عشق علی بن ابی طالب علیه السلام
يكشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۰۴ ب.ظ
1. قال رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم قَالَ: لَوِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَى حُبِ عَلِیِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ النَّار.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اگر همه مردم علی بن ابی طالب را دوست می داشتند خدا آتش جهنم را نمی آفرید.
2. قال رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم یَقُولُ إِنَّ فِی عَلِیٍّ خِصَالًا لَوْ کَانَتْ وَاحِدَةٌ مِنْهَا فِی جَمِیعِ النَّاسِ لَاکْتَفَوْا.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: قطعا در علی علیه السلام صفات و ویژگی هایی وجود دارد که اگر یکی از آنها در همه مردم بود برایشان کافی بود.
3. بِهَا فَضْلًا قَوْلُهُ صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ وَ قَوْلُهُ ص عَلِیٌّ مِنِّی کَهَارُونَ مِنْ مُوسَى وَ قَوْلُهُ ص عَلِیٌّ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ وَ قَوْلُهُ عَلِیٌّ مِنِّی کَنَفْسِی طَاعَتُهُ طَاعَتِی وَ مَعْصِیَتُهُ مَعْصِیَتِی وَ قَوْلُهُ حَرْبُ عَلِیٍّ حَرْبُ اللَّهِ وَ سِلْمُ عَلِیٍّ سِلْمُ اللَّهِ وَ قَوْلُهُ وَلِیُّ عَلِیٍّ وَلِیُّ اللَّهِ وَ عَدُوُّ عَلِیٍّ عَدُوُّ اللَّهِ وَ قَوْلُهُ عَلِیٌّ حُجَّةُ اللَّهِ وَ خَلِیفَتُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ قَوْلُهُ حُبُ عَلِیٍ إِیمَانٌ وَ بُغْضُهُ کُفْرٌ وَ قَوْلُهُ حِزْبُ عَلِیٍّ حِزْبُ اللَّهِ وَ حِزْبُ أَعْدَائِهِ حِزْبُ الشَّیْطَانِ وَ قَوْلُهُ عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَهُ لَا یَفْتَرِقَانِ حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ وَ قَوْلُهُ عَلِیٌّ قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ قَوْلُهُ مَنْ فَارَقَ عَلِیّاً فَقَدْ فَارَقَنِی وَ مَنْ فَارَقَنِی فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَوْلُهُ شِیعَةُ عَلِیٍّ هُمُ الْفَائِزُونَ یَوْمَ الْقِیَامَة
فضایل علی علیه السلام از قول رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هر که من بودم مولاى او پس على (علیه السلام) مولاى اوست.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که على (علیه السلام) از من است و من از اویم.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که على (علیه السلام) از من است همچون نفس من طاعت او طاعت من است و معصیت و نافرمانبردارى او معصیت من است.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که نسبت على (علیه السلام) به من چون نسبت هارون است برای موسی.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که جنگ على (علیه السلام) جنگ خداست و صلح على صلح خداست.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که دوست على (علیه السلام) دوست خداست و دشمن على دشمن خداست.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که على (علیه السلام) حجت خداست و خلیفه اوست بر بندگان او.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که محبت على (علیه السلام) ایمانست و بغض او کفر است.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که لشکر على (علیه السلام) لشکر خداست و لشکر دشمنان على لشکر شیطانست.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که على (علیه السلام) با حق است و حق با اوست جدا نمیشوند از یک دیگر تا وارد شوند بر من در حوض کوثر.
و قول او (صلی الله علیه و آله و سلم) که على (علیه السلام) قسمتکننده بهشت و دوزخ است.
و باز فرمود هر که از علی (علیه السلام) جدا شود حتما از من جدا شده و هر که از من جدا شود قطعا از خدای عز و جل فاصله گرفته و جدا شده.
و فرمود شیعه على (علیه السلام) همان رستگارانند در روز قیامت.
4. قَالَ: عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ بَیْنَا أَنَا عِنْدَ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله و سلم) فِی مَسْجِدِهِ بَعْدَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ، وَ عِنْدَهُ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِهِ إِذَا انْقَضَّ نَجْمٌ فَقَالَ: مَنِ انْقَضَّ هَذَا النَّجْمُ فِی حُجْرَتِهِ فَهُوَ الْوَصِیُّ مِنْ بَعْدِی، فَوَثَبَتِ الْجَمَاعَةُ، فَإِذَا النَّجْمُ قَدِ انْقَضَّ فِی حُجْرَةِ عَلِیٍّ فَقَالُوا: لَقَدْ ضَلَّ مُحَمَّدٌ فِی حُبِ عَلِیٍ. فَأَنْزَلَ اللَّهُ وَ النَّجْمِ إِذا هَوى، ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوى.
ابن عباس گفت: زمانی در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بهمراه جمعی از اصحاب نزد ایشان بودم بعد از نماز عشاء که ناگهان ستارهاى فرود آمد، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: این ستاره در خانه هر کس فرود آید او خلیفه من پس از من است. پس جماعت بسرعت بلند شدند و دیدند که در منزل علىّ بن ابى طالب (علیه السلام) فرود آمده است. گروهى از مردم گفتند: محمد در محبت على سرگشته است، پس خدا این آیه را نازل کرد: النجم 7-1 « وَ النَّجْمِ إِذا هَوى ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوى وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحى عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوى ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوى وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى».
سوگند به ستاره چون فرود آید که یار شما نه گمراه شده و نه سرگشته است و از روى هوس سخن نمىگوید، بلکه آن به جز و حیى که وحى مىشود سخن نمی گوید، او را فرشته نیرومند آموخته است، توانمندى که راست ایستاد و او بر افق بالا بود.
5. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) : ذِکْرُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عِبَادَةٌ .
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : ذکر و یاد علی بن ابی طالب عبادت است.
6. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) عَلِیٌّ خَیْرُ الْبَشَرِ فَمَنْ أَبَى فَقَدْ کَفَرَ وَ مَنْ رَضِیَ فَقَدْ شَکَرَ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :امیرالمؤمنین (بعد از پیغمبر) بهترین بشرها است! هرکس امتناع کند و نپذیرد،کفران نعمت کرده است وهرکس ولایت مولا علی(علیه السلام) را (با دل و جان و عملش) پذیرفت، شکر (خدای متعال) را به جای آورده است. (بحارالانوار/ج38/ص7)
7. فرمایش رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله که فرمود: حبّ علىّ ابن ابى طالب یأکل السّیّئات کما تأکل النّار الحطب.
دوستى علىّ ابن ابى طالب علیه السلام بدیها را نابود مىسازد چنانکه آتش هیزم را از بین مى برد.
------------------------------
1. بشارة المصطفى لشیعة المرتضى (ط - القدیمة) ؛ ج2 ؛ ص75
2. جامع الأخبار(للشعیری) ؛ ؛ ص12
3. جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 13
4. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ؛ ج2 ؛ ص280
5. مائة منقبة من مناقب أمیر المؤمنین و الأئمة ؛ ؛ ص136
6. مائة منقبة من مناقب أمیر المؤمنین و الأئمة ؛ ؛ ص129 ص138
7. ترجمه و شرح نهج البلاغة (فیض الإسلام) ؛ ج3 ؛ ص471
-----------------
اختصاصی سراج منیر