نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

معرفی کتاب المحاسن

دوشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۱۵ ب.ظ

بسم الله الرحمان الرحیم

معرفى اجمالى‏ کتاب المحاسن‏

 

« المحاسن»، به زبان عربى، تألیف ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقى است. کتاب، مشتمل بر روایات متعدد و متنوع در موضوعات گوناگون است.

شیخ صدوق، این کتاب را یکى از منابع مورد اطمینان و مشهور در میان فقهاى شیعه مى‏ داند.

ابن ادریس، آن را یکى از اصول روایى مورد اعتماد شیعه مى‏ خواند.

قاضى نور اللّه شوشترى، از آن، به ‏عنوان پنجمین کتاب معتبر شیعه و در ردیف کتب اربعه (کافی ، تهذیب ، استبصار، من لا یحضر) سخن مى ‏راند.(کتب اربعه چهار کتاب اصلی در بحث روایات و منبع مهمی در استخراج احکام بشمار می آیند.)


معرفی نویسنده محاسن

ولادت‏

شیخ ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بن عبد الرحمن بن محمد بن على برقى، از راویان حدیث و از فقهاى بزرگ شیعه و از یاران ائمه علیهم السلام به شمار مى ‏آید.

احمد در روستاى «برق‏ رود» از توابع شهر قم به دنیا آمد.

شخصیت

وى از شخصیت‏هاى برجسته راویان شیعه در قرن سوم هجرى به شمار مى‏ آید و بسیارى از احادیث شیخ صدوق و شیخ کلینى به ایشان برمى‏ گردد.

همانگونه که محدث نورى مى‏ فرماید:« شیخ طوسى و نجاشى احمد را عالمی موثق و مورد اطمینان دانسته‏ اند». او از ارزشمندترین راویان شیعه به شمار مى ‏آید و بسیارى از علما و فقهاى بزرگ شیعه که مجموعه ‏هاى روایتى نگاشته‏ اند از او روایت نقل کرده ‏اند.

برخى از بزرگان عناوین کتاب‏هاى خود را نیز از او گرفته ‏اند مانند: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، علل الشرایع، قرائن و خصال.

دوران جوانى‏

احمد دوران جوانى را در محضر پدر بزرگوارش محمد بن خالد برقى، که خود از شخصیت‏هاى بزرگ شیعه و از مشایخ روایت و شخصیتى مورد اطمینان نزد امام موسى کاظم و امام رضا علیهما السلام بود به کسب علم پرداخت و توشه فراوانى برگرفت.

در این زمان بود که تصمیم گرفت همانند پدر، او نیز از راویان سخنان اهل بیت رسول خدا و خاندان عصمت و طهارت باشد و سخنان آن امامان معصوم علیهم السلام را به گوش جهانیان برساند.

تألیفات

احمد بن محمد بن خالد برقى تألیفات فراوانى دارد از جمله:

1- المحاسن، که شامل یکصد باب از ابواب فقه و حکمت و آداب و علل شرعیه و توحید و سایر مراتب اصول و فروع دین مى ‏باشد که فقط بخشى از آن به دست ما رسیده است. این کتاب یک مجموعه بزرگ فقهى به شمار مى‏ رود.

2- العویص 3- التبصرة 4- الرجال 5- البلدان 6- اختلاف الحدیث‏

وفات‏

احمد بن محمد برقى پس گذراندن عمرى پر برکت در سال 274 یا 280 هجرى چشم از جهان فرو بست و به سوى معبود و معشوق خویش پر کشید.

 

منبع : مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نرم افزار جامع الاحادیث  3/5

  • ابراهیم سامانی

کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی