بسته کامل بمناسبت ولادت امام حسن عسکری علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
معرفی مختصر امام حسن عسکری علیه السلام
نام مبارک امام یازدهم، حسن و کنیه معروفشان، ابومحمد است و معروف ترین لقب آن حضرت، عسکری است؛ زیرا ایشان و امام هادی علیه السلام را در منطقه ای نظامی نگه می داشتند تا کاملاً زیر نظر باشند. چون نام آن محله «عسکر» بود، این دو امام به «عسکریین» شهرت یافتند. مادر امام عسکری را حدیثه، حدیث، سوسن و سلیل نامیده اند که از زنان پرهیزکار و پاک دامن زمان خویش بود. در فضیلت او همین بس که پس از شهادت امام عسکری علیه السلام، خانه اش پناهگاه شیعیان گردید. آن حضرت، در هشتم یا دهم ربیع الثانی سال 232 هـ. ق در مدینه به دنیا آمد و در 22 سالگی به امامت رسید. مدت امامت حضرت، شش سال بود.
خاندان وحی، ص 702.
عبادت امام حسن عسکری علیه السلام
روزی تنی چند از بنی عباس نزد والی سامرا رفتند و به او دستور دادند و بر امام حسن عسکری علیه السلام که در زندان بود، سخت بگیرد. او نیز دو تن از بدترین اشخاص را برای زندان بانی حضرت گمارد. پس از چندی فهمید آن دو اهل نماز و روزه شده اند و در عبادت به مقام والایی رسیده اند. از این رو، آن دو نفر را احضار کرد و پرسید: چرا شما پیرو امام حسن عسکری علیه السلام شده اید؟ آن دو که عظمت روح و کرامت بی کران امام تحت تأثیرشان قرار داده بود، پاسخ دادند: زیرا او مردی است که روزها روزه می گیرد و شب ها تا صبح به عبادت خدای می پردازد
منتهی الامال، ج 2، ص 727؛ ارشاد،ج 2 ص 33
فعالیت های سیاسی امام حسن عسکری علیه السلام
با آنکه امام حسن عسکری علیه السلام در محاصره دشمنان خویش بود و تمام حرکاتش را زیرنظر داشتند، ولی این خفقان شدید نتوانست جلو فعالیت های ایشان را بگیرد. آن حضرت برای مقابله با افکار ضد اسلامی و ترویج اسلام واقعی تلاش های فراوانی کردند. کوشش های علمی، تبیین اندیشه های ناب اسلامی، ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان جهان در دورترین نقاط و آماده سازی آنان برای دوران غیبت امام دوازدهم، از جمله فعالیت های مهم امام حسن عسکری علیه السلام در این زمینه به شمار می آید
سیره پیشوایان ، ص 626.
عزت امامان، امری آسمانی
روزی مستنصر بالله ، خلیفه عباسی به سامرا رفت. اطرافیان به آگاهی اش رساندند که قبر امام حسن عسکری علیه السلام مورد توجه مردمان است، ولی قبر پدران او، یعنی خلفای عباسی را ویرانی فرا گرفته است. از این رو به او گفتند: شما پادشاهان دنیا هستید و نباید قبر پدرانتان به این حال باشد و کسی هم به زیارت آنها نیاید. دستور دهید کسی این مکان را مرتب و تمیز کند و آنها را مانند قبور امامان علویان بسازد تا مردم به زیارت آنها نیز بروند. خلیفه در پاسخ گفت: «این عزت امامان شیعه و آبادانی مزار آنها، امری آسمانی و از طرف خداوند است و اجبار مردم به کاری فایده ندارد
منتهی الآمال، ج 2، ص 76
هدیه معنوی
امام حسن عسکری فرمودند:
عنَ الْجَهْلِ أَلضِّحْکُ مِنْ غَیْرِ عَجَب
خنده ی بیجا از نادانى است.
تحف العقول، ص489
خنده های بیجا مانند خنده از روی تمسخر یا خنده مصنوعی و زورکی نه تنها هیچ یک از مزایای خنده و شادی حقیقی را ندارد بلکه از جهاتی زیان بار هم خواهد بود مثلا خنده برای تمسخر دیگران
متاسفانه مسخره کردن هم از دلایل خندیدن به شمار میرود. مسخره کردن ظاهرا برای تحقیر دیگری است اما در واقع در پاسخ به تمایلات سرکوب شده افراد اتفاق میافتد. برای همین هم خندههای ناشی از مسخره کردن عصبی و کشدار است و اصلا دلچسب نیست .و از نظر قرآن کریم و روایات یک عمل زشت و گناه به شمار می آید.
الحجرات : 11 «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ»
اى اهل ایمان! نباید گروهى گروه دیگر را مسخره کنند، شاید مسخره شدهها از مسخره کنندگان بهتر باشند.
***
خنده جایی که دیگری به دلیلی ناراحت و یا عزاداراند هم از این مقوله است.
امام عسکری علیه السلام
لَیْسَ مِنَ الأَدَبِ إِظْهارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الْمحْزُونِ
اظهار شادى نزد غمدیده، از بى ادبى است.
***
ناگفته نماند شادی و خنده بجا از توصیه های اسلام به مومنین است.
َعنْ یُونُسَ الشَّیْبَانِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام کَیْفَ مُدَاعَبَةُ بَعْضِکُمْ بَعْضاً قُلْتُ قَلِیلٌ قَالَ فَلَا تَفْعَلُوا فَإِنَّ الْمُدَاعَبَةَ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ وَ إِنَّکَ لَتُدْخِلُ بِهَا السُّرُورَ عَلَى أَخِیکَ وَ لَقَدْ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یُدَاعِبُ الرَّجُلَ یُرِیدُ أَنْ یَسُرَّهُ.
یونس شیبانى گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: شوخى کردن شما با هم چگونه است؟ عرض کردم: اندک است، فرمود: این گونه نباشید زیرا شوخى از خوش خلقى است، و تو بدان وسیله برادرت را خوشحال و مسرور کنى، و هر آینه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) با مردم شوخى می کرد و مقصودش شادی آنها بود.
***
أَبَو جَعْفَرٍ علیه السلام یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْمُدَاعِبَ فِی الْجَمَاعَةِ بِلَا رَفَثٍ
حضرت باقر علیه السلام می فرمود: خداى عز و جل آن کس که میان جمعى شوخى و خوش مزه گى کند دوستش دارد در صورتى که فحش و بد گویی نباشد.
در پایان بافرازی از دعای توسل با امام خود درد دل کن
یا اَبامُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بنَ عَلِیٍ اَیُّهَا الزَّکِیُّ العَسکَرِیُّ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه
اى ابا محمّد، اى حسن بن على، اى پاک نهاد عسکرى، اى فرزند فرستاده خدا، اى حجّت خدا بر بندگان، اى آقا و مولاى ما، به تو روى آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به سوى خدا به تو توسّل جستیم و تو را پیش روى حاجاتمان نهادیم، اى آبرومند نزد خدا، براى ما شفاعت کن.
سلحشور
بنی فاطمه
میرداماد