پاسخ به یک شبهه
پاسخ به شبهه انتقام از قاتلین امام حسین (علیه السلام) و پیروان و فرزندان قاتلین از زبان آیت الله طیب در تفسیر اطیب البیان
بسم الله الرحمان الرحیم
الإسراء : 33 «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ
بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ
سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً»
و کسى
را که خدا کشتنش را حرام کرده [و به جانش حرمت نهاده] جز به حق نکشید، و
هر کس مظلوم [و به ناحق] کشته شود، براى وارثش تسلّطى بر قاتل [جهت
خونخواهى، دیه و عفو] قرار داده ایم، پس وارث مقتول نباید در کشتن زیاده
روى کند زیرا او [با قوانین صحیح و درستى چون دیه و قصاص] مورد حمایت قرار
گرفته است.
اخبار بسیار داریم که این آیه شریفه در مورد قتل ابى عبد اللَّه علیه السّلام است و ولى او حضرت قائم است و اگر بکشد جمیع آنها را اسراف در قتل نشده و ما مکرر گفته ایم که اخبار بیان مصداق اتم میکند منافى با عموم آیه نیست و در بعض روایات از امام سؤال کردند که کسانى که در زمان حضرت بقیة اللَّه هستند که قاتل نیستند براى چه آنها را میکشد؟ جواب دادند که چون راضى بفعل آنها هستند .
عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ کَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ .مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل / ج18 / 214 . غرر الحکم و درر الکلم / 2107 ص / 118 . خصائص الأئمة علیهم السلام / 107
و از اینجا بعض اشکالاتى متوجه میشود باید حل شود.
اولا راضى بقتل را نباید قصاص کرد فقط در مجازات اخروی شریک قاتل است.
و ثانیا این جمعیت کثیر را نمیشود براى قتل یک نفر یا چند نفر کشت.
و ثالثا باید سهم دیه آنها را رد کرد.
و حل تمام این اشکالات باینست که
حضرت ابا عبد اللَّه علیه السّلام مسلما جزو اهل بیت رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم بوده و جزو ذوى القربى و محبت آن از ضروریات دین است و کسانى که راضى بقتل او هستند منکر ضرورى دین هستند و کافر و مرتد و واجب القتل هستند . پس هر سه اشکال بر طرف می شود .
و در باره خود قاتلین در دوره رجعت پس از رجعت حضرت حسین علیه السّلام آنها را زنده میکند و حضرت از آنها انتقام مى کشد و در قیامت خداوند از تمام آنها انتقام خواهد کشید حتى دارد در اخبار که هر فردى از شیعه از آنها انتقام مىکشد .
أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج8، ص: 250 (آیت الله عبدالحسین طیب)
توجه :
اگر کسی از قتل امام حسین (علیه السلام) راضی و خوشنود باشد چه از فرزندان قاتلین باشد یا نباشد قطعا منکر یکی از ضروریات دین شده و طبیعتا کافر و مرتد و واجب القتل است از جهت دیگر این ها همان کسانی هستند که با امام عصر (علیه السلام) هم به تقابل خواهند پرداخت و کسی که بر امام زمان خروج کند کافر و مرتد می شود و قتلش واجب است ، و منظور روایات هم همین است نه کسانی که محب اهل بیت (علیهم السلام) هستند و این محبین حتی اگر از فرزندان قاتلین امام حسین (علیه السلام) باشند خونشان محترم است.
- ۹۳/۰۸/۲۹