نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

قرآن نور است

شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۲، ۰۴:۴۷ ق.ظ

 

قسمتی از بیانات امام خامنه ای در مراسم اختتامیه‏ى مسابقات بین المللی قرآن کریم    ۱۴ / 10/ 1373

بسم الله الرّحمن الرّحیم‏

خدا را شاکر و سپاسگزاریم که بحمد اللّه در این دوره هم، این گردهمایى به بهترین وجه انجام شد. جاى خوشوقتى است که هر سال، یک‏قدم جلوتر مى‏رویم. البته من به شما برادران و خواهران عزیز عرض کنم که ما سالها از قرآن دور ماندیم. سلاطین ظالم و حکّام بیگانه از قرآن، سالهاى متمادى این کشورِ قرآن را از قرآن دور نگه داشتند. حقّاً ما عقب‏افتادگى داریم. لذا سالى یک‏قدم، کافى نیست.

عزیزان من! قرآن نور است و حقیقتاً دل و روح را روشن مى‏کند.۱ اگر با قرآن انس پیدا کنید، مى‏بینید که دل و جان شما نورانى مى‏شود. به برکت قرآن بسیارى از ظلمات و ابهامها از قلب و روح انسان زدوده مى‏شود. آیا این بهتر نیست؟ «یخرجهم من الظّلمات الى النّور». به‏وسیله‏ى قرآن است که خداى متعال مى‏فرماید: «الله ولىّ الّذین آمنوا یخرجهم من الظّلمات الى النّور». به برکت قرآن است که انسان از ظلمات اوهام، اشتباهات، خطاها و غلطها، به نور هدایت راه پیدا مى‏کند. قرآن، کتاب معرفت است. ما در زمینه‏ى زندگى، در زمینه‏ى آینده، در زمینه‏ى تکلیف کنونى، در زمینه‏ى هدف از بودن و در بسیارى از زمینه‏هاى دیگر، خیلى از مسائل را نمى‏دانیم. بشر مشحون به جهالت‏هاست و قرآن براى انسان معرفت مى‏آورد.

قرآن کتاب نور، کتاب معرفت، کتاب نجات، کتاب سلامت، کتاب رشد و تعالى و کتاب قرب به خداست. ما این خصوصیات را چه وقت از قرآن به دست مى‏آوریم؛ برادران عزیز؟ همین که قرآن را در جیبمان بگذاریم کافى است؟ اینکه در هنگام سفر، از زیر قرآن رد شویم کافى است؟ امروز من مى‏گویم، اینکه ما در جلسه‏ى تلاوت قرآن شرکت کنیم کافى است؟ اینکه حتى قرآن را با صداى خوش تلاوت کنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم کافى است؟ نه. چیز دیگرى لازم دارد. آن چیست؟ آن تدبّر در قرآن است. باید در قرآن تدبّر کرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما مى‏خواهد که تدبّر کنیم.۲ عزیزان من! اگر ما یاد گرفتیم که با قرآن به صورت تدبّر، انس پیدا کنیم، همه‏ى خصوصیاتى که گفتیم حاصل خواهد شد. ما هنوز خیلى فاصله داریم؛ پس باید پیش برویم. اینکه شما مى‏بینید از اوّلِ انقلاب تا امروز، مسئولین و دلسوزان کشور، قرآن را در تلاوت، در حفظ و در تعقیبِ مراسم مربوط به قرآن مطرح کرده‏اند، براى این است که ما به آنجا نزدیک شویم. البته تلاوت قرآن با صداى خوش، کار بسیار خوبى است.۳ روایت دارد که امام سجّاد علیه‏السّلام- هم در باره‏ى امام سجّاد علیه‏السّلام دارد، هم در باره‏ى امام باقر علیه‏السّلام- وقتى تلاوت مى‏کردند، کسانى که از نزدیک محل تلاوت ایشان مى‏گذشتند، زانوهایشان مى‏لرزید و سست مى‏شد و نمى‏توانستند حرکت کنند. مى‏ایستادند تلاوت قرآن را گوش مى‏کردند و وقتى حظّ خودشان را مى‏بردند، به راهشان ادامه مى‏دادند. تلاوت قرآن با صوت خوش و با آداب که شیوه‏ى خاصى دارد، موسیقى خاصى دارد، روش خاصى دارد، امور لازمى است. این‏ها انسان را نزدیک مى‏کند؛ اما کافى نیست. اگر بخواهیم تشبیه کنیم، این‏طور مى‏گوییم: قرآن را به صورت بناى مُعْظمى، داراى سالنها و حجره‏ها و زوایاى گوناگون و اعماق فراوان در نظر بگیرید. این عمارت وسیع و عظیم، سردر و مدخلى دارد. اگر آن مدخل را زیبا ساختیم، مردم براى ورود در آن عمارت، تشویق مى‏شوند. مدخلِ آن بناى رفیع، همین تلاوت‏هاى زیبایى است که اینجا خواندند. کاشى‏کارى دَمِ در، این تلاوت است. حال وارد شوید. این کاشى‏کارى، بسیار لازم است. این زیباسازىِ تلاوت، امر لازمى است. لذاست که بنده تشویق و تقدیر مى‏کنم. یعنى از کسانى که با خوب خواندنشان قرآن را در دلهاى ما شیرین و در چشمهاى ما زیبا مى‏کنند، تجلیل مى‏کنم‏.

----------------------------------------------

۱.یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبینا. (نساء/۱۷۴)

اى مردم، در حقیقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است، و ما به سوى شما نورى تابناک فرو فرستاده‏ایم

۲.کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْباب.(ص/۲۹)

[این‏] کتابى مبارک است که آن را به سوى تو نازل کرده‏ایم تا در [باره‏] آیات آن بیندیشند، و خردمندان پند گیرند.

۳.وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً .(مزمل/۴)

وقرآن را با ترتیل(شمرده زیبا و منطبق بر معنی)  بخوان آن هم چه ترتیلی.

 به امید انس هر چه بیشتر با قرآن - دعا کنید واقعا با قرآن انس بگیریم.

 

  • ابراهیم سامانی

سخنان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی