نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

ذکر در قرآن 8

پنجشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۴۸ ق.ظ

جایگاه یاد خدا و خواندن قرآن در خانه و خانواده

بسم الله الرحمن الرحیم

الأحزاب : 34   «وَ اذْکُرْنَ ما یُتْلى‏ فی‏ بُیُوتِکُنَّ مِنْ آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِکْمَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ لَطیفاً خَبیراً»

و آنچه در خانه ‏هاى شما از آیات خدا و حکمت که تلاوت مى‏شود به یاد آورید، که خدا همواره داراى لطف و با خبر است‏

 

المیزان ج16 ص468

 

 از ظاهر سیاق بر مى‏ آید که مراد از" ذکر"، معناى مقابل فراموشى باشد، که همان یاد آورى است، چون این معنا مناسب تاکید و تشدیدى است که در آیات شده است پس در نتیجه این آیه به منزله سفارش و وصیتى است بعد از وصیت به انجام تکالیف که قبلا متوجه ایشان (همسران پیامبراعظم) کرده است، و در کلمه" فِی بُیُوتِکُنَّ" تاکیدى دیگر است،

 

نمونه، ج‏17، ص: 296

 

" آنچه را در خانه‏ هاى شما از آیات خداوند و حکمت و دانش خوانده مى‏شود، یاد کنید" و خود را در پرتو آن بسازید که بهترین فرصت را در اختیار دارید (وَ اذْکُرْنَ ما یُتْلى‏ فِی بُیُوتِکُنَّ مِنْ آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِکْمَةِ).

شما (همسران پیامبراعظم) در خاستگاه وحى قرار گرفته‏اید و در مرکز و کانون نور قرآن، حتى اگر در خانه نشسته ‏اید مى‏توانید از آیاتى که در فضاى خانه شما از زبان مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله طنین‏ افکن است، به طور شایسته از تعلیمات اسلام و سخنان و تفسیر پیامبر صلی اله علیه و آله بهره‏ مند شوید که هر نفسش درسى است و هر سخنش برنامه‏ اى! در اینکه میان" آیاتِ اللَّهِ" و" حکمت" چه فرقى است؟ بعضى از مفسران گفته‏اند، هر دو اشاره به قرآن است، منتهى تعبیر به" آیات" جنبه اعجاز آن را بیان مى‏کند و تعبیر به" حکمت" محتواى عمیق و دانشى را که در آن نهفته است باز مى‏گوید.

بعضى دیگر گفته‏اند:" آیات اللَّه" اشاره به آیات قرآن است و" حکمت" اشاره به سنت پیامبر ص و اندرزهاى حکیمانه او.

گر چه هر دو تفسیر، مناسب مقام و الفاظ آیه است، اما تفسیر اول نزدیکتر به نظر مى‏رسد، چرا که تعبیر به" تلاوت" با آیات الهى مناسبتر است، بعلاوه در آیات متعددى از قرآن، تعبیر" نزول" در مورد آیات و حکمت، هر دو آمده است، مانند آیه 231 بقره و ما أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنَ الْکِتابِ وَ الْحِکْمَةِ شبیه همین تعبیر در آیه 113 سوره نساء نیز آمده است.

 

نور ج 9 ص 364

 

نکته‏ ها:

براى کلمه‏ى «ذکر» دو معنا بیان کرده‏اند: یکى به خاطر سپردن و دیگرى به زبان آوردن.

بنا بر این «وَ اذْکُرْنَ» یا به این معناست که اى زنان پیامبر! به خاطر داشته باشید و فراموش نکنید که وحى الهى در خانه شما نازل مى‏شود و یا به این معناست که آنچه از کتاب خدا در خانه شما تلاوت مى‏شود و شما فرا مى‏گیرید، براى سایرین بیان کنید.

پیام‏ها:

1 تلاوت قرآن در منزل و تکرار آن توسط اهل خانه، سفارش قرآن است.«وَ اذْکُرْنَ ما یُتْلى‏ ... مِنْ آیاتِ اللَّهِ»

2 به جاى فرهنگ ابتذال فرهنگ الهى را دنبال کنید. «لا تَبَرَّجْنَ ... وَ اذْکُرْنَ»

3 قرار گرفتن زن در خانه و پرهیز از جلوه‏گرى، به معناى عقب ماندن از علم و حکمت نیست. «قَرْنَ ... لا تَبَرَّجْنَ ... وَ اذْکُرْنَ ... آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِکْمَةِ»

4 خانواده نبوّت در انجام اعمال نیک سزاوارترند «فِی بُیُوتِکُنَّ» (زندگى در خانه وحى تکلیف آور است).

5 استقرار زن در خانه، نهى از خودنمایى، انجام نماز و زکات و ذکر آیات، ناشى از لطف خداوند بر زنان و آگاهى از مصالح و مفاسد است. «لَطِیفاً خَبِیراً»

 

 


  • ابراهیم سامانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی