ذکر در قرآن 7
المنافقون : 9 «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ»
اى کسانى که ایمان آوردهاید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند! و کسانى که چنین کنند، زیانکارانند!.
تفسیر
المیزان ج19 ص 490
کلمه" تلهى" از مصدر" الهاء" گرفته شده، و این کلمه به معناى مشغول و سرگرم شدن به کارى و غفلت از کارى دیگر است، و منظور از" الهاء اموال و اولاد از ذکر خدا" این است که اشتغال به مال و اولاد انسان را از یاد خدا غافل کند، چون خاصیت زینت حیات دنیا همین است که آدمى را از توجه به خداى تعالى باز مىدارد هم چنان که فرمود:" الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا" «1» و اشتغال به این زینت دل را پر مىکند، و دیگر جایى براى ذکر خدا و یاد او باقى نمىماند، و نیز غیر از گفتار بىکردار، و ادعاى بدون تصدیق قلبى برایش نمىماند، و فراموشى پروردگار از ناحیه عبد باعث آن مىشود که پروردگارش هم او را از یاد ببرد، هم چنان که فرمود:" نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ" «2» و این خود خسرانى است آشکار، هم چنان که باز در صفت منافقین فرمود:" أُولئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ" «3».
و در آیه مورد بحث به همین معنا اشاره نموده، مىفرماید:" وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ"
*******************
تفسیر نمونه، ج24، ص: 173
از آنجا که یکى از عوامل مهم نفاق حب دنیا، و علاقه افراطى به اموال و فرزندان است، در این آیات که آخرین آیات سوره" منافقین" است مؤمنان را از چنین علاقه افراطى باز مىدارد، و مىگوید:" اى کسانى که ایمان آوردهاید اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند" (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ).
" و آنها که چنین کنند زیانکارانند" (وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ).
درست است که اموال و اولاد از مواهب الهى هستند، ولى تا آنجا که از آنها در راه خدا و براى نیل به سعادت کمک گرفته شود، اما اگر علاقه افراطى به آنها سدى در میان انسان و خدا ایجاد کند بزرگترین بلا محسوب مىشوند، و چنان که در داستان منافقین در آیات گذشته دیدیم یکى از عوامل انحراف آنها همین حب دنیا بود.
در حدیثى از امام باقر ع این معنى به روشنترین وجهى ترسیم شده است، آنجا که مىفرماید:
ما ذئبان ضاریان فى غنم لیس لها راع، هذا فى اولها و هذا فى آخرها باسرع فیها من حب المال و الشرف فى دین المؤمن:
" دو گرگ درنده در یک گله بىچوپان که یکى در اول گله و دیگرى در آخر آن باشد آن قدر ضرر نمىزنند که مال پرستى و جاهطلبى به دین مؤمن ضرر مىرسانند" « اصول کافى" جلد 2 باب" حب الدنیا" حدیث 3.»! در اینکه منظور از ذکر خدا در اینجا چیست؟ مفسران احتمالات زیادىذکر کردهاند بعضى آن را به نمازهاى پنجگانه، و بعضى شکر نعمت و صبر بر بلا و رضاى به قضا، و بعضى حج و زکات و تلاوت قرآن، و بعضى به تمام فرائض تفسیر کردهاند، ولى روشن است ذکر خدا معنى وسیعى دارد که همه اینها و غیر اینها را شامل مىشود بنا بر این تفسیر به امور فوق از قبیل ذکر مصداقهاى روشن است.
تعبیر به" خاسرون" (زیانکاران) به خاطر آن است که حب دنیا چنان انسان را سرگرم مىکند که سرمایههاى وجودى خویش را در راه لذات ناپایدار، و گاهى اوهام و پندارها، صرف مىکند و با دست خالى از این دنیا مىرود در حالى که با داشتن سرمایههاى بزرگ براى زندگى جاویدانش کارى نکرده است.
************
سراج منیر: این مساله ربطی به تامین روزی برای خانواده ندارد که بر سرپرست خانواده واجب و توسعه آن در حد معقول مستجب شمرده شده بلکه مقصود دلبستگی به دنیاست تا حدی که انسان برای مال دنیا و لذتهای زودگذر آن و علاقه افراطی به فرزند خدا را فراموش کند و در این راه از خطوط قرمز دین عبور کرده و خدای نا کرده حلال وحرام را رعایت نکند.
- ۹۴/۰۴/۰۳
وبلاگتون پرمحتوا و معنویه
خوشحال میشم به منم سر بزنید
اگه با تبادل لینک موافقید اعلام کنید لطفا