نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

شهید مطهری و مجله زن روز

جمعه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۳:۲۸ ب.ظ

 

چرا شهید مطهری در هفته نامه (زن روز) مقاله می نوشت؟

شاید بهترین کار در این روز پاسخ به شبهه ای در باره استاد و معلم شهید حضرت آیت الله مرتضی مطهری است ،که سالهای متمادی در گوشه کنار شنیده می شود ولی پاسخ مناسبی هم به آن داده نشده است.

مطلب این است که بعضی توهم عصمت آن شهید والا مقام را پیدا کرده و هر مطلب و هر عملی از این شهید بزرگوار را معیار درست و نادرستی اعمال دیگران فرض می کنند، بر خلاف فرمایش قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم السلام که معیار درستی و نادرستی اعمال و گفتار را مطابقت با اصول قرآنی و سیره قطعی 14 معصوم علیهم السلام دانسته اند.

آل عمران / 101 :   «وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَىٰ عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَّهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ ۗ وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»

و چگونه کفر می ورزید در حالی که آیات خدا بر شما خوانده می شود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر کس به خدا تمسّک جوید، قطعاً به راه راست هدایت شده است.

حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله : (إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ) الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص233

همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گران میگذارم، که اگر بدانها چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: کتاب خدا و عترت من أهل بیتم، و این دو از یک دیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من درآیند.

این طبیعی است که آثار معلم کم نظیری مانند شهید مطهری همگی قابل استفاده باشند، ولی این هم طبیعی است که گاه در لابلای فرمایشاتشان، ایراداتی هم وجود داشته باشد مانند بزرگان دیگر که معصوم نیستند.

چنانچه بعضی از متفکرین به مطالب ایشان نقد داشته و آن نقدها را از باب پیشرفت و پویایی علم بیان فرموده اند مانند کتاب تحریف ‌شناسی عاشورا، نوشته علامه سید جعفر مرتضی عاملی، که هم نقد دارد و هم دفاع و هم تفسیر مطالب متقن بر کتاب حماسه حسینی استاد شهید مطهری.

نوشتن چند مقاله از این شهید بزرگوار در هفته نامه زن روز در سال 1345 موجب شده تا نظرات متفاوتی در این باره داده شود و قضاوتهای مختلفی نسبت به آن انجام گیرد و متأسفانه بعضا افرادی این کار را دلیل و توجیه حضور خود در فضای مستهجن و منحرف ابزار تبلیغاتی دشمن مانند توییتر و اینستاگرام و ... دانسته و خود را تبرئه می کنند!!!

حال اینکه این یک استدلال ناقص و مقایسه نادرست است که در این مقاله در پی تبیین این مهم هستم.

یکی از کارهای مهم شهید مطهری نوشتن تعداد محدودی مقاله در دفاع از حقوق زن و فلسفه حجاب در اسلام در مجله زن روز در سالهای 1346 و  1345 و در یک بازه زمانی حدودا یکساله بود ، که هنوز هم مورد بحث است و مخالف و موافق ،هر یک در رد و تأیید آن برای یکدیگر استدلال می آورند.

بنده به عنوان یک مُبلِّغ و طلبه کوچک، لازم دیدم تا در باره این اقدام شهید مطهری توضیحاتی عرض کنم که شاید راه گشا باشد ان شاء الله.

1 . ابتدا درنظر گرفتن جایگاه علمی و معنوی و فوق تخصصی شهید مطهری باید در نظر گرفته شود و به همین راحتی ها هر شخصی نباید خود را در جایگاه ایشان قرار دهد. چگونه ممکن است افرادی مثل بنده خود را با آیت الله مطهری مقایسه کنیم.

تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف      **     مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی

2 . بله آثار شهید مطهری بی استثنا قابل استفاده هستند اما آیا بی استثناء بدون اشکال هم هستند؟ و آیا انتشار مقالات شهید مطهری در نشریه زن روز اشکال دارد؟

به اعتقاد حقیر قطعا همه آثار ایشان قابل استفاده هستند ولی قطعا بدون استثناء بی اشکال نیستند مانند هر اثری از آثار بشری که کم و بیش اشکالاتی به آنها وارد است.

اما در مورد مقالات مذکور،نه خود این مقالات و نه جایگاه انتشارشان اشکالی ندارند، ولی قطعا نمی تواند سندی باشند بر توجیه حضور هر فردی در زمین تحت مدیریت دشمن آن هم بدون شناخت و درک مناسب از وضعیت دشمن و زمینش و ترفندهای متفاوتش در جنگ نرم.

