نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

نظر کارشناسی حجت الاسلام مقدسی در باره هفتم صفر

چهارشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۵۶ ب.ظ


نظر کارشناسی حجت الاسلام مقدسی در باره هفتم صفر

بحث درباره شهادت ائمه(
علیهم السلام) و به پا کردن مراسم عزاداری برای معصومان(علیهم السلام)، به لحاظ مظلومیت‌ آنان و فضیلت این مراسم، در هر عصر و هر زمان و هر ساعتی پسندیده است، اما درباره تاریخ دقیق شهادت و یا ولادت اکثر معصومان(علیهم السلام) تفاوت و اختلاف نقل‌هایی وجود دارد که هر کدام ریشه‌های مختلفی دارد و قابل توجه و محل بحث و تحقیق است و این مطلب درباره شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) نیز وجود دارد.

با نگاهی به تاریخ زندگانی امام حسن مجبتی(علیه السلام)‌ مشاهده می‌شود درباره تاریخ شهادت آن حضرت، گزارش‌های متعدد و پراکنده‌ای وجود دارد که گزارش شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در تاریخ‌های هفتم و 28 صفر در میان شیعیان، مشهورتر است. بنابراین لازم است که برای تشخیص دقیق شهادت آن حضرت (علیه السلام)، گزارش‌های منابع شیعی و اهل سنت درباره این تاریخ مورد بررسی قرار گیرد.

با بررسی منابع کهن شیعه و سنی درباره ماه شهادت امام حسن (علیه السلام)، مشاهده می‌شود که نظر یکسانی ندارند. دسته‌ای از این منابع به ماه شهادت آن حضرت(علیه السلام) اشاره‌ای نکردند و دسته‌ای دیگر که از آن زمان یاد کرده‌اند بر دو ماه صفر و ربیع‌الاول تاکید می‌کنند. منابع شیعه ماه صفر را ماه شهادت آن حضرت(علیه السلام) می‌دانند و بسیاری از عالمان شیعه همچون سعد بن عبدالله اشعری،‌ نوبختی، کلینی،‌ابن خزاز،‌ شیخ مفید، شیخ طوسی، طبری امامی، شهید اول، کفعمی و شیخ بهائی در آثارشان به این موضوع اشاره دارند،‌ اما بیشتر منابع اهل سنت و عالمان آنان همچون محمد بن سعد، زبیری،‌ ابن قتیبه،‌ دولابی، ابن ابی الحدید و ابن جوزی ماه ربیع الاول را زمان شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) عنوان می‌کنند. بررسی اسناد اهل سنت درباره ماه شهادت آن حضرت(علیه السلام) نشان می‌دهد که این اسناد در این‌باره پراکنده‌اند و این نویسندگان منابع و مستندات قابل اعتمادی را در اختیار نداشتند و شنیده‌های خود را صرفا ثبت نموده‌اند‌ که با توجه به فاصله زمانی که با شهادت امام(علیهم السلام) داشتند، در خور نقد‌اند.
در مقابل،‌ مورخان شیعه در منابع کهن، ماه صفر را به عنوان ماه شهادت پذیرفته‌اند که برخی از آنها سند این مطلب را بیان کرده‌اند. درباره اینکه در کدام روز از ماه صفر،‌ شهادت آن حضرت(
علیه السلام) اتفاق افتاده است نیز در میان نویسندگان شیعی دارای پراکندگی می‌باشد. در حالی که پیش از شهید اول، در کتب تاریخی شیعی همچون «فرق‌الشیعة» اسماعیل نوبختی، «المقالات و الفرق» سعد بن عبدالله اشعری، «اصول کافی» شیخ کلینی، «مسارالشیعة» شیخ مفید، «مصباح‌المتجهد» شیخ طوسی، «اعلام‌الوراء» و «تاج‌الموالید» مرحوم طبرسی، «روضةالواعظین» فتال نیشابوری و «کشف‌الغمة» اربلی تاریخ وفات امام حسن مجتبی(علیه السلام) را آخر صفر یا 28 صفر ذکر ‌کردند، اما از زمان شهید اول به بعد، هفتم صفر نیز در کنار 28 صفر به عنوان روز شهادت آن حضرت(علیه السلام) مطرح شده است و عالمانی از شیعه همچون شیخ بهائی جبل عاملی و پدرش شیخ حسین عاملی، کاشف الغطاء و صاحب جواهر به بیان این تاریخ می‌پردازند اما با بررسی اسناد مرتبط با این دیدگاه، مشاهده می‌شود که اینان سخن شهید اول را در این ارتباط پذیرفته‌اند؛ ولی در این که مستند سخن شهید چیست، مطلبی در دست نیست. یک احتمال وجود دارد که سخن وی به کتاب قاسم رسی (246 ق) مستند باشد که در قسمت پایانی آن کتاب، تاریخ شهادت امام مجتبی(علیهم السلام) در هفتم صفر ثبت شده است؛ ولی این گزارش از چند جهت در خور نقد است: 1- کتاب تثبیت الامامة رسی درباره امامت امیرالمومنین(علیه السلام) است، نه تاریخ ولادت و شهادت امامان(علیهم السلام). 2- مطلبی که در پایان کتابش آمده، تاریخ شهادت دو امام هادی(علیه السلام) و عسکری(علیه السلام) را هم ثبت کرده است؛ در حالی که قاسم رسی پیش از امام هادی(علیه السلام) از دنیا رفت، بنابراین این مطلب پایانی کتابش از او نیست.3- چون روز شهادت امام مجتبی(علیه السلام) به لحاظ تاریخ شمسی، مطابق نهم حَمَل ( فروردین) بوده است و در خط کوفی به گونه‌ی شکسته آن، سابع و تاسع همانند یکدیگر نوشته می‌شود، احتمالا سابع صفر به جای تاسع حَمَل، ثبت شده و این اشتباه در نسخه‌ای ثبت شده و آن نسخه به دوران شهید راه یافته و مستند گزارش او قرار گرفت.
بنابراین می‌توان گفت صحت گزارش هفتم صفر به سبب تردید در انتساب گزارش به راوی و احتمال اشتباه در نسخه‌برداری از منابع اولیه، تردیدهای فراوانی وجود دارد و به همین دلیل بسیاری از بزرگان شیعه به این تاریخ یا اشاره‌ای نمی‌کنند و یا ضمن اشاره به این تاریخ،‌ از تائید و اظهار نظر درباره آن خودداری می‌کنند. بنابراین گزارش برتر و مورد تائید درباره شهادت امام حسن مجتبی(
علیه السلام) به جهت استناد به منابع فراوان کهن شیعه، روز بیست و هشتم صفر است.
منبع : قدس انلاین

  • ابراهیم سامانی

مقالات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی