشان معطوف نمایند و اذهان عمومی را برای پذیرش ایشان آماده سازند. اهمیت موضوع حضرت مهدی (علیه السلام) در ژایه ریزی اعتقادات مسلمانان هنگامی بیشتر مشخص می شود که بدانیم در خطبۀ شریف غدیر، 25 جمله دربارة حضرت مهدی آمده است روزی که سرنوشت اسلام به عنوان کاملترین دین الهی از آنروز مبارک تا برژایی قیامت معین می گردد
عبارات نورانی خطبه غدیر در باره امام عصر (علیه السلام) را تحت 6 عنوان میتوان خلاصه کرد:
الف: بشارت به آمدن او : أَلا انَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرُونِ بَیْنَ یَدَیْهِ .
«آگاه باشید او کسی است که همة پیشینیان به آمدن او بشارت دادهاند.»
ب: خاتمیت او : أَلا إنَّ خاتَمَ الأَئِمَّةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِیَّ. أَلا إنَّهُ الظّاهِرُ عَلَى الدّینِ.
«امامت در امامان تعیین شده، اتصال دارد و منقطع نمیگردد تا زمانی که به دست خاتم و آخرین آنان که حضرت مهدی است، برسد».
ج : مقام و منزلت او: در این باره دو جهت ذکر شده است:
1. فضائل و مناقب او: أَلا إِنَّهُ خِیَرَةُالله وَ مُخْتارُهُ أَلا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ
« او «انتخاب شدة خداوند» و «هدایت یافته و دارای همه کمالات» و «کمک شده» است.
وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ
« نور از جانب خداوند در او قرار داده شده و نوری نیست مگر با او، و حقی نیست جز با او. »
2. مقام و شأن او: أَلاوَإِنَّهُ وَلِی الله فی أَرْضِهِ، وَحَکَمُهُ فی خَلْقِهِ
«او ولی خدا در زمین و حکم کنندة خدا در میان خلق است.»
أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ وَأَمینُهُ فی سِرِّهِ وَ علانِیَتِهِ.
« کارها به او سپرده شده و او امین خداوند بر سِرّ و آشکار الهی است. »
أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ الله.
« او یاری کنندة دین خدا است.»
أَلا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ.
« او هر صاحب فضلی را به قدر فضلش و هر صاحب جهلی را به قدر جهلش نشانه میدهد. »
د: علم او: این مسأله را نیز از دو بعد می توان در خطبۀ غدیر به دست آورد:
1 . أَلا إنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالْمُحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ
« او وارث هر علمی است و علمش به همه چیز احاطه دارد. »
2. أَلا إنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالْمُشَیِّدُ لاِءَمْرِ آیاتِهِ. أَلا إنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ. أَلا إنَّهُ الْمُفَوَّضُ إلَیْهِ
« بدانید که اوست خبر دهنده از پروردگارش، و بالا برنده آیات الهى. اوست هدایت یافته محکم بنیان. اوست که کارها به او سپرده شده است علم او به دریای عمیق علم الهی اتصال دارد.»
و: قیام او: در دو مورد از خطبة غدیر، کلمة «القائم المهدی» بکار رفته و بعد از آن به قدرت مطلقه و تمام عیار حضرت بقیة الله اشاره شده که از جانب الهی به او عطا گردیده است و هیچ قدرتی طاقت برابری با او را ندارد.
این موضوع از سه جنبه مطرح شده است:
1. أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَیْهِ. أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها
«.کسی بر او غالب یا علیه او کمک نمی شود و او همۀ قلعههای محکم را فتح میکند. »
2. أَلا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها.
«او بر همۀ ادیان و بر همۀ گروههای شرک غالب میشود و آنان را هدایت میکند و یا (متعصبان را) نابود میکند.»
3. أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ
.«خداوند همة آبادیها و شهرهای جهان را تحت تصرف حضرت مهدی (علیه السلام) در میآورد. »
ه: انتقام او: اگر چه حق اهل بیت و شیعیانشان در طول تاریخ توسط ظالمین پایمال شده است، ولی منتقمی خواهد آمد ، گذشته از عذاب اُخروی ، در همین جهان دل دوستان را با گرفتن انتقام از دشمنان، مسرور خواهد کرد. در بخش ششم خطبه نیز سه موضوع ذکر شده است:
1.أَلا إنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالْمُشَیِّدُ لاِءَمْرِ آیاتِهِ
« بدانید که اوست خبر دهنده از پروردگارش، و بالا برنده آیات الهى.» او حق خداوند و هر حق را که به اهل بیت علیهم السلام مرتبط شود، خواهد گرفت.
2. أَلا إنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاِءَوْلِیاءِ اللّه[.] أَلا إنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ
« او انتقام هر خون به ناحق ریختۀ اولیاء خدا را خواهد گرفت. ». « او از تمام ظالمان عالم، انتقام خواهد گرفت. »
۳. گرفتن حقوق اهل بیت به دست حضرت، آنجا که میفرماید: الَّذی یَأْخُذُ بِحَقِّ الله وَ بِکُلِّ حَقّ هُوَ لَنا
«مهدی، حق خداوند و هر حقّی را که برای ماست خواهد گرفت».
ی : نورانیت ونسل نورانی حضرت: آنجا که میفرماید: مَعاشِرَالنّاسِ، النُّورُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ مَسْلوکٌ فِی ثُمَّ فی عَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إِلَی الْقائِمِ الْمَهْدِی
«نور از طرف خداوند در من، و سپس در علی علیه السلام و نسل او تا مهدی قائم قرار داده شده است».
ز : اختیار مطلق زمین به دست حضرت: آنجا که میفرماید: مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ ما مِنْ قَرْیَةٍ إِلاّ وَالله مُهْلِکُها بِتَکْذیبِها قَبْلَ یَوْمِ الْقِیامَةِ وَ مُمَلِّکُهَا الْإِمامَ الْمَهْدِی وَالله مُصَدِّقٌ وَعْدَهُ.
«هیچ سرزمین آبادی نیست مگر آنکه خداوند تا روز قیامت اهل آن را به خاطر تکذیبشان هلاک میکند، و آن را در اختیار حضرت مهدی قرار میدهد».
در روایت نورانی امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند :
هر کس در دوران غیبت حجه بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف)بر ولایت و پیروی ما استوار بماند خداوند
پاداش هزار شهید مانند شهدای احد را به او عطا فرماید .