3 . این کار را باید در جو و فضای همان سال 45  و 46 دید و اینکه اقتضای زمان چه بوده؟ حقیقت این است که در آن زمان کسی به طور جدی درباره فضیلت مقام زن و جایگاه و حقوق او در دین ،به صورت جدی وارد میدان نشده بود و دشمن از خلاء موجود کمال استفاده را در جهت دهی افکار دختران جوان به سمت فرهنگ منحط غرب با ابزارمنحرفی مانند هفته نامه زن روز می کرد ، البته در این بین برخوردهای نادرست و افراط گرایانه بعضی از متدینین و تفریط گرایانه برخی روشنفکران غرب زده، مزید علت شده بود.

4 . نکته مهم این است که مقالات شهید مطهری در زن روز را نباید با حضور در رسانه های نفوذی غرب در عصر حاضر مقایسه کنیم چرا که زن روز در آن ایام اولین و تنها رسانه مکتوب و مصوری بود که در پوشش حمایت از زن و با حمایت خاندان سلطنت و دربار،از طرف نفوذی های غرب زده قبح شکنی در موضوع حجاب و پوشش و حیای دختران و زنان را آغاز کرد و عملاً پرچمدار ترویج بی عفتی و فمینیسم رادیکال در ایران و اعلام آغاز علنی تغییر روند مبارزه سخت با حجاب و عفاف در دوره پهلوی اول به جنگ نرم در دوره پهلوی دوم بود، و این شرایط متفاوتی را با فضای مجازی صهیونیستی امروز رقم می زند که در ادامه بیشتر در باره آن توضیح خواهم داد.

5 . مجله زن روز دو تفاوت عمده با ابزار رسانه ای تحت کنترل صهیونیسم در عصر حاضر داشت اول اینکه  یک نشریه داخلی بوده و اصلا ابعاد بین المللی در آن مطرح نبود و دوم اینکه از نظر ابعاد فساد و فحشا مخصوصا در بعد تصویری اصلا قابل مقایسه با ابزار امروزی مانند ماهواره و اینترنت نبوده و نیست بخصوص در سالهای اول انتشار که مقالات استاد شهید هم در همان زمان بوده.

6 . دقت کنید مقالات شهید مطهری در قسمتی از دومین و بخشی از سومین سال تأسیس این هفته نامه درج میشد، زمانی که هنوز قبح شکنی های نشریه، به اوج خود نرسیده بود و شاید بتوانیم بگوییم علت درج مقالات شهید هم همین بود ، یعنی شهید مطهری میدید که این هفته نامه در ابتدای راه بوده و هنوز امیدی به اصلاح آن و مخاطبین آن داشته و از طرف مقابل هم نشریه، در ابتدای راه برای جذب بیشتر و تداوم کار نیاز به حمایت دیدگاه های مختلف و افراد مشهور و عدم مخالفت بخصوص از طرف مذهبیون و متدینین داشت.

در تأیید این نکته مطلبی از کتاب مصلح بیدار _ ج 2، ص 182-181 (مجموعه مصاحبه ها، مقالات، سخنرانیها و ... درباره زندگانی و شخصیت شهید آیة الله مطهری)_ را از زبان حجت الاسلام فلسفی می آورم:

از جمله آثار ارزشمند ایشان، سلسله مقالاتی بود که در رد نظرات و نوشته های نویسندة مجله «زن روز» نوشتند. موضوع از این قرار بود که یکی از قضات دادگستری در مجلة «زن روز» مطالب ناروایی علیه حقوق زن در اسلام به صورت مقالات فرهنگی می نوشت. مرحوم شهید مطهری به منزلم آمد و گفت: مهیا هستم جواب نوشته‌های این قاضی را بدهم. من هم تلفن زدم و آنها پذیرفتند تا مطالبی را که مرحوم شهید مطهری در رد نوشته‌های آن قاضی می‌نویسد، در همان صفحة مجله چاپ کنند. بعدها ایشان مطالب این مقالات را تکمیل و به صورت کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» تنظیم و منتشر کرد.

7 . از بررسی سیر صعودی انحرافات این نشریه از ابتدا تا اواخر سال 1346 که پایان همکاری شهید با آن بود و تا به امروز که هنوز در خارج از کشور و در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر می شود به خوبی علت قطع همکاری شهید مطهری با هفته نامه را می توان فهمید.

برای فهم بهتر نقلی از برادر شهید مطهری آقای محمد علی مطهری، که در کتاب پاره ای از خورشید _ (ص 55-54)که حاوی گفته ها و ناگفته هائی از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری است_ آورده شده ذکر می کنم:

روزی یک نفر آمد و سلام و علیک کرد و به ایشان گفت: مدتی است که دیگر در مجلة «زن روز» چیزی منتشر نمی‌کنید. ایشان گفتند: مدتی لازم دانستم بنویسم، ولی حالا لازم نمی‌دانم.

آن شخص پاکتی پول درآورد و خواست به برادرم بدهد. برادرم گفتند: از همان اول هم من برای پول نمی‌نوشتم که حالا بخواهم برای پول بنویسم. آن موقع وظیفة شرعی می‌دانستم که بنویسم، ولی حالا وظیفة شرعی نمی‌دانم، و اضافه کردند که این پول­ها را جای دیگری خرج کنید.

چه چیز در ابتدا این کار را به عنوان وظیفه شرعی بر عهده شهید مطهری گذاشته بود و چه چیز موجب شد دیگر وظیفه شرعی نباشد؟ واضح است که برای سقوط وظیفه شرعی از عهده مکلّف باید عذر موجه شرعی وجود داشته باشد.

آیا روند تخریبی و ترویج فساد نشریه بیشتر بود؟

ایا مقالات هنگام انتشار دستخوش تحریف و تقطیع میشد؟

آیا ضرر و زیان حضور در آن از نفع و سودش بیشتر بود؟

آیا حضور چهره شاخص و موجهی همچون آیت الله شهید مطهری می نوانست موجب تأیید یک رسانه فاسد و بالا بردن تعداد مخاطب و در نتیجه کمک همه جانبه به آن باشد؟

 

با مطالعه در سیر تاریخی نشریه به خوبی روشن می شود که استاد،به امید تأثیر حداکثری و نفوذ کلام اسلام در دل افراد گریزان از دین، این کار را شروع کردند چنانچه به نقل از حجت الاسلام سعید خسروشاهی در مصلح بیدار، ص397-396 آمده که:

 

قصه را من یک بار در یکی از سفرهای حج -که آقای مهندس معین فر هم حضور داشت و خود از مخالفین سرسخت نوشته شدن این مقالات در مجلة «زن روز» بود - از شهید مطهری پرسیدم. ایشان گفتند: ‌شما که بهتر از من از محتوای مجلة «زن روز» آگاهید. در این مجله مقالاتی منتشر می‌شد که در واقع در تحریف و یا رد تفکر و بینش اسلامی ‌دربارة حقوق زن بود و من به پیشنهاد یک شخصیت روحانی، به عنوان بیان حقایق، مقالاتی نوشتم. این مجله تیراژ وسیعی داشت و در میان اغلب خانواده‌ها رخنه کرده بود. سکوت در مقابل اباطیل آنها غیرمنطقی و حتی غیرمشروع بود. به هر حال من با نوشتن این سلسله مقالات، در واقع در میان خوانندگان آن مجله به نشر حقایق پرداختم و البته اتهامات زیادی نصیب ما شد و همان طور که می‌بینید دوستان هم مخالفت کردند که کار ما نوعی تأیید مجله است. اما توجه نداشتند که من در نقد و رد مطالب مندرج در مجله چیز می‌نوشتم، نه در تأیید محتوای آن.

 این عمل استاد شهید، از باب تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر، قطعا بر عالمان واجد شرایط واجب است ، اما چرا این واجب بعد از حدود یک سال ترک می شود؟
آیا استاد شهید کسی بود که بخاطر سرزنش ملامت گران صحنه را ترک کند؟ که اگر بود همان روزهای اول ترک می کرد.

قطعا یک عالم ربانی و بصیر بعد از مشاهده فریبکاری طرف مقابل و درک فرصت طلبی و کشف سوء استفاده طرف مقابل و مقایسه دو طرف در صورت چربش ضرر این تبلیغ بر فایده اش به سرعت کار را متوقف کرده و به نوع دیگر ادامه می دهد چنانچه حضرت استاد پس از مشاهده سوء استفاده نشریه از نام و شهرتش و مشاهده تأثیر حداقلی در مقابل سوء استفاده حداکثری و بدتر شدن روز به روز وضعیت نشریه، این مقالات را متوقف کردند و مدتی بعد و در سال 1349 این مقالات را کامل نموده و در قالب کتاب (نظام حقوق زن در اسلام) منتشر کردند، که قطعا تأثیر و فراگیری بسیار بیشتری داشته و دارد.

