نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

نشریه قرآنی سراج منیر گامی است ناچیز در مسیر نورانی و بی انتهای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام

نشریه قرآنی سراج منیر

باسمه تعالی
سعی حقیر در این وبلاگ این است که در حد توان آشنایی بیشتری نسبت به ارزشمندترین یادگاران پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) پیدا کنیم و در مسیر بندگی و تقرب به خدای متعال به دامان آن دو ثقل الاهی تمسک جوییم که راهیابی به حقیقت بندگی جز از طریق آن دو ، میسر نمی گردد.(واحد قرآن و عترت علیهم السلام مدرسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۱، ۱۵:۲۲ - شاگرد بنّا
    احسنت
نویسندگان

گپ و گفت مجازی

جمعه, ۱ بهمن ۱۴۰۰، ۰۴:۴۶ ب.ظ

گفت: الان جنگ نرمه.

گفتم: الان هم جنگ نرمه هم سخت، از شهدایی که هر روز یا هر چند روز تقدیم اسلام و نظام اسلامی می کنیم کاملا معلومه

گفت:  باید تو دنیا از کشورمون دینمون رهبرمون حمایت کنیم.

گفتم: احسنت، جانا سخن از زبان ما می گویی فقط همون دین و رهبری که می خواید ازشون دفاع کنید یه حدود و خطوط قرمزی رو برای جنگ با دشمن و شرایط کسی که به جنگ دشمن میره معین کردن که اگه رعایت نشن میشه مصداق دایه مهربان تر از مادر و کاسه داغ تر از آش و خلاصه دوستی خاله خرسه رو یادمون میاره.

بر خلاف تصور خیلیا، تبلیغ دین و جنگ با دشمن به هر قیمتی نیست. یعنی درسته پاش بیافته باید تا پای جان برای دین ایستاد اما با رعایت شرایط و اینکه رو حساب و کتاب مثلا شنیده نشده پیامبراعظم (صلی الله علیه و آله) برای تبلیغ قرآن و دین به مجالس لهو و لب برن و یا در جمع مست ها شرکت کنن و ... بلکه به مسجد الحرام و کوچه و بازار و ... می رفتن و مردم رو دعوت می کردن و حاضر نبودن برای دینی که همه زندگیشون رو براش گذاشتن تو هر فضا و مجلسی حاضر بشن اونم به این بهونه که اگه من نرم تو خانه مثلا ابوسفیان کسی نیست تبلیغ کنه و فضا خالی میشه و میافته دست ابوسفیان و پیروانش!

امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «... إِنَّکُمْ وَ اللَّهِ لَکَثِیرٌ فِی الْبَاحَاتِ‏ قَلِیلٌ تَحْتَ الرَّایَاتِ وَ إِنِّی لَعَالِمٌ بِمَا یُصْلِحُکُمْ وَ یُقِیمُ أَوَدَکُمْ‏ وَ لَکِنِّی لَا أَرَى إِصْلَاحَکُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِی‏... » سوگند به خدا، شما در عرصه‏هاى آرام فراوانید، ولى زیر پرچم‏هاى جهاد اندک. من آنچه که شما را اصلاح و کجى‏هایتان را راست و درست مى‏نماید مى‏دانم، ولى هرگز با فاسد کردن خود، شما را اصلاح نمى‏کنم‏.

نهج البلاغه، خطبه 69

رهبر عزیزمون فرمودند : من اگر یک نگاهی به وضع رسانه‌ای دنیا بکنم، نگاه من به وضع کنونی رسانه در دنیا، یک نگاه خوش‌بینانه‌ای نیست؛ این را باید به شما مدیران و برنامه‌سازان بگویم. آنچه را که رئیس محترم این اتحادیه از لحاظ پیشرفتها و اینها بیان کردند، اینها را من رد نمیکنم، وجود دارد؛ لیکن نگاه به وضع رسانه‌ای در دنیا، یک نگاه امیدوارکننده، دلگرم‌کننده و راضی کننده نیست. امروز جاده‌ی رسانه‌ای و ارتباطات، یک جاده‌ی دوجانبه و چندجانبه نیست؛ یک جاده‌ی یکطرفه است؛ یعنی باید گفت آنچه را که صاحبان قدرت رسانه‌ای و امپراطوری رسانه‌ای می پسندند، با استفاده از علم و فناوری پیشرفته، به زوایای دنیا منتشر و منعکس می کنند. آنچه آنها می پسندند، چیست؟ آن مفاهیمی که آنها می خواهند منتشر کنند، چیست؟ آیا یک مفاهیم انسانی است؟ آیا برخاسته‌ی از حس فضیلت‌طلبی است؟ آیا واقعاً در آن، عدالت انسانی وجود دارد؟ چنین چیزی را ما مطلقاً احساس نمی کنیم. امروز امپراطوری خبری و رسانه‌ای دنیا، تقریباً به طور کامل و نزدیک کامل، در انحصار کسانی است که آنها برای دنیا فضیلت اخلاقی، دین، ایمان، معنویت و صلح را نمی خواهند. همان کسانی بیشترین تسلط را بر رسانه‌های دنیا دارند که بزرگ‌ترین کارخانه‌های اسلحه‌سازی را دارا هستند؛ منهدم‌کننده‌ترین و ویران‌گرترین بمب های اتمی در اختیار آنهاست یا مرتبط با آنهاست؛ سیاستهای سلطه‌جویانه جزوِ کارهای روزمرّه و دائمی آنهاست. رسانه‌ها بیشتر در اختیار اینهاست. 26/02/85

ایشان در جای دیگر فرمودند:

همین مسئله‌ی مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. بنده با این حرف نمی خواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها ابزارهایی هستند که می توانند مفید واقع بشوند امّا سلطه‌ی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمی توانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همین‌جور است، فضای مجازی هم همین‌جور است، دستگاه‌های اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همین‌جور است، اینها را نمی شود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطه‌ی فرهنگی دشمن است. 14/03/95

*این هم حرف ولی و امام امت، بسم الله، حالا ببینیم آیا ما اهل کوفه هستیم یا نیستیم؟

گفت: بله برنامه های داخلی مهم هستن ولی الان شما برو تو ایتا از سردار حمایت کن به غیر از ایرانی ها کسی میشنوه؟! مثل اینه که شما بین چندتا رفیق مذهبیتون که عاشق رهبرن از حضرت اقا حمایت کنید به چه دردی میخوره؟!

گفتم: همین که برنامه های داخلی رو مهم می دونید خوبه ولی اینکه میگید به چه دردی می خوره عجیب و تناقض و بر خلاف حرف امام امت است.

اتفاقا بر خلاف تصور بعضیا که کار برای قشر مذهبی و در اماکن مذهبی فایده آنچنانی نداره، که دشمنم خیلی بهش دامن میزنه، باید بدونیم که اصل و مرکز فعالیت باید از همان جمع ها و مراکز باشه.

مرکز تمام فعالیت ها و تصمیم گیری های مهم و جذب و کار های اقتصادی و اجتماعی و... و اداره جامعه اسلامی در صدر اسلام با شبکه مسجد بوده و اصلا درِ خانه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) به صحن مسجد باز میشده. در روند پیروزی انقلاب و بعد در تشکیل سپاه و بسیج و اداره جنگ هم شبکه مساجد مهمترین نقش را داشتند که متاسفانه ازش غافل شدیم تا جایی که بسیاری از مساجد به خانه سالمندان تبدیل شده و بعضی از مساجد به تعطیلی کشیده شده، در حالی که منبر، مسجد و تبلیغ چهره به چهره هیچ جایگزینی نداره.

حضرت آقا فرمودند: بعضی‌ها چسبیده‌اند به فضای مجازی -توئیتر و مانند اینها- برای اینکه پیامهایشان را برسانند، این فایده ندارد؛ تخاطب واقعی لازم است، میزگرد لازم است، سخنرانی لازم است، نشریّه لازم است، بحثهای دونفره و سه‌نفره لازم است، جلسات تحلیل لازم است؛ این‌جور با مخاطبینتان بنشینید؛ و مانند این کارها. بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان – 17/03/96

اینکه از ابزار تسهیل کننده و به روز در جنگ نرم، تبلیغ و هدایت  استفاده بشود، حرف درستی است اما از چه ابزار و در چه حدی و توسط چه کسی باشد مهم تر است. آیا هر کس به صرف اینکه می تواند با امثال اینستا و واتس اپ کارکند و آشنایی نسبی هم با اسلام دارد می تواند وارد چنین عرصه مهم و خطرناکی شود؟ به قول حضرت آقا نکند مصداق این شود که:  غلام رفت آب جو آورد آب جو آمد و غلام ببرد... متأسفانه خیلی از بچه مذهبیا و مسجدیا هنوز بدون اینکه به شرایط لازم حضور مؤثر و ورود به زمین دشمن برسن، رفتن و مسیر زندگیشون تغیر کرد.

دشمن، ایمان بچه مذهبیا و عفت و غیرت مردم معتقد رو نشونه گرفته.حضرت آقا فرمودن دشمن از طریق جنگ نرم و فضای مجازی ایمان مردم ما رو نشانه گرفته یعنی گروه هدفش جامعه ایمانی ماست و ابزار اصلیشم همین فضای مجازی و ماهواره و اینترنت و نشریات و شبکه‌های اجتماعی و... هست.

اول باید بتونیم جبهه داخلی رو محکم، متحد و قوی کنیم، بعد با رعایت تمام شرایط جنگ نرم در زمین دشمن نیروهای برگزیده و ویژه رو اعزام کنیم و با استفاده از ربات ها و هوش مصنوعی با کمترین تلفات بیشترین ضربات رو وارد کنیم نه مثل وضعیت کنونی که با بیشترین تلفات کمترین ضربات رو وارد می کنیم.

گفت: اونجایی که همه جهان هستن اونجایی که جنگ نرم هست و باید حضور داشته باشیم و بجنگیم اینستاس اونجایی که باید از سردار حرف بزنیم که تروریسم نیست رسانه های بین المللی هستن و...

گفتم: همه جهان؟؟؟؟!!!! نمیدونم به این حرف بخندم یا براش گریه کنم.

اینکه با وجود انواع و اقسام فیلترها و کنترل های عجیب و ترورهای مجازی که جلو چشممون تو امثال اینستا و واتساپ و توئیتر اتفاق میافته و با اینکه بسیاری از کشورهای مهم و بزرگ دنیا با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دست جاسوس ابزارهای آمریکایی و صهیونیستی رو از کشورشون کوتاه کردن، بازم معتقد به بین المللی بودن و آزاد بودن اون ها هستیم قابل درک نیست آخه مگه میشه اینجوری و تا این حد فکرها رو کنترل کرد و شستشو داد؟

این دشمنای خونخوار که ادعا میکنیم تو زمین اونها آزادیم هر کاری انجام بدیم و می تونیم با تمام دنیا صحبت کنیم! به خودشونم رحم نمیکنن ما که جای خود داریم مگه ترامپ که نصف آمریکا حمایتش میکردن رو با همه طرفداراش حذف و فیلتر نکردن؟
جلوی چشم دنیا اول مالک اشتر علی رو تکه تکه میکنن بعد هم حتی اجازه نمی دن تصاویرش منتشر بشه. واقعا از این اهانت و تحقیر بیشتر که بعد از این ماجراها بازم خیلیا به بهانه تبلیغ دین و دفاع از انقلاب و اسلام و رهبری حاضر به ترک این زمین کثیف و غیر قابل تحمل نیستن؟ مگه میشه؟ لطفا اگه به هر دلیلی میخواید تو اون فضا باشید ، تو رو خدا از دین و رهبری مایه نذارین.

ای کاش چشم ها رو می شستیم و جور دیگر می دیدیم.

ای کاش عزت و اقتداری که نیروهای نظامی و امنیتی که با فدا کردن زندگیشون و با تلاش و سختی طاقت فرسا و با اطاعت از امام امت، برای نظام و انقلاب و اسلام فراهم کردن، با التماس از دشمن و تحمل ذلت و خواریِ اهانت های گاه و بیگاه دشمن به همه مقدساتمون تو فضای مجازی از بین نمی بردیم! ای کاش ای کاش ای کاش. افسوس افسوس افسوس.

نوع تفکر ما متاسفانه خیلی تحت تاثیر همون فضای مجازی مسمومیه که حضرت آقا فرمودند در تسلط دشمن هست. همونطور که تو جنگ سخت با تبلیغات گسترده و ترس و وحشت انداختن تو دل ملت ها، خودشونو کدخدا و همه کاره دنیا معرفی کردن تو جنگ نرم هم اینطور القا کردن که اگه می خوای با دنیا حرف بزنی فقط با ابزاری که ما در اختیارت میزاریم میتونی ولاغیر.یعنی ما، تو حقیقت و مجاز همه کاره ایم و مسلط بر همه چیز و برای اینکه اینو ثابت کنن سردار دلها رو در فضای حقیقی و مجازی شهید کردن به اینصورت که بعد از شهادت ایشون اجازه ندادن پست های مربوط به سردار سلیمانی در دنیا منتشر بشه و در حالی که آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعاتشون سهل اندشان و ساده انگاران رو فریب داده و گوش فلک رو پاره کرده، به راحتی بیش از 13 میلیون پست مربوط به شهید سلیمانی رو در شبکه ها و نرم افزارهای تحت تسلطشون حذف کردن و به سادگیِ اونایی که فکر میکردن دارن یه حرکت جهانی انجام میدن هِرهِر خندیدن و از این همه رونق اقتصادی و اطلاعاتی که براشون به ارمغان آوردیم سرمست از شادی و نشاط شدن.

واقعا تا کی قراره سرگرم این کارا و بحثای سطحی و فرعی باشیم تا کی قراره به بهونه حمایت از اسلام و رهبری دستورات اسلام و رهبری رو زیرپا بذاریم؟آیا وقت بیداری فرا نرسیده؟

الحدید : 16 «أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ» آیا برای اهل ایمان وقت آن نرسیده که دل هایشان برای یاد خدا و قرآنی که نازل شده نرم و فروتن شود؟...

به کجا چنین شتابان؟

دشمنی که با هزار خواهش و التماس ازش درخواست می کنیم ما و مطالبمون رو حذف نکنه همون دشمنیه که وقتی در واقعیت روبروی سربازای مدافع امنیت و مرزهامون قرار می گیره از ترس ... گلاب به روتون چی بگم.این همه فاصله بین این دو عرصه واقعا چرا؟ واقعا معلوم نیست؟معلوم نیست که تو جنگ سخت حرف ولی فقیه و نائب امام زمان (علیه السلام) رو گوش دادیم و تو جنگ نرم برعکسش عمل کردیم؟

النساء : 141«... وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» ... و خدا تا ابد اجازه نداده که کافران کمترین تسلطی بر مؤمنان داشته باشند.

حضرت آقا  در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌حسین (علیه السلام) در سال 98 فرمودند:

وَمِن رِباطِ الخَیل‌» یعنی ابزار؛ ابزار بایستی ابزار پیشرفته باشد. ما در زمینه‌ی مسائل ابزار، در دوران حکومت طاغوت، هم وابسته بودیم، هم عقب‌مانده بودیم، هم نابلد بودیم؛ بعضی از چیزها را داشتیم امّا بلد نبودیم از آنها استفاده کنیم! خصوصیّت حاکمیّت طاغوت همینها است. ابزار بایستی پیشرفته باشد؛ بایستی ناوابسته باشد؛ ابزار مال خود شما باید باشد؛ خود شما بایستی ابزار را به وجود آورده باشید، تولید کرده باشید، ابداع کرده باشید؛ به معنای حقیقی کلمه مالک ابزار باید باشید. [ابزار] به روز باید باشد. یک ابزاری است که از دَه سال قبل مورد استفاده قرار میگیرد، امروز ممکن است به درد نخورد؛ ببینید امروز چه چیزی لازم داریم. در مورد ابزار بایستی به روز باشید. ابزار بایستی متنوّع باشد؛ [متناسب با] زمین و آسمان و فضا و دریا و مرز و درون قلب کشور، همه جا؛ و ابزار اطّلاعاتی و ابزار عملیّاتی و همه جور ابزار. تنوّع در ابزار هم جزو چیزهایی است که بایستی مورد توجّه باشد. مسئله‌ی فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است؛ مسئله‌ی بازی جنگ، امروز جزو ابزارها است؛ به اینها بایستی توجّه کنید. پس بنابراین آن «قوّه»، این هم «ابزار»؛ هر چه میتوانید -مَا استَطَعتُم- بایستی در این زمینه‌ها خود را آماده کنید.

یک سؤال مهم و ختم کلام

آیا با این روشی که لشکر هشتگ نویسان ما در فضای تنگ و تاریک متعلق به دشمن پیش گرفته اند، این مطالبات سالها بر زمین مانده امام امت تحقق پیدا خواهند کرد؟

*ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه.

*اهتمام ملی و همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و صنایع کاملاً پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، ‌متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی به‌ویژه در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی سالانه کشور.

*تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن.

*اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان در این عرصه.

*ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه.

گزیده حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی _ ۱۴ شهریور ۱۳۹۴

*****

اختصاصی سراج منیر

 

 

  • ابراهیم سامانی

فضای مجازی

پاسخ به شبهات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی