قرائت نماز (قسمت سوم)
بررسی مسایل مربوط به صحت قرائت نماز (قسمت سوم)
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمان الرحیم
2. برخی از ادله فتوای فقها در باره رعایت مخارج حروف و برخی از نکات تجویدی دیگر در نماز:
در این بخش برخی از ادله فتوای فقها در باره رعایت مخارج حروف و برخی از نکات تجویدی دیگر را - که در واقع بخاطر تاکید فراوان آیات و روایات درباره رعایت عربی تلفظ نمودن الفاظ قرآن با هدف تفکر بیشتر و جلو گیری از تحریف لفظی و معنوی قرآن است - در حد اختصار بیان می کنیم .
آیات
1.«بِلِسانٍ عَرَبِیٍ مُبینٍ» شعراء/195
آن را به زبان عربى آشکار (نازل کرد).
2.«وَ هذا لِسانٌ عَرَبِیٌ مُبینٌ» نحل/103
و (زبان) این (قرآن)، زبان عربى آشکار است.
3.«إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» یوسف/2
ما آن را قرآنى عربى نازل کردیم، شاید شما بیندیشید .
4.«وَ کَذلِکَ أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا» طه /113
و این گونه آن را قرآنى عربى [فصیح و گویا] نازل کردیم.
5.«قُرْآناً عَرَبِیًّا غَیْرَ ذی عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» زمر/28
قرآنى است فصیح و خالى از هر گونه کجى و ناراستی ، شاید آنان پرهیزگارى پیشه کنند.
6.«وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ قُرْآناً عَرَبِیًّا» شوری /7
و بدین گونه قرآن عربى به سوى تو وحى کردیم .
7.«کِتابٌ فُصِّلَتْ آیاتُهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ» فصلت/3
کتابى است که آیات آن، به روشنى بیان شده. قرآنى است به زبان عربى براى مردمى که میدانند.
8.«وَ هذا کِتابٌ مُصَدِّقٌ لِساناً عَرَبِیًّا لِیُنْذِرَ الَّذینَ ظَلَمُوا وَ بُشْرى لِلْمُحْسِنینَ» احقاف/12
و این [قرآن] کتابى است به زبان عربى که تصدیق کننده [موسی و کتابش] است، تا کسانى را که ستم کرده اند هشدار دهد و براى نیکوکاران مژده اى باشد.
روایات:
1. امام صادق (علیه السلام): تَعَلَّمُوا الْعَرَبِیَّةَ فَإِنَّهَا کَلَامُ اللَّهِ الَّذِی کَلَّمَ بِهِ خَلْقَهُ . امام صادق (علیه السلام): مىفرماید: زبان عربى را یاد بگیرید که آن کلام خداست که با آن با خلق خود سخن گفته است.
وسائل الشیعة / ج17 ، باب ما ینبغی تعلمه و تعلیمه من العلوم و ما لا ینبغی ..... ص : 326
2. امام صادق (علیه السلام): أَعْرِبِ الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ عَرَبِیٌ .
حضرت صادق (علیه السلام): فرمود: قرآن را با اعراب درست بخوانید زیرا که قرآن عربى است.
الکافی (ط - دارالحدیث) / ج2 ص/615
نکته :
فوایدعربی خواندن بخصوص در منابع اصیل دین مقدس و نورانی اسلام تا حدی مهم است که اهل بیت (علیهم السلام) در باره روش خواندن روایات نیز توصیه به درست و عربی خواندن کرده اند چه رسد به آیات خدا آن هم در نماز .
3. امام صادق (علیه السلام) : «أَعْرِبُوا حَدِیثَنَا فَإِنَّا قَوْمٌ فُصَحَاءُ».سخن ما را با اعراب درست و عربی بخوانید زیرا ما مردمی هستیم که فصیح سخن می گوییم .
الکافی (ط - دارالحدیث) / ج1 / ص / 126
توجه :
از این ایات و روایات بخوبی اهمیت فراگیری قرآن به زبان عربی بخصوص در نماز آشکار می شود که این اهمیت در باره مبلغین و روحانیت معزز و معظم قطعا چندین برابر سایرین خواهد بود و این امر در واقع از امور بدیهی است . این موضوع آن اندازه مهم است که فقهای بزرگوار و مراجع معظم تقلید رعایت مخارج حروف را که بخش حیاتی درست خواندن قرآن است در نماز واجب می دانند که در بخش بعد برای روشن تر شدن اهمیت بحث فتوای مراجع بزرگوار را خواهیم آورد.
در واقع یکی از جنبه های اعجاز قرآن حکیم همین جنبه لفظی و صوتی است (یعنی چه متنی از متون مختلف دارای این همه تاکیدهای ویژه هستند کدام متن این اندازه به خواندن آن سفرش شده ؟ کدام متن در روش خواندن آن اینهمه نکات مهم بیان شده ؟ و چه کسی را یارای آوردن چنین معجزه ی جاویدی است جز خدای یگانه ).
نوع استفاده حضرات معصومین (علیهم السلام) در بکارگیری از قرآن در همه ابعاد آن و در بعد جذب و تبلیغ در این زمان برای مبلغین گرامی ، می تواند بسیار راه گشا و الگوی کاملی باشد.
به امید روزی که بار دیگر عرصه حوزه و تبلیغ و سربازی امام زمان (علیه السلام) پر از نور و عطر خوش قرآن و عترت (علیهم السلام)شود.
ان شاءالله ادامه دارد...