نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

بسته ویژه شهادت امام سجاد صلوات الله علیه

دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۰۳:۳۴ ب.ظ

وَ أمّا حَقُّ بَطْنِکَ فَأنْ لا تَجْعَلْهُ وِعأ لِقَلیلٍ مِنَ الْحَرامِ وَلا لِکَثیرٍ، وَ أنْ تَقْتَصِدَ لَهُ فِی ‏الْحَلالِ.تحف العقول.

امام سجاد صلوات الله علیه : حقّی که شکم بر تو دارد این است که آن را ظرف چیزهای حرام - چه کم و چه زیاد - قرار ندهی و (نیز) در ‏چیزهای حلال میانه‌روی کنی.‏

 بحارالا نوار: ج 71، ص 12، ح 2

امام مجاهد

امام صادق (علیه السلام)فرمودند : عُبّاد بَصری با جدم على بن الحسین (علیه السلام) در راه مکه مواجه شد و گفت: اى پسر حسین! (علیه السلام) جهاد را با مشکلاتش وا نهاده ‏اى و به حج و عمره بى‏ خطر پرداخته‏ اى؟ با آنکه قرآن مجید مى‏ گوید: «خداوند جان و مال مؤمنان را در برابر بهشت جاودان خریدار است به‏ شرطى که در راه خدا پیکار کنند: بکشند و کشته شوند.بهشت جاودان حقى است که در تورات و انجیل و قرآن براى شهیدان‏ معین شده است، و چه کسى بهتر از خدا به وعده خود وفا خواهد کرد؟بشارت باد شما را با این سودا و این همان رستگارى بزرگ است.»

جدم على بن الحسین (علیه السلام) به او فرمود : آیه را کامل بخوان . و عبّاد ، آیه قرآن را چنین کامل کرد: «آنان که به ‏سوى حق بازمى ‏گردند ، خدا را پرستش مى‏ کنند و به ستایش او مى ‏پردازند، روزها روزه مى ‏دارند و شبها در نمازند ، به نیکی ها فرمان مى‏ دهند و از بدیها منع مى ‏کنند و حدود الهى را نگهبانند. اى رسول گرامى به این مؤمنان بشارت ده که بهشت جاودان در انتظار آنان است.»

و چون عبّاد بصرى از تلاوت این آیه فارغ شد، جدم على بن الحسین (علیه السلام) به او گفت: هرگاه ما با چنین مؤمنانى که این آیه وصف آنها را بیان می فرماید مواجه شویم، همراه آنان جهاد مى ‏کنیم و جهاد را از حج خانه خدا برتر و بالاتر مى‏ شماریم.الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏5 / 22 / باب الجهاد الواجب مع من یکون ..... ص : 22

امام شهادت 

 حَمْداً نَسْعَدُ بِهِ فِی السّعَدَاءِ مِنْ أَوْلِیَائِهِ، وَ نَصِیرُ بِهِ فِی نَظْمِ الشّهَدَاءِ بِسُیُوفِ أَعْدَائِهِ، إِنّهُ وَلِیّ‏ٌ حَمِیدٌ

امام سجاد علیه السلام در بخشی از دعای اول صحیفه سجادیه فرمودند: حمد مخصوص خداست، حمدی که به آن در میان نیکبختان از دوستانش نیکبخت شویم و بوسیله آن در سلک شهیدان شمشیرهای دشمنانش درآئیم. همانا که خدا یاری دهنده و ستوده است.

 
 


دریافت

حاج محمود کریمی

*****

امام بصیرت 

وَ لَا تَجْعَلْنِی لِلظّالِمِینَ ظَهِیراً، وَ لَا لَهُمْ عَلَى مَحْوِ کِتَابِکَ یَداً وَ نَصِیراً، وَ حُطْنِی مِنْ حَیْثُ لَا أَعْلَمُ حِیَاطَةً تَقِینِی بِهَا، وَ افْتَحْ لِی أَبْوَابَ تَوْبَتِکَ وَ رَحْمَتِکَ وَ رَأْفَتِکَ وَ رِزْقِکَ الْوَاسِعِ، إِنّی إِلَیْکَ مِنَ الرّاغِبِینَ، وَ أَتْمِمْ لِی إِنْعَامَکَ، إِنّکَ خَیْرُ الْمُنْعِمِینَ‏

 پشتیبان ستمکارانم مکن و در محو کتاب تو دست و دستیار ایشانم مساز، و از آنجا که خود نمی‏دانم، چنانم نگهبانی کن که با آن از همه شرور محفوظم داری، درهای توبه و رحمت و مهربانی و روزی وسیعت را بر من بگشای، زیرا که من از رو آورندگان بتوام و نعمتت را در باره ‏ام کامل ساز. زیرا که تو بهترین نعمت دهندگانی.

قسمتی از دعای امام سجاد صلوات الله علیه در روز عرفه

*****

امام رسانه

اربعین در حادثه‌ی کربلا یک شروع بود؛ یک آغاز بود. بعد از آنکه قضیه‌ی کربلا انجام گرفت - آن فاجعه‌ی بزرگ اتفاق افتاد - و فداکاری بی‌نظیر اباعبداللَّه (علیه‌السّلام) و اصحاب و یاران و خانواده‌اش در آن محیط محدود واقع شد، حادثه‌ی اسارت ها پیام را باید منتشر می کرد و خطبه‌ها و افشاگریها و حقیقت‌گوئی های حضرت زینب (سلام اللَّه علیها) و امام سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) مثل یک رسانه‌ی پر قدرت باید فکر و حادثه و هدف و جهت گیری را در محدوده‌ی وسیعی منتشر می کرد؛ و کرد.... به هر حال آنچه در کلمات بزرگان و قدماء هست، این است که وقتی زینب کبری و مجموعه‌ی اهل بیت وارد کربلا شدند، عطیه‌ی عوفی و جناب جابر بن عبداللَّه و رجالی از بنی هاشم در آنجا حضور داشتند. این نشانه و نمونه‌ای از تحقق آن هدفی است که با شهادت ها باید تحقق پیدا می کرد؛ یعنی گسترش این فکر و جرئت دادن به مردم. از همین جا بود که ماجرای توابین به وجود آمد؛ اگر چه ماجرای توابین سرکوب شد؛ اما بعد با فاصله‌ی کوتاهی ماجرای قیام مختار و بقیه‌ی آن دلاوران کوفه اتفاق افتاد و نتیجه‌ی در هم پیچیده شدن دودمان بنی امیه‌ی ظالم و خبیث بر اثر همین شد. البته بعد از او سلسله‌ی مروانیها آمدند؛ اما مبارزه ادامه پیدا کرد؛ راه باز شد.

 

  بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از مردم آذربایجان‌ شرقی     1387/11/28

 
 


دریافت

حاج میثم مطیعی

 


دریافت

حاج میثم مطیعی

*****

امام احیاگر

بیست وپنجم ماه محرّم، بنا به روایتی - که شاید هم روایت و قولِ قوی تر باشد - وفات امام چهارم است. آن بزرگوار، تقریباً سی و چهار سال بعد از حادثه کربلا، در محیط اسلامی آن روز زندگی کرد و این زندگی، از همه جهت یکی از زندگی های پر از درس است که ای کاش کسانی که از کیفیّات عالی این زندگی آگاهی دارند، آن را برای مردم، برای مسلمین و حتّی برای غیرمسلمانان تشریح می کردند، تا معلوم می شد که چگونه چهارمین امام بزرگوارِ ما، بعد از حادثه عاشورا که ضربه عظیمی بر پیکر اسلام ناب و راستین بود، توانست یک تنه بایستد و مانع از ویران شدن بنای دین شود. اگر تلاش های امام سجاد علیه‌ الصّلاة و السّلام نبود، شهادت امام حسین علیه‌ الصّلاة و السّلام ضایع شده بود و آثار آن نمی‌ماند. سهم امام چهارم، سهم عظیمی است. در زندگی امام چهارم، چند رشته کار وجود دارد که یکی از آنها، همین رشته اخلاق است. یعنی تربیت و تهذیب اخلاق جامعه اسلامی. این نکته‌ای است که من می خواهم چند دقیقه‌ای درباره‌اش، با شما برادران و خواهران عزیز و با همه ملت ایران صحبت کنم.

 امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند. اگر مردم آن‌طور پست نشده بودند، آن‌طور به خاک نچسبیده بودند، آن‌طور از آرمانها دور نشده بودند و رذایل بر آنها حاکم نمیبود، ممکن نبود حکومتها - ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند - بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلام‌ الله‌ علیها وادار کنند. مگر این شوخی است!؟ یک ملت، وقتی منشأ همه مفاسد خواهد شد که اخلاق او خراب شود. این را امام سجاد علیه‌ الصّلاة و السّلام، در چهره جامعه اسلامی تفحّص کرد، و کمر بست به این‌که این چهره را از این زشتی پاک کند و اخلاق را نیکو گرداند. لذا، دعای «مکارم‌الاخلاق» دعاست؛ اما درس است. «صحیفه سجادیه» دعاست؛ اما درس است.

    بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم  72/4/23

 
 


دریافت

حاج محمدرضا طاهری

دریافت
حجم: 2.39 مگابایت
حاج مجید بنی فاطمه

*****

طَلَبُ الْحَوائِجِ إلی النّاسِ مَذَلَّةٌ لِلْحَیاةِ وَ مَذْهَبَةٌ لِلْحَیاء، وَ اسْتِخْفافٌ بِالْوَقارِ وَ هُوَ الْفَقْرُ ‏الْحاضِرِ، وَ قِلَّةُ طَلَبِ الْحَوائِجِ مِنَ النّاسِ هُوَ الْغِنَی الْحاضِر.

امام سجاد علیه السلام: دست نیاز به سوی مردم دراز کردن، سبب ذلّت و خواری در زندگی و در معاشرت خواهد بود. و نیز موجب از بین رفتن حیا و کاهش وقار خواهد گشت. و همین خود فقر بالفعل است(که گریبانگیر شخص شده) و (اما) کم بودن نیازمندیها از مردم خود غنا و توانمندی بالفعل است (که شخص به آن آراسته است).

تحف العقول: ص 210، بحارالا نوار: ج 75، ص 136، ح 3.

*****

اختصاصی سراج منیر

التماس دعا

  • ابراهیم سامانی

روایات

سجاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی