نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

معرفی کتاب عدة الداعی و نجاح الساعی

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۵۰ ق.ظ
بسم الله الرحمان الرحیم

 از امروز چند روایت کمتر گفته و شنیده شده از کتاب شریف (عدة الداعی و نجاح الساعی‏) تالیف فقیه ، حکیم ، عالم و عارف بزرگ شیعه جمال الدین، ابو العباس، احمد بن محمد بن فهد اسدى حلى مشهور به ابن فهد حلی را می نوسم.

 

ابتدا مختصری از نویسنده :

 

جمال الدین، ابو العباس، احمد بن محمد بن فهد اسدى حلى، در سال 757 هجرى به دنیا آمد.

 

او از اکابر فقها و علماى امامیه در قرن هشتم و نهم هجرى بوده و جامع کمالات ظاهرى و باطنى و علم و عمل و دربردارنده معارف عقلى و نقلى است.

 

بهترین معرف مقامات باطنى او، آثار و تألیفات باقى مانده از اوست که حکایت از مقامات باطنى و معنوى او مى‏نماید.گر چه ابن فهد در علوم مختلف از جمله فقه و تاریخ و کلام و غیر اینها تألیفاتى دارد اما نام او تداعى کننده عرفان وسیر و سلوک و زهد و تقوا است و بیشتر به‏این صفات شهرت دارد و در یک نظر سریع به نوشته‏هاى او نیز این مطلب به خوبى مشاهده مى‏گردد.

 

صاحب روضات الجنات در شرح زندگى او مى‏نویسد:

 

« عالم عارف پر از اسرار، کاشف اسرار فضائل، جمال الدین ابوالعباس احمد بن شمس الدین محمد بن فهد اسدى حلى، در اثر شهرت و اعتبار، بى‏نیاز از توصیف و تعریف مى‏باشد.

  

وى جامع معقول و منقول، فروع و اصول ظاهرى و باطنى و علم و عمل است. او از شاگردان شهید اول و فخر المحققین مى‏باشد...»

  

او در مناظره و بحث تبحر و توانایى کامل داشت و با برخى از پیروان فقه اهل سنت به ویژه در مورد مساله امامت و رهبرى گفتگوهایى انجام داد و بر جمع کثیرى از علماى مذاهب اهل سنت غلبه یافت.

 

ابن فهد در مناظره‏اى که با حضور حاکم عراق و دانشمندان هم مذهب او تشکیل شده بود تمامى ادله آنان را رد کرده و حقانیت تشیع را به اثبات رساند.

 

حاکم عراق هم که تحت تأثیر براهین محکم ابن فهد قرار گرفته بود مذهب خویش را تغییر داد و به جمع دوستداران اهل بیت پیامبر صلى الله علیهم اجمعین پیوست و خطبه خویش را به نام امیر المؤمنین علیه السلام و اولاد پاک و معصوم او انشاء کرد و در زمره شیعیان مولا امیر المؤمنین علیه السلام درآمد.

 

تألیفات‏

 

1- آداب الداعی 2- استخراج الحوادث و بعض الوقایع المستقبلة من کلام أمیر المؤمنین علیه السلام فیما أنشأه فی صفین بعد شهادة عمار بن یاسر، در این کتاب برخى از اسرار علوم غریبه مانند خروج چنگیز و پدید آمدن اسماعیل صفوى از کلمات معجزه آمیز على علیه السلام استنباط و استخراج شده است.

 

3- أسرار الصلاة 4- تاریخ الأئمة علیهم السلام 5- التحریر، در فقه 6- التحصین فی صفات العارفین من العزلة و الخمول بالأسانید المتلقاة عن آل الرسول علیهم السلام 7- ترجمة الصلاة، در بیان معانى، اقوال، افعال و فوائد نماز 8- تعیین ساعات اللیل و تشخیصها بمنازل القمر 9- عدة الداعی و نجاح الساعی 10- مصباح المبتدی و هدایة المهتدی 11- المقتصر فی شرح إرشاد الأذهان 12- الموجز الهادی 13- المهذب البارع فی شرح المختصر النافع 14- الموجز الحاوی و کتب و رساله‏هاى دیگر.

وفات‏

ابن فهد حلى- قدس سره- پس از یک عمر پر برکت و سرشار از تلاش خستگى ناپذیر در راه معشوق و معبود و سیر و سیاحت روحى، در سال‏841 هجرى و در سن 84 سالگى درکربلاى معلى‏ به رحمت ایزدى پیوست. قبر شریفش کنار خیمه‏گاه واقع شده است.

  منبع : نرم افزار جامع الاحادیث (مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)

از امروز بعضی از روایات این کتاب شریف را جهت بهره هر چه بیشتر شما بازدید کننده محترم در وب قرار می دهم.

  • ابراهیم سامانی

کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی