نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

دختر یا پسر

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۰۵ ق.ظ

چه کسی راست می گوید؟

پرسش

فرزندمان دختر باشد یا پسر؟

پاسخ

آنچه از جمع آیات و روایات بر می آید این است که دختر یا پسر شدن فرزند از اموری است که باید به خدا سپرد و آنچه مهم است فرزند صالح و سالم است بنابر این نباید به پسر شدن یا دختر شدن فرزند اصرار کرد چرا که در بسیاری از موارد آنچه انسان دوست دارد به مصلحت و نفعش نیست و بالعکس .

البقرة : 216   «وَ عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»

و بسا چیزى را خوش ندارید و آن براى شما خیر است، وبسا چیزى را دوست دارید و آن براى شما بد است وخدا [مصلحت شما را در همه امور] مى‏داند و شما نمى‏دانید.


به عنوان مثال بنده خانواده هایی را میشناسم که خدا به آنها چند فرزند دختر داده بود و آنها هر بار از خدا پسر می خواستند تا آنجا که برای این مطلب نذر کردند و به زیارت رفتند و... تا اینکه خدا یک فرزند پسر به آنها عنایت کرد و حالا بعد از چندین سال آرزو می کنند ای کاش با اصرار از خدا چنین چیزی نمی خواستیم و به آنچه خدا برایمان خواسته بود رضایت می دادیم.پس آنچه باید هنگام بچه دار شدن به آن فکر کرد و در دعا از خدا خواست فرزند صالح و سالم است و برنامه دقیق و درست برای تربیت معنوی و خداپسندانه.

چنانچه در احوالات امام سجاد علیه السلام داریم که هنگامی که خبر به دنیا آمدن فرزندشان را به ایشان می دادند میفرمودند:

آیا سالم است (طبیعی است) و بعد از اینکه می فهمیدند که سالم است این دعا را می خواندند:


الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَخْلُقْ مِنِّی شَیْئاً مُشَوَّهاً.حمد مخصوص خداییست که از من فرزندی با خلقت ناقص نیافرید.


حالا ببینیم خدای متعال چه فرموده:

الشورى : 49   «لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ»

مالکیّت و فرمانروایى آسمان‏ها و زمین فقط برای خداست، هر چه را بخواهد مى‏ آفریند، به هر کس بخواهد دختر می بخشد و به هر کس بخواهد پسر مى‏ بخشد.

 

الشورى : 50   «أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً وَ یَجْعَلُ مَنْ یَشاءُ عَقیماً إِنَّهُ عَلیمٌ قَدیرٌ»

یا پسران و دختران را با هم به آنان مى ‏دهد و هر که را بخواهد نازا مى ‏کند یقیناً او دانا و تواناست.

 

نظر امام معصوم:

 

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‏ السلام إِذَا أَبْطَأَ عَلَى أَحَدِکُمُ الْوَلَدُ فَلْیَقُلِ- اللَّهُمَ‏ لا تَذَرْنِی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ‏ خَیْرُ الْوارِثِینَ‏ وَحِیداً وَحْشاً فَیَقْصُرَ شُکْرِی عَنْ تَفَکُّرِی بَلْ هَبْ لِی عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُکُوراً وَ إِنَاثاً آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ أَسْکُنُ إِلَیْهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْکُرُکَ عِنْدَ تَمَامِ النِّعْمَةِ یَا وَهَّابُ یَا عَظِیمُ یَا مُعَظَّمُ ثُمَّ أَعْطِنِی فِی کُلِّ عَافِیَةٍ شُکْراً حَتَّى تُبَلِّغَنِی مِنْهَا رِضْوَانَکَ فِی صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءٍ بِالْعَهْدِ.

 

امام صادق علیه السلام فرمود: زمانى که یکى از شما فرزنددار شدنش دیر شود باید بگوید: خدایا! مرا تنها مگذار (یعنی فرزند برومندى به من عطا کن) و تو بهترین وارثانى. مرا تنها و وحشت زده نگذار تا سپاسگزاریم از تدبیرم کمتر شود بلکه فرزندان صالحی از پسران و دختران را به من ببخش که از وحشت با آنها انس گیرم و از تنهایی با آنها آرام گیرم و به هنگام کامل شدن نعمت تو را سپاس گویم. اى بخشنده! اى بزرگ و اى مورد تعظیم! سپس در هر سلامت و عافیتى به من (توفیق) شکرى بده تا از آن عافیت مرا به رضایتت در راستگویى و اداى امانت و وفاى به عهد برسانى.

الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏6 / باب الدعاء فی طلب الولد  ص :7

عن أبى جعفر علیه السلام قال: إذا أردت الولد فقل عند الجماع اللّهمّ ارزقنى ولداً واجعله تقیّاً لیس فى خلقه زیادة ولا نقصان واجعل عاقبته إلى خیر

امام باقر علیه السلام فرمود: «زمانى که فرزند مى‏ خواهى به هنگام مباشرت جنسى بگو: خدایا! فرزندى روزیم ساز و او را پرهیزکاری در آفرینش او فزونى و کاستى نباشد، قرار ده و عاقبت بخیرش فرما.

جامع أحادیث الشیعة (للبروجردی) ؛ ج‏26 ؛ ص638


  • ابراهیم سامانی

مقالات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی