نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ

چهارشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ق.ظ
 مذاکرات هسته ای از منظر قرآن و روایات

خدای متعال می فرماید: «فقاتِلوا اولیاءَ الشیطان انِّ کید الشیطان کانَ ضعیفا» (نساء: 76) حضرت امام قدس سره فرمودند: «امریکا شیطان بزرگ است.» این یک شعار صرفا سیاسی نبود؛ یعنی سیاست های امریکا سیاست های شیطانی است , و بهتر و بیشتر از خود ابلیس سیاستهای شیطانی را پیش می برد پس هر کسی هم که از امریکا و یا اسرائیل حمایت یا پیروی کند دوست ، پیرو و اولیای شیطان است چرا که در واقع از سیاست های شیطانی پی روی می کند. فرمان خدای متعال مقابله با اولیاء و دوستان و دنباله روان شیطان است و از آیه بر می آید که در صورت مقابله هوشمندانه و خالصانه و با توکل پیروزی حتمی است حتی اگر در ظاهر و در مراحل اولیه چنین به نظر بیاید که پیروزی در مقابل شیطان با اینهمه قدرت نظامی و مادی کار غیر ممکنی است ، چرا که می فرماید «انِّ کید الشیطان کانَ ضعیفا» قطعا کید و فریب شیطان ضعیف است چنانچه نمونه های این مطلب در طول تاریخ فراوان بوده همانند پیروزی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بدون نفرات و امکانات زیاد بر کفار و مشرکین متمول و تا دندان مسلح و یا پیروزی مردم انقلابی ایران اسلامی که با دست خالی و با رهبری امام خمینی رحمة الله علیه در برابر انبوهی از نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی و با پشتیبانی بی دریغ  مادی و معنوی قدرتهای بزرگ دنیا پیروز شدند. بله چرا بعد از این نمونه ها و نمونه های فراوان دیگر در طول تاریخ ، هنوز بعضی ها به تصور اینکه با آمریکا و اعوان و انصارش نمی شود در افتاد به خواری و ذلت مذاکرات بیهوده آن هم با اینهمه تحقیر و تهدید و توهین تن داده اند. آیا پیروزی حزب الله و غزه را در چند جنگ متوالی در برابر یکی از قدرتمندترین ارتشهای دنیا  و حتی پیروزی جوانان انقلابی ایران اسلامی را در هشت سال دفاع مقدس در بربابر همه قدرتهای بزرگ را از یاد برده اند شاید اینها به گوششان نخورده یا اینکه درک و فهم و خرد را به کار نبسته اند که خدای متعال فرمود :

الحشر : 2   «هُوَ الَّذی أَخْرَجَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مِنْ دِیارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ یَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فی‏ قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ»

اوست که کافرانِ از اهل کتاب را در نخستین بیرون راندن دسته جمعى از خانه‏هایشان بیرون راند. [شما اهل ایمان‏] رفتنشان را گمان نمى‏بردید، و خودشان پنداشتند که حصارها و دژهاى استوارشان در برابر خدا [از تبعید و در به درى آنان‏] جلوگیرى خواهد کرد ولى [اراده کوبنده‏] خدا از آنجا که گمان نمى‏کردند به سراغشان آمد و در دل‏هایشان رعب و ترس افکند به گونه‏اى که خانه‏هایشان را به دست خود و به دست مؤمنان ویران کردند. پس اى صاحبان بینش و بصیرت! عبرت گیرید.

آیا مجموعه قلعه های مستحکم  یهودیان بنی نظیر با آن عظمت و امکانات و تجهیزات و قدرت و شوکت با اراده الاهی و به دست مسلمانان بی امکانات و از نظر ظاهری ضعیف از بین نرفت ؟ اینجاست که انسان به یاد این حکمت نورانی از امیرالمومنین علی علیه السلام می افتد که فرمودند : مَا أَکْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَار. چه فراوان است عبرتها، و چه اندک‏اند عبرت گیران!

نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ؛ ص528
 

حال با توجه به این مبانی، چه طور می توانیم با اولیاء الشیطان سرمیز مذاکره بنشینیم و گفت وگو کنیم

آیا واقعا نمی دانند یا خود را به ندانستن زده اند که طرف مقابل دردش مذاکره و مساله هسته ای نیست بلکه به فرموده قرآن کریم آنها هنگامی دست از شما بر می دارند که ما دست از خدا و قرآن و اهل بیت و همه دینمان برداریم و بنده حرف گوش کن آنها شویم آنجا که خدای متعال در آیه 2و1 سوره ممتحنه به همه ما اینچنین می فرماید:

الممتحنة : 1   «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاکُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّکُمْ إِنْ کُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فی‏ سَبیلی‏ وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتی‏ تُسِرُّونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبیلِ»

اى اهل ایمان! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود مگیرید، شما با آنان اظهار دوستى مى‏کنید، در حالى که آنان به طور یقین به آنچه از حق براى شما آمده (قرآن و رسول) کافرند، و پیامبر و شما را به خاطر ایمانتان به خدا که پروردگار شماست [از وطن‏] بیرون مى‏کنند، [پس آنان را دوستان خود مگیرید] اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنودیم بیرون آمده‏اید [چرا] مخفیانه به آنان پیام مى‏دهید که دوستشان دارید؟ در حالى که من به آنچه پنهان مى‏داشتید و آنچه آشکار کردید داناترم، و هر کس از شما با دشمنان من رابطه دوستى برقرار کند، مسلماً از راه راست منحرف شده است‏

الممتحنة : 2   «إِنْ یَثْقَفُوکُمْ یَکُونُوا لَکُمْ أَعْداءً وَ یَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ»

اگر بر شما چیره شوند، دشمنانتان خواهند بود، و دست‏هایشان را [به اسارت، آزار و کشتن‏] و زبان‏هایشان را به [بدگویى، تحقیر و ناسزا] بر ضد شما مى‏گشایند، و آرزو دارند که اى کاش شما هم کافر شوید.

  • ابراهیم سامانی

مقالات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی