نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

اهمیت قرآن در کلام آیت الله صدیقی

شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۰۴ ب.ظ

آیت الله کاظم صدیقی در سال ۱۳۳۰ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان ابهر به دنیا آمد

وی در سال 1342 همزمان با نهضت امام خمینی (ره) به قم رفت و در مدرسه علمیه حقانی تحصیلات دینی را آغاز کرد.


صدیقی دروس مقدمات را در محضر آیات خزعلی، جنتی، حسن زاده آملی، حائری تهرانی، شهید مفتح، محمدی گیلانی و حرم پناهی به پایان رساند و دروس سطح را از محضر آیات احمدی میانجی، مشکینی، محمدی گیلانی استفاده کرد.

وی خارج فقه و اصول را از محضر آیات شیخ مرتضی حائری یزدی، شبیری زنجانی و وحید خراسانی بهره برد و فلسفه اسلامی را نزد آیات جوادی آملی، مصباح یزدی و انصاری شیرازی تلمذ کرد و فلسفه غرب را نزد شهید بهشتی و حجت‌الاسلام دکتر احمدی فرا گرفت.

همچنین از محضر بزرگانی مانند آیات عظام بهاءالدینی، بهجت، کشمیری و دیگر بزرگان، بهره‌های معنوی فراوان برده است.

حجت الاسلام و المسلین شیخ کاظم صدیقی از همان نخستین سال‌های طلبگی به امور تبلیغی اهتمام ویژه‌ای داشت و در تهران و سایر شهرهای کشور، فعالیت‌های گسترده تبلیغی دارد.

در همین راستا سفرهای زیادی به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی داشته و در راه بسط و گسترش معارف اهل بیت (علیهم السلام) تلاش فراوانی داشته است.

بعد از پیروزی انقلاب با اصرار مرحوم آیت الله شهید قدوسی، در قوه قضائیه مشغول به کار شد و تا کنون در دستگاه قضائی کشور فعالیت می‌کند.

در سال 1383، حوزه علمیه امام خمینی (ره) را در تهران (در محله ازگل) پایه گذاری کرد و در سال 1388از سوی رهبر فرزانه انقلاب به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد.

در ادامه قسمتی از سخنان مهم ایشان در خطبه نماز جمعه هفته گذشته در نماز جمعه تهران در باره قرآن کریم را مطالعه می فرماید.


آیت الله صدیقی با طرح این سوال که مسئله خودکفایی، اعتماد به نفس و عزت نفسی که امام به ما آموخته و موضوع قطع امید از بیگانگان و امید داشتن به خدا چه زمانی قرار است در ما به صورت فرهنگ در آید؟ گفت: چه زمانی قرار است جهاد عملی را آنچنان انجام دهیم که به امید خدا و حمایت او امیدوار باشیم؟ آیا باور داریم که قرآن کریم فرموده است که به کسانی که در راه او جهاد کنند، امداد می‌رساند و حمایت می‌کند؟ لذا مطالب کلیدی، کاربردی، تربیتی و اجرایی حضرت آقا به روسای دانشگاه‌ها القا فرمودند. باشد که تاثری و حرکتی و تنوعی ببینیم و این دانشگاه‌ها را از رکود به یک جهش تکاپو و بالندگی برسانیم.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه علوم دانشگاه‌ها باید جهت‌گیری شود اظهار داشت: قرآن کتابی است که همه چیز در آن هست. در مسائل انعقاد نطفه، تشکیل باران و حرکت اجرام کیهانی هزاران مسئله علمی در قرآن کریم وجود دارد. مسائل حقوقی و نظامی در قرآن هست. در مسائل فرهنگی، عرفانی و عقلی قرآن کتابی نمونه است و جهان در قرآن منعکس است اما هیچ مسئله‌ای بدون فلش(جهت) نیست و همه اینها آیه‌ای به سوی خداست.

وی اضافه کرد: ما آرزویمان این بود که دانشگاه‌هایمان رنگ قرآن بگیرد و کلاس‌های فیزیک، شیمی و پزشکی ما و نیز کلاس هسته‌ای خدا در آن دیده شود و دانشگاه اسلامی باشد.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه دانشگاه اسلامی به این معنا نبود که اینها طلبه بشوند و عمامه سرشان بگذارند، گفت: دانشگاه اسلامی به این معناست که همه اینها مایه جوشش ایمان اینها شود و به خدا نزدیک شوند و خدامحور و دین‌محور شوند. این نکته‌ای است که خیلی اهمیت دارد، البته قدم اول مسئله فرهنگ در دانشگاه‌هاست.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران تصریح کرد: در دانشگاه‌های نظام جهادی، ولایی و نظام قرآنی و نظامی که این همه شهید خونشان را برای آن داده‌اند، واقعا روسای دانشگاه‌ها برای نماز جوان‌ها و جدا کردن صف دختران و پسران از یکدیگر که ارتباطات نامشروعی نداشته باشند و نیز پوشش زن‌ها و دختران چه اقداماتی در حوزه فرهنگ‌سازی انجام داده‌اند؟

وی با طرح این سوال که آیا تشکیل اردوهای مختلف در دانشگاه‌ها کار فرهنگی است گفت: این کار فرهنگ شیطانی و آمریکایی است. برای دینمان و عالم آخرتمان چکار می‌کنیم؟ این جوان‌ها امانت‌های الهی است که به دامن شما داده‌اند، با آنها دارید چکار می‌کنید؟ باید دانشگاه‌های ما نماز شب‌پرور باشد.

آیت الله صدیقی در ادامه اظهار داشت: به لطف خدا دفاتر نمایندگی ولی فقیه و روحانیونی که با دانشگاه ارتباط دارند، خبرهای خوبی از آنها وجود دارد که اعتکاف‌ها و نماز جماعت‌هایی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود اما سوال این است که چند درصد دانشجویان در مسجد حضور می‌یابند؟ چند درصد اساتید در مساجد حضور می‌یابند؟ چند درصد از دختران را اساتید به آنها می‌گویند که تو بچه مسلمان هستی و امروز این حجاب تو جنگ فرهنگی با آمریکاست و بدحجابی و بی‌حجابی تو انفعال در برابر آنهاست. چقدر ما در این مسائل حساسیت را در مدیران دانشگاه‌هایمان می‌بینیم؟

  • ابراهیم سامانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی