نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

ذکر در قرآن 7

چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۴۰ ب.ظ

المنافقون : 9   «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ»

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند! و کسانى که چنین کنند، زیانکارانند!.

تفسیر

المیزان ج‏19 ص 490

کلمه" تلهى" از مصدر" الهاء" گرفته شده، و این کلمه به معناى مشغول و سرگرم شدن به کارى و غفلت از کارى دیگر است، و منظور از" الهاء اموال و اولاد از ذکر خدا" این است که اشتغال به مال و اولاد انسان را از یاد خدا غافل کند، چون خاصیت زینت حیات دنیا همین است که آدمى را از توجه به خداى تعالى باز مى‏دارد هم چنان که فرمود:" الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا" «1» و اشتغال به این زینت دل را پر مى‏کند، و دیگر جایى براى ذکر خدا و یاد او باقى نمى‏ماند، و نیز غیر از گفتار بى‏کردار، و ادعاى بدون تصدیق قلبى برایش نمى‏ماند، و فراموشى پروردگار از ناحیه عبد باعث آن مى‏شود که پروردگارش هم او را از یاد ببرد، هم چنان که فرمود:" نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ" «2» و این خود خسرانى است آشکار، هم چنان که باز در صفت منافقین فرمود:" أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى‏ فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ" «3».

و در آیه مورد بحث به همین معنا اشاره نموده، مى‏فرماید:" وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ"

*******************

  تفسیر نمونه، ج‏24، ص: 173

از آنجا که یکى از عوامل مهم نفاق حب دنیا، و علاقه افراطى به اموال و فرزندان است، در این آیات که آخرین آیات سوره" منافقین" است مؤمنان را از چنین علاقه افراطى باز مى‏دارد، و مى‏گوید:" اى کسانى که ایمان آورده‏اید اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند" (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ).

" و آنها که چنین کنند زیانکارانند" (وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ).

درست است که اموال و اولاد از مواهب الهى هستند، ولى تا آنجا که از آنها در راه خدا و براى نیل به سعادت کمک گرفته شود، اما اگر علاقه افراطى به آنها سدى در میان انسان و خدا ایجاد کند بزرگترین بلا محسوب مى‏شوند، و چنان که در داستان منافقین در آیات گذشته دیدیم یکى از عوامل انحراف آنها همین حب دنیا بود.

در حدیثى از امام باقر ع این معنى به روشنترین وجهى ترسیم شده است، آنجا که مى‏فرماید:

ما ذئبان ضاریان فى غنم لیس لها راع، هذا فى اولها و هذا فى آخرها باسرع فیها من حب المال و الشرف فى دین المؤمن:

" دو گرگ درنده در یک گله بى‏چوپان که یکى در اول گله و دیگرى در آخر آن باشد آن قدر ضرر نمى‏زنند که مال پرستى و جاه‏طلبى به دین مؤمن ضرر مى‏رسانند" « اصول کافى" جلد 2 باب" حب الدنیا" حدیث 3.»! در اینکه منظور از ذکر خدا در اینجا چیست؟ مفسران احتمالات زیادى‏ذکر کرده‏اند بعضى آن را به نمازهاى پنجگانه، و بعضى شکر نعمت و صبر بر بلا و رضاى به قضا، و بعضى حج و زکات و تلاوت قرآن، و بعضى به تمام فرائض تفسیر کرده‏اند، ولى روشن است ذکر خدا معنى وسیعى دارد که همه اینها و غیر اینها را شامل مى‏شود بنا بر این تفسیر به امور فوق از قبیل ذکر مصداقهاى روشن است.

تعبیر به" خاسرون" (زیانکاران) به خاطر آن است که حب دنیا چنان انسان را سرگرم مى‏کند که سرمایه‏هاى وجودى خویش را در راه لذات ناپایدار، و گاهى اوهام و پندارها، صرف مى‏کند و با دست خالى از این دنیا مى‏رود در حالى که با داشتن سرمایه‏هاى بزرگ براى زندگى جاویدانش کارى نکرده است.

************

سراج منیر: این مساله ربطی به تامین روزی برای خانواده ندارد که بر سرپرست خانواده واجب و توسعه آن در حد معقول مستجب شمرده شده بلکه مقصود دلبستگی به دنیاست تا حدی که انسان برای مال دنیا و لذتهای زودگذر آن و علاقه افراطی به فرزند خدا را فراموش کند و در این راه از خطوط قرمز دین عبور کرده و خدای نا کرده حلال وحرام را رعایت نکند.

  • ابراهیم سامانی

نظرات  (۱)

سلام
وبلاگتون پرمحتوا و معنویه
خوشحال میشم به منم سر بزنید
اگه با تبادل لینک موافقید اعلام کنید لطفا
پاسخ:
سلام علیکم ممنون از حسن نظرتون حتما خدمت می رسم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی