برهان و نور مبین
النساء : 174 «یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبیناً»
اى
مردم! یقیناً از سوى پروردگارتان براى شما برهان [و دلیلى چون پیامبر و
معجزاتش] آمد؛ و نور روشنگرى [مانند قرآن] به سوى شما نازل کردیم
[معناى" برهان" و مراد از برهان در:" قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ"]
" یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبِیناً" راغب در کتاب خود (مفردات) گفته است: کلمه:" برهان" به معناى بیان دلیل است
و مراد از نور، چیزى به جز قرآن نمى تواند باشد، چون در باره اش فرموده:" وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً"، ممکن هم هست مراد از برهان نیز قرآن باشد و این دو جمله بنا بر این مؤکد یکدیگرند.
این احتمال هم هست که مراد از کلمه" برهان" رسول خدا (صلی الله علیه و آله) باشد، مؤید این احتمال این است که جمله در ذیل آیاتى واقع شده که بیانگر صدق رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در رسالتش مىباشد و مؤید دیگرش این است که قرآن از ناحیه خداى تعالى نازل شده (و نمى شود گفت: قرآن نزد شما آمده) و مؤید سومش این است که آیه شریفه مورد بحث، نتیجه گیرى از آیات قبل است و باز مؤید دیگر آن جمله:" وَ اعْتَصَمُوا بِهِ" در آیه بعد است، چون در سوره آل عمران در تفسیر آیه:" وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ" «2» گفتیم: که مراد از اعتصام، تمسک به کتاب خدا و پیروى رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است.
ترجمه تفسیر المیزان (علامه طباطبایی) ج5 / ص 248
- ۹۵/۰۳/۲۶