نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

تنها راه نجات

يكشنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۲ ق.ظ

آل عمران : 101 «وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَّهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»

و چگونه کفر می ورزید در حالی که آیات خدا بر شما خوانده می شود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر کس به خدا تمسّک جوید، قطعاً به راه راست هدایت شده است.

این آیه در مدینه نازل شده و در زمان حکومت حضرت رسول اعظم و بعد از تشکیل جامعه اسلامی و بعد از افزایش شبهات یهود و مبارزات مخفی آنها علیه مسلمانان و حکومت اسلامی.

و از کلمه پرسشی و تعجبی "کیف" استفاده فرمود تا این را برساند که واقعا با وجود قرآن و مبیّن و معلّم آن، فریب دشمن را خوردن و گمراهی، عقلا غیر ممکن است. پس با وجود این دو اگر دچار کفر و انحراف شدید، مشخصا و یقینا از آنها جدا شده اید و آن دو را کنار گذاشته اید و اینکه هیچ عذر و بهانه و توجیهی هم برای این گمراهی پذیرفته نیست.

مراد از " کفر" در جمله‏" وَ کَیْفَ تَکْفُرُونَ" گمراه شدن و فریب خوردن بعد از استقرار حکومت و جامعه اسلامی مبتنی بر قرآن و سنت است.

و جمله‏ " و أَنْتُمْ تُتْلى‏ عَلَیْکُمْ ..." کنایه است از امکان اعتصام به آیات خدا و به رسول برای نجات از کفر و گمراهی در اثر عملیات نفوذ و خرابکاری دشمن اصلی یعنی یهود و مشرکان.

این عمل یعنى رجوع به پیغمبر و ابطال شبهه ‏هایى که یهود القا کرده و تمسک به آیات خدا و دست به دامان رسول شدن، خود اعتصام به خدا و رسول است. و اعتصام به خدا و رسول هم در حقیقت اعتصام بخدا است. و کسى که به خدا اعتصام کند و به دامان او چنگ بزند، به سوى صراط مستقیم هدایت شده است.

بنا بر این "من یعتصم" یعنی تمسک جستن به خدا با قرآن و سنت، در حقیقت، این شرطی است که در هر زمان و مکانی و در هر مورد مشابهی محقق شود نجات و پیروزی حتمی است.

و مراد از " هدایت به سوى صراط مستقیم"، راه یافتن به ایمانى ثابت است. چون چنین ایمانى، صراطى است که نه اختلاف مى ‏پذیرد و نه تخلف، صراطى است که سالکان خود را در وسط خود جمع مى‏ کند و نمى‏ گذارد از راه منحرف شده و گمراه کردند.

و در اینکه با تعبیر فعل گذشته " فقد هُدى" مطلب را محقق نمود و فاعل را حذف کرد، مى‏ فهماند که هر کس به خدا تمسک و اعتصام جوید، هدایتش قطعى است، چه خودش متوجه باشد و چه نباشد.

و از آیه شریفه این معنا روشن مى ‏شود که کتاب و سنت در دلالت و روشنگرى هر حقى که ممکن است اشخاص در باره آن گمراه گردند، کافى است. چون مى‏ فرماید: تمسک به خدا که همان تمسک به کتاب خدا است، و اعتصام به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که همان تمسک به سنت آن جناب است، نمى‏ گذارد در هیچ موردى حق و باطل بر کسى مشتبه گردد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: فَإِذَا التَبَسَتَ عَلَیْکُمْ الْفِتَنُ کَقِطَعِ الْلَّیَلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرآنِ...
پس هرگاه فتنه‎ ها همچون پاره های شبِ ظلمانی شما را فراگرفت و به شبهه انداخت پس بر شما باد که دست به دامان قرآن شوید...

(برگرفته از تفسیر المیزان)

اما نکته اساسی اینکه در فرهنگ و سیره ناب اسلام محمدی که برگرفته از آیات قرآن کریم و سیره معصومین علیهم السلام است پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) و نواب ایشان در زمان غیبت با شرایط ویژه و مشخص، در امتداد هم بوده و در حکم هم هستند به این معنا که در انقلاب اسلامی که نظامی است بر پایه اصل مترقی و قرآنیِ ولایت فقیه که نایب امام معصوم است در زمان غیبت، باید این آیه همیشه و در هر جا پیش روی همه باشد تا بدانند راه فریب و ضربه خوردنشان از کجاست و راه نجاتشان در چیست؟ و اینکه گمراهی از کسی پذیرفته نیست در حالی که قرآن مجید توسط نایب الامام برایشان تبیین و تفسیر می شود.

تنها راه نجات

امام خمینی:

ولایت‏ فقیه‏ یک چیزى است که خداى تبارک و تعالى درست کرده است. همان ولایت رسول اللَّه هست. و اینها از ولایت رسول اللَّه هم مى ‏ترسند! شما بدانید که اگر امام زمان - سلام اللَّه علیه - حالا بیاید، باز این قلم ها مخالف‏ اند با او. و آنها هم بدانند که قلم هاى آنها نمى ‏تواند مسیر ملت ما را منحرف کند. آنها باید بفهمند اینکه ملت ما بیدار شده است، و مسائلى که شما طرح مى‏ کنید ملت مى‏ فهمد، متوجه مى‏ شود، دست و پا نزنید! خودتان را به ملت ملحق کنید. 

صحیفه امام ؛ ج‏10 ؛ ص308

  • ابراهیم سامانی

قرآن

ولایت فقیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی