فرشته های مراقب
بسم الله الرحمن الرحیم
الرعد : 11 لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ
براى انسان مامورانى است که از جلو رو و از پشت سرش، او را به فرمان خدا حفاظت مى کنند، و خدا نعمتى را که نزد گروهى هست تغییر ندهد، تا آنچه را که ایشان در درونشان هست تغییر دهند، و چون خدا براى گروهى (که درونشان را تغییر داده و بد شده اند) بدى بخواهد هیچکس نمى تواند جلو آن را بگیرد و براى ایشان غیر از خدا اداره کنندها ى نیست .
تفسیر نمونه
در آیات گذشته خواندیم که خدا بحکم عالم الغیب و الشهادة بودن، از پنهان و آشکار مردم با خبر و همه جا حاضر و ناظر است.
در آیه مورد بحث اضافه مى کند که خداوند علاوه بر این حافظ و نگاهبان بندگان خود نیز مى باشد:" براى انسان مامورانى است که پى در پى از پیش رو، و پشت سر او قرار مى گیرند و او را از حوادث حفظ مى کنند" (لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ)
اما براى اینکه کسى اشتباه نکند که این حفظ و نگاهبانى بى قید و شرط است و انسان مىتواند خود را به پرتگاهها بیفکند و دست به هر ندانم کارى بزند و یا مرتکب هر گونه گناهى که مستوجب مجازات و عذاب است بشود و باز انتظار داشته باشد که خدا و ماموران او حافظ وى باشند اضافه مى کند که:" خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتى را تغییر نمى دهد مگر اینکه آنها تغییراتى در خود ایجاد کنند"! (إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ).
و باز براى اینکه این اشتباه پیش نیاید که با وجود ماموران الهى که عهده دار حفظ انسان هستند، مساله مجازات و بلاهاى الهى چه معنى دارد، در پایان آیه اضافه مى کند که" هر گاه خداوند به قوم و جمعیتى اراده سوء و بدى کند هیچ راه دفاع و بازگشت ندارد" (وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ).
" و هیچ کس غیر خدا نمى تواند والى و ناصر و یاور آنها باشد" (وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ).
به همین دلیل هنگامى که فرمان خدا به عذاب و مجازات یا نابودى قوم و ملتى صادر شود، حافظان و نگهبانان دور مى شوند و انسان را تسلیم تقدیر مى کنند!
***********************************************
البته همونطور که می دونید فرشته های دیگری کنار و اطراف هر انسانی مشغول نوشتن اعمال انسان هستند.
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره انفطار
وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ لحََفِظِینَ(10)
کِرَامًا کَاتِبِینَ(11)
یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ(12)
و بىتردید بر شما نگهبانانى گماشتهاند
بزرگوارانى نویسنده
که آنچه را [از خیر و شر] انجام مىدهید، مىدانند [و ضبط مىکنند.]
***
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره ق
إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ (17)
مَّا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ (18)
[یاد کن] دو فرشته اى را که همواره از راست و از چپ ، ملازم انسان هستند و همه اعمالش را دریافت کرده و ضبط مى کنند.
انسان هیچ سخنى را نمى گوید جز اینکه نزد آن [براى نوشتن و حفظش] نگهبانى آماده است.
***
خلاصه دورمون خیلی شلوغه مواظب کارامون باشیمو خدارو بخاطر همه مهربونی ها و نعمتهاش شکر کنیم
قَالَ اسْتَعْبَدَهُمْ بِذَلِکَ وَ جَعَلَهُمْ شُهُوداً عَلَى خَلْقِهِ لِیَکُونَ الْعِبَادُ لِمُلَازَمَتِهِمْ إِیَّاهُمْ أَشَدَّ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ مُوَاظَبَةً وَ عَنْ مَعْصِیَتِهِ أَشَدَّ انْقِبَاضاً وَ کَمْ مِنْ عَبْدٍ یَهُمُّ بِمَعْصِیَةٍ فَذَکَرَ مَکَانَهَا فَارْعَوَى وَ کَفَّ فَیَقُولُ رَبِّی یَرَانِی وَ حَفَظَتِی بِذَلِکَ تَشْهَدُ وَ إِنَّ اللَّهَ بِرَأْفَتِهِ وَ لُطْفِهِ أَیْضاً وَکَّلَهُمْ بِعِبَادِهِ یَذُبُّونَ عَنْهُمْ مَرَدَةَ الشَّیَاطِینِ وَ هَوَامَّ الْأَرْضِ وَ آفَاتٍ کَثِیرَةً مِنْ حَیْثُ لَا یَرَوْنَ بِإِذْنِ اللَّهِ إِلَى أَنْ یَجِیءَ أَمْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
امام صادق علیه السلام فرمود: آن فرشته ها در این کار دستور خدا را اطاعت می کنند و وخدا آنها را شاهدانى بر خلق خود قرار داده، تا بندگان در پرتو همراهی اینان بیشتر مواظب طاعت خدا، و پرهیز از معصیت باشند، و چه بسیار بندگانى که قصد گناهى مى کنند و با توجّه به آن دو دست کشیده و مى گویند:
«خدایم مرا مى بیند و دو نگهبانم بر آن شاهدند»، و بى شکّ خداوند از روی مهربانی و لطف خود اینها را مراقب بندگان قرار داده، تا از آدمى را از حمله های شیطان و جانوران زمینى و آفتهاى بسیارى که نمى بینند- به اذن خداوند- دور کنند- تا امر خدایى (مرگ) برسد.
بحار الأنوار (ط - بیروت) / ج5 / ص323 / باب 17
- ۹۴/۱۱/۰۵