پس نباید بدون درک درست از زمان و شرایط یک موضوع، راجع به آن قضاوت کرد و یا فیلم و کلیپ منتشر نمود.

به اعتقاد بنده و بعد از بررسی جوانب موضوع، کار شهید مطهری کار درست و بجایی بود هم در نوشتن مقالات و هم در توقف نوشتن مقالات و هم در چاپ کتاب نظام حقوق زن در اسلام ،این نشان از درک درست شهید از نیازهای زمان و درک درست از راهبرد دشمن در جنگ نرم بخصوص در بخش فرهنگی و اعتقادی آن و تصمیم به موقع و درست منطبق با شرایط دارد.

گر چه شخصا معنقدم پاسخ شهید به انحرافات مجله زن روز اگر در جایی غیر از خود مجله بود مناسب تر بود.

در عصر ما هم یک زمان اقتضا این بود که متخصصین دارای شرایط در فضای متعلق به دشمن با تمام قدرت شرکت کنند و تمام قد از اسلام و قرآن و مکتب اهل بیت دفاع کرده و تا حد ممکن تبلیغ کنند، شبهات را یافته و به آن پاسخ دهند.چنانچه مقام معظم رهبری در سال 1391 و قبل از فراگیری شبکه های اجتماعی و در زمانی که اتاق های گفتگو ،سایت ها و وبلاگ ها رایج بودند، در جمع خواص و نه در دیدار عمومی، می فرمایند:

ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر می توانیم خودمان را کنار بگیریم؟

 این که یک آقائی در یک گوشه‌ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است. روحانی باید از وجود یک چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش فقه اسلامی است، با همه‌ی وجود استقبال کند. 

بیانات امام خامنه ای در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی –19/07/91

و البته در زمانی دیگر و در زمان رواج شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها که همگی متعلق به دشمنان و نظام سلطه هستند ،باید نوع حضور متفاوت شود و با شناخت شیوه های نوینِ جنگ ،نه فقط دفاع بلکه با آرایش جنگی به حمله و ابزار حمله در جنگ نرم و ویژگی های آن هم توجه شود.که در این باره فرمایشات بسیار مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار راهگشا خواهد بود:

1 . «وَمِن رِباطِ الخَیل‌» یعنی ابزار؛ ابزار بایستی ابزار پیشرفته باشد. ما در زمینه‌ی مسائل ابزار، در دوران حکومت طاغوت، هم وابسته بودیم، هم عقب‌مانده بودیم، هم نابلد بودیم؛ بعضی از چیزها را داشتیم امّا بلد نبودیم از آنها استفاده کنیم! خصوصیّت حاکمیّت طاغوت همینها است. ابزار بایستی پیشرفته باشد؛ بایستی ناوابسته باشد؛ ابزار مال خود شما باید باشد؛ خود شما بایستی ابزار را به وجود آورده باشید، تولید کرده باشید، ابداع کرده باشید؛ به معنای حقیقی کلمه مالک ابزار باید باشید. [ابزار] به‌روز باید باشد. یک ابزاری است که از دَه سال قبل مورد استفاده قرار میگیرد، امروز ممکن است به درد نخورد؛ ببینید امروز چه چیزی لازم داریم. در مورد ابزار بایستی به‌روز باشید. ابزار بایستی متنوّع باشد؛ [متناسب با] زمین و آسمان و فضا و دریا و مرز و درون قلب کشور، همه جا؛ و ابزار اطّلاعاتی و ابزار عملیّاتی و همه جور ابزار. تنوّع در ابزار هم جزو چیزهایی است که بایستی مورد توجّه باشد. مسئله‌ی فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است؛ مسئله‌ی بازی جنگ، امروز جزو ابزارها است؛ به اینها بایستی توجّه کنید. پس بنابر‌این آن «قوّه»، این هم «ابزار»؛ هر چه میتوانید -مَا استَطَعتُم- بایستی در این زمینه‌ها خود را آماده کنید.

بیانات امام خامنه ای در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌حسین(علیه السلام)_ 98/07/21

 

2 . باید با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه‌ی فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم...

لازمه‌ی حضور فعال و تأثیرگذار در فضای مجازی، «تمرکز در تصمیم‌گیری»، «جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان»، «هماهنگی میان دستگاه‌ها» و «پرهیز از موازی‌کاری و تعارض» است...گسترش صنایع مرتبط با فناوری ارتباطات از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، تأثیر بالایی در اشتغال‌زایی و تحول در اقتصاد کشور خواهد داشت.

دیدار رئیس و اعضای شورای‌ عالی فضای مجازی با رهبر معظم انقلاب – 16/06/94

 

3 . تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطه‌ی مقابل استقلال فرهنگی است. امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار می کند؛ همین مسئله‌ی مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. بنده با این حرف نمی خواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها ابزارهایی هستند که می توانند مفید واقع بشوند امّا سلطه‌ی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمی توانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همین‌جور است، فضای مجازی هم همین‌جور است، دستگاه‌های اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همین‌جور است، اینها را نمی شود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطه‌ی فرهنگی دشمن است.

بیانات در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) – 14/03/95

 

4 . ما هیئتهای اندیشه‌ورز لازم داریم. کجا؟ در دو نقطه: یکی در رأس، یکی در لایه‌ها. لایه‌های گوناگون بسیج فراوان است. همین که حالا این بچّه‌ها اینجا می گویند ما شوق داریم و ما را بفرستید و چرا نمی فرستید، همان جنگ سخت است؛ از جنگ سخت که احتیاج دارد به هیئت اندیشه‌ورز برای ترسیم و تعیین حدود این کار که چه کسی برود، کِی برود، چه‌جوری برود؛ تا جنگ نرم که جنگ نرم یک عرصه‌ی بسیار وسیعی است و روزبه‌روز هم با گسترش این فضای مجازی دارد گسترده‌تر می شود و خیلی هم خطرناک‌تر از جنگ سخت است -یعنی در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده می شوند، [ولی] روحها پرواز می کنند و میروند به بهشت؛ [امّا] در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار می شوند و سالم می مانند، [ولی] روح ها می روند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است- هیئت اندیشه‌ورز لازم دارد.

 بیانات در دیدار بسیجیان – 03/09/95

 

5 . توصیه های مهم در حکم اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی – 14/06/94

 

۱- انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌ منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی.

۲- تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی در جهت تحقق تصمیمات آن شورا با وظایف: رصد وضعیت جاری فضای مجازی و پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات در این فضا در سطح ملی و بین‌المللی، ‌ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذیربط در ابعاد علمی، فنی، ‌اقتصادی، ‌بازرگانی، ‌حقوقی، انتظامی، ‌امنیتی و دفاعی مرتبط با فضای مجازی و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها و بخش‌های ذی‌ربط در چارچوب مصوبات شورای عالی.

۳- ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه.

۴- اهتمام ملی و همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، ‌متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور.

۵- تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن.

۶- اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان در این عرصه.

۷- ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه.

۸- احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب و کار مرتبط با فناوری‌های مجازی و بهره‌گیری از فرصت‌های اشتغال‌زایی و نیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه.

۹- توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی – ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه و جلب مشارکت‌های مردمی و بکارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه.

۱۰- تدوین و تصویب نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی.

به اعتقاد شما با روند کنونی و با ابزارهای کاملا وابسته خارج از کنترل و سانسورچی صهیونیست که به هیچ وجه کار انقلابی و مؤمنانه را در زمین و ابزار خود برنتافته و با فیلتر حبابی و غیر حبابی و علنی در آنها، اجرای این دستورات عملی است؟ یا باید با حضور به موقع و هوشمندانه و با شرایط و خروج هوشمندانه و ادامه مسیر در جبهه متفاوت و با ابزار تولید داخل و پیشرفته و تحت مدیریت خودی، زمینه پیروزی حق بر باطل را در جنگ نرم فراهم آورد که البته به معنای نفی حضور هوشمندانه و با شرایط برخی از افراد متخصص و متعهد در زمین دشمن جهت مبارزه هوشمند با او نیست.

و السلام علی من التبع الهدی 

ابراهیم سامانی

اختصاصی نشریه قرآنی سراج منیر

  • ابراهیم سامانی

فضای مجازی

پاسخ به شبهات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی