گزارش جلسه
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش جلسه یکشنبه 94/6/29 ساعت 9:15 تا 9
ابتدا یک روایت و نکته تجویدی بیان گردید و بعد از آن صفحه 33 و 34 قرآن کریم تلاوت شد و آیه اول صفحه 36 همخوانی گردید و جلسه با چند دعای قرآنی پایان یافت.
نکته روخوانی:
هرگاه سبب مد همزه باشد و حرف مد و سبب در یک کلمه باشند آن را مد متصل گویند و از چهار ثانیه تا شش ثانیه کشیده می شود مانند: (جاء - جیء - سوء)
هرگاه سبب مد همزه باشد و حرف مد و سبب در دو کلمه باشند آن را مد منفصل گویند و از دو ثانیه تا پنج ثانیه کشیده می شود مانند: (ربنا إنک - قالو إنا)
هرگاه سبب مد سکون اصلی و ذاتی باشد آن را مد لازم گویند و به اندازه مد متصل کشیده می شود مانند: (أتحاجونی - الضالین)
هرگاه سبب مد سکون عارضی باشد (یعنی ما حرف را ساکن می کنیم) آن را مد عارض گویند و مانند مد منفصل کشیده می شود مانند: (للمتقین - الضالین)
حدیث :
حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
عَنْ أَبِی عَبْدِ
اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِی الْقُرْآنِ تِبْیَانَ
کُلِ شَیْءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَکَ اللَّهُ شَیْئاً یَحْتَاجُ إِلَیْهِ الْعِبَادُ
حَتَّى لَا یَسْتَطِیعَ عَبْدٌ یَقُولُ لَوْ کَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِی الْقُرْآنِ-
إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِیهِ. امام صادق (علیه السلام) فرمودند :به راستی که خداوند بیان هر چیزی را در
قرآن فرو فرستاده است تا آنجا که به خدا قسم خدا چیزی از امور مورد نیاز بندگان را
باقی نگذاشته، مگر آنکه آن را برای مردم بیان کرده است؛ به گونهای که هیچ کسی نمیتواند
بگوید که ای کاش این (مطلب) در قرآن آمده بود، مگر آنکه خداوند همان را در قرآن فرو
فرستاده است».
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص59
- ۹۴/۰۶/۲۹