نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

پاسخ به دو سوال مهم

چهارشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹ ب.ظ

پاسخ به دو سوال مهم از زبان امام صادق علیه السلام

رَوَى عُثْمَانُ بْنُ عِیسَى عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ‏ قُلْتُ آیَتَیْنِ فِی کِتَابِ اللَّهِ أَطْلُبُهُمَا  وَ لَا أَجِدُهُمَا قَالَ ع مَا [وَ مَا] هُمَا قُلْتُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ‏ فَنَدْعُوهُ فَلَا [وَ لَا] نَرَى إِجَابَةً قَالَ ع أَ فَتَرَى اللَّهَ أَخْلَفَ وَعْدَهُ قُلْتُ لَا- قَالَ فَلِمَ [فَمِمَ‏] ذَلِکَ قُلْتُ لَا أَدْرِی.


فَقَالَ ع وَ لَکِنِّی [لَکِنِّی‏] أُخْبِرُکَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ فِیمَا أَمَرَهُ ثُمَّ دَعَاهُ مِنْ جِهَةِ الدُّعَاءِ أَجَابَهُ قُلْتُ وَ مَا جِهَةُ الدُّعَاءِ قَالَ ع تَبْدَأُ فَتَحْمَدُ اللَّهَ وَ تَذْکُرُ نِعَمَهُ عِنْدَکَ ثُمَّ تَشْکُرُهُ ثُمَّ تُصَلِّی عَلَى النَّبِیِّ وَ آلِهِ ص ثُمَّ تَذْکُرُ ذُنُوبَکَ فَتُقِرُّ بِهَا ثُمَّ تَسْتَغْفِرُ اللَّهَ [تَسْتَغْفِرُ] مِنْهَا فَهَذِهِ [فَهَذَا] جِهَةُ الدُّعَاءِ.

ثُمَّ قَالَ ع وَ مَا الْآیَةُ الْأُخْرَى قُلْتُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ‏  وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ‏ وَ إِنِّی لَأُنْفِقُ وَ لَا أَدْرِی خَلَفاً قَالَ أَ فَتَرَى اللَّهَ أَخْلَفَ وَعْدَهُ قُلْتُ لَا قَالَ فَلِمَ [فَمِمَ‏] ذَلِکَ قُلْتُ لَا أَدْرِی قَالَ ع لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمُ اکْتَسَبَ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ‏  وَ أَنْفَقَهُ فِی حَقِّهِ [حِلِّهِ‏] لَمْ یُنْفِقْ رَجُلٌ دِرْهَماً إِلَّا أُخْلِفَ عَلَیْهِ.

عدة الداعی و نجاح الساعی ؛ ؛ ص21

عثمان بن سعید مى‏گوید: فردى به من گفت که من به خدمت امام صادق- علیه السّلام- شرفیاب شده، عرض کردم: دو آیه در قرآن کریم هست که هنوز آن دو را درست درک نکرده‏ام».

فرمود: آن دو آیه کدامند؟

گفتم: یکى آیه شریفه: ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ‏ است که ما دعا مى‏کنیم ولى اجابتى نمى‏بینیم.

فرمود: آیا خداوند متعال خلف وعده مى‏کند؟

گفتم: خیر.

فرمود: پس چرا اجابت نمى‏شود؟

گفتم: نمى‏دانم.

فرمود: اما من تو را با خبر مى‏کنم: کسى که اوامر الهى را اطاعت نماید و سپس از راهش دعا کند، مستجاب مى‏شود.

گفتم: راه دعا کدام است؟

فرمود: ابتدا خداوند متعال را حمد مى‏کنى، بعد نعمتهایش را به یاد مى‏آورى، سپس آنها را شکر مى‏گزارى، بعد بر پیامبر و آلش- علیهم السّلام- صلوات مى‏فرستى، آنگاه گناهان خود را یادآور شده بدان اقرار مى‏کنى، پس از آن، از گناهانت استغفار مى‏نمائى، این طریق دعاست».

آنگاه فرمود: آیه بعدى چیست؟

گفتم: آیه: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ‏ .

فرمود: آیا خداوند متعال خلف وعده مى‏ کند؟

گفتم: خیر.

فرمود: پس چرا عوض نمى ‏دهد؟

گفتم: نمى‏دانم.

فرمود: «اگر کسى مالى را از راه حلال به دست بیاورد و در موردى که‏ سزاوار است، انفاق کند، حتما عوضش را خواهد دید، حتى اگر یک درهم ببخشد».

التماس دعا یا علی

 

  • ابراهیم سامانی

روایات